Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcherseminarier- är det en bra idé?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple går ju rätt bra just nu och rätt många börjar intressera sig för en mac och några går rent utav och köper sig en mac.

Trots att mycket hänt finns det fortfarande mycket fördomar om mac (funkar de med internet?) som kan komma ivägen för poteniella switchers. Är man ändå modig och vågar switcha från windows till mac uppkommer rätt mycket frågor om allehanda ting. Mycket går det att få svar på här men vissa som inte ens vet hur man ska fråga kanske drar sig för att switcha för man har lättare att få support på ett windows-system.

I mitt jobb har jag hållt på en del med utbildning/föreläsningar om bl a affärssystem/datorer och skrivit en del användarhandledningar och detta är något jag vill utveckla mig inom. Därför har jag börjat skissa på att i första hand som hobby hålla seminarier om mac. De ska så sakligt det går behandla vad mac är, fördelarna med mac, vad man måste tänka på inför en switch, att flytta bilder och andra filer från mac till pc, iLife och en del annat.

I förlängningen har jag även tänkt mig att hålla nån slags undervisning för de som precis switchat, ev hemma-hos support med hjälp att flytta filer från windows till nya macen mm.

Helst skulle jag vilja ordna detta tillsammans med en ÅF för att få låna hårdvara och kanske lokal.

Så nu är min fråga till er- är detta en bra idé? Finns det en marknad för det? Hur når man potentiella switchers? Hade du gärna gått på ett switchersseminarie?

Det är ju säkert intressant för vissa och kan ju vara bra innan köp också så att man blir säkrare på sin sak. Det bästa vore väl att ordna det tillsammans med nån återförsäljare och göra så att kursen kanske ingick eller blev extra billig om man har köpt en mac där nyligen eller liknande. Om kursen lyckas dra folk som inte ännu har mac kan det ju även innebära inköp hos återförsäljaren där kursen hålls och därför kan de ju kanske ge tillgång till lokaler och demomaskiner. Jag vet att det finns liknande kurser på apple-stores i USA där man lär sig grunderna i systemet, iLife, Internet och mail osv...

Jo det är lite som i USA jag tänker mig. Macoteket har såna t ex men det verkar finnas utrymme för fler.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-29 14:09

jag ser en tacksam målgrupp i ovana dataanvändare, kanske lite äldre, som tröttnat på allt trassel i pc-världen (virus och liknande), tröttnat på att sitta i telesupportköer och gått över till mac.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-29 17:57

Det finns definitivt utrymme och efterfrågan. Håller titt som tätt introduktionskurser i MacOSX och iLife här på Apple Center i Västerås. Skulle behövas ännu mer, i princip varje ny Macanvändare uttrycker en önskan om en snabbkurs.
Sen kan man undra över saker som är märkliga i systemet med tanke på nybörjarvänlighet; Ha i åtanke att de flesta fortfarande tror att Macar inte 'har' högerklick. MightyMousen med sin visuella avsaknad av högerknapp gör inte saken bättre.. ännu värre- systemet är per default inställt på endast vänsterklick (!) vafan?!
Och jag lovar, det tar tid för folk att hitta.
Vad som tar ännu mer tid för en nyinvigd att hitta är förhandsvisning i Finder och fönster. Bilder och dyligt har bara en tråkig symbol i stället för en tumnagel...
Eller ta fleranvändarinställningarna... att få 'Fast User Switching'...
Eller att Dockan har två olika fält på vardera sidan av det ultratunna strecket, och hur dessa används... flera veckor/månader efter ett köp har man fortfarande papperskorgen och en länk till Apple.se till höger i Dockan.
ojojoj, listan kan göras ganska lång.
Och visst, man kan kalla dem för krackpundare som inte läser manualer och dyl, men faktum är att det är många som inte bryr sig och inte vet vad de letar efter. Och då är det svårt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 22:22
Ursprungligen av seventribe.com:

Eller att Dockan har två olika fält på vardera sidan av det ultratunna strecket, och hur dessa används... flera veckor/månader efter ett köp har man fortfarande papperskorgen och en länk till Apple.se till höger i Dockan.

Du menar att det finns något vetigt användningsområden för det utrymmet?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 00:58
Ursprungligen av Grön:

Du menar att det finns något vetigt användningsområden för det utrymmet?

Till höger om strecket kan du placera mappar och dokument, till vänster lägger du applikationer.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 10:06
Ursprungligen av seventribe.com:

Till höger om strecket kan du placera mappar och dokument, till vänster lägger du applikationer.

Jag vet, fast för mig så blir det längst ned man kan placera mappar och dokument, men jag har dock funderat ett tag över vilka mappar och dokument man kan ha nytta av att ha placerade där. Det var därför jag undrade.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 11:23
Ursprungligen av Grön:

Jag vet, fast för mig så blir det längst ned man kan placera mappar och dokument, men jag har dock funderat ett tag över vilka mappar och dokument man kan ha nytta av att ha placerade där. Det var därför jag undrade.

Huset (din hemkatalog), Programmappen, Skrivbordet, Officemappen... Filmmappen, Dokumentmappen. Exempelvis.

Ja! Om man inte har någon polare som är insatt så behövs det verkligen! Jag har inte provat Mac riktigt än, men jag hör ju vilka skillnader det är... /Anna

1
Bevaka tråden