Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avstängd av Telia

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-08-30 07:51

Torsdag 24 augusti upphörde min Internet-anslutning plötsligt att fungera. Jag ringde till Telias support.
– Ni har plats nummer 54 i turordning. Beräknad väntetid 50 minuter.
Efter en timme kom jag fram.
– Min ADSL fungerar inte.
– Nej, jag ser att du inte har någon kontakt med stationen. Det rör sig om en flyttning.
– Jag ska inte flytta!
– Du skall in på en ny platta på stationen.
– Borde man inte ha förvarnat om man tänkte stänga av mig?
– Jo, man tycks ha missat något. Jag skall se till att ditt ärende prioriteras.

Nästa dag, fredag, har jag fortfarande ingen Internet-anslutning. Jag ringer återigen supporten. Får plats nummer 51 i turordning. Efter någon timma är jag framme igen. Får veta att det hela skall lösa sig under dagen.

När jag på söndag kväll fortfarande inte har någon anslutning ringer jag mina nya vänner på supporten. Plats nummer 24. Jag kommer fram redan efter en halvtimme.
– Jag ser att du inte har någon kontakt med stationen.
– Nej jag vet det, det är därför jag ringer.
– Man håller på att uppgradera din ADSL. Det hela skall vara klart 1 september.
– Men varför har man stängt av mig från Internet?
– Det måste vara ett misstag.

Nu vet jag alltså att det inte är något tekniskt fel, utan att Telia utan att förvarna mig stängt av min ADSL för att i lugn och ro under en veckas tid kunna uppgradera från 0.5 Mbit/s till 2 Mbit/s. Något jag beställde i somras. Jag får ett telefonnummer till kundtjänsten för att kunna diskutera kompensation. Telefonkön dit är inte så lång. Bara tio minuter. Jag utlovas en gratis månad när det hela fungerar igen, men jag får ett nytt telefonnummer för att kunna nå någon som kan förklarar vad det är som händer.

Jo det stämmer, berättar han som kan förklara vad som händer. Man uppgraderar min ADSL och det beräknas vara klart inte 1 september utan 4 september. Jag erbjuds ytterligare en fri månad.

Jag lämnar dator och telefon och går och hämtar posten. Där ligger bland annat en räkning från Telia på bredband 2 Mbit/s från och med den 13 juli.

Sammanfattning: För att kunna uppgradera mitt ADSL från 0,5 Mbit/s till 2 Mbit/s måste Telia stänga av min Internetanslutning under åtta-tio dagar. För säkerhets skull vill man att jag skall börja betala för denna tjänst en och en halv månad innan jag fått den. Det skall dock erkännas, att alla människor jag talar med på Telias support och på kundtjänst har varit mycket vänliga och trevliga. De säger också att de är ledsna. Men hellre än denna medkänsla, skulle jag föredra teknisk kompetens.

Känns igen på något sätt, Telia har fumlat runt ganska mycket när vi öppnade telefon- och ADSL-abbonemang hos dem. Var utan telefon i 4-5 dagar och de kopplade in internet (och började debitera) utan att meddela oss att det var klart. Men med vänliga ord fick vi lite kompensation till ett värde av lite drygt en tusenlapp (3 månaders ADLS-abbonemang, 3 månaders telefonabonemang och 300 kr betalt som annars skulle gått åt till en överflyttningsavgift. Försök alltså gnälla lite vänligt och be om ersättning eller säg att du kommer vägra betala ADSL under si eller så lång tid.

<gnäll>Mina erfarenheter säger mig att det till 99% är något ISP:n ändrat dem gånger det strular med internet och nätverk. Det jobbiga är att man inte kan påverka det själv utan är beroende av det dem gör och dem har oftast svårt att få tummen ur röven och dem meddelar en aldrig när något går snett, man måste alltid själv ringa och vara gnällig för att saker ska hända. Speciellt på Telia, som för övrigt är det sämsta företaget på denna planet. Lågkvalitetsprodukter och dålig/otillräcklig support. Usch så mycket strul jag haft med dem.</gnäll>

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-30 10:01

Hade liknande problem med BBB, vi skulle flytta och bestämde oss för att sluta med telia och använda bredbandsbolaget på det nya stället, vi flyttade och det skulle vara färdig kopplat till den dagen vi kom dit, men ack så fel... Det tog över 2 månader innan problemet var löst, telia hade kopplat ifrån oss och bbb hade kopplat in oss på den gamla adressen och sen hade dom kopplat ut det därifrån och nu skulle vi vänta lite till för dom skulle koppla in det på den nya adressen, men så gick inte det heller, vi fick faxa och skriva under papper ett ex antal ggr ( ca 20 ) och fylla i fullmaktsbrev osv osv, efter ett tjugotal samtal till supporten fick vi hjälp, vi hade blivit kopplad till någon avdelningschef som tog tag i ärendet tillslut, en vecka senare fick vi bredband. Kompensation utlovades men tji fick vi! "Tyvärr så har vi inte registerat något ärende där ni kan kräva ersättning."

Jag förstår inte vad som är så svårt att hålla ordning på kundens uppgifter om att dom ska flytta och adresser... Dom ska vara bäst hit och dit i deras annonser, men när det kommer till kritan så beter de sig som svin...

Resultatet blev så att vi avslutade våra avtal med BBB på företaget eftersom vi har haft extremt stora störningar. Är man beroende av email och god bandbredd så kräver man en stabil lina.

( Ber om ursäkt för eventuella felstavningar, grammatiska fel och icke korrekt svenska. )

Fan vad skumt. Mycket brukar kunna strula på mitt jobb men uppgraderingar brukar aldrig vara ett problem. Måste en eventuell flytt i stationen göras så görs det ju direkt; ut med gamla utrustningen, två steg åt vänster, in med nya utrustningen. Vidare är det underligt att det tar så lång tid att fixa felet, då handläggningstiden hos de som handhar själva stationen inte bör vara mer än tre arbetsdagar om de har liknande avtal med stationsinnehavarna som vi har - och eftersom det troligtvis är Skanova som är Telias bäbis borde det gå fort som attan.

Konstigt, konstigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 13:50

solgumman.. du som jobbar på bbb.. kan du inte ge steroider till min anslutning?

Ursprungligen av Costas:

solgumman.. du som jobbar på bbb.. kan du inte ge steroider till min anslutning?

NJaaa. Tveksamt. Vad har du och vad vill du ha? Vi kan nämligen inte "pimpa" alla anslutningar.

Skämtåsido. Tyvärr finns det nog inte mycket jag kan göra. All sån aktivitet loggas nämligen. Men behöver du hjälp med nånting nån gång så står jag gärna till tjänst.

Ni ska vara glada som bor i Sverige, de väntetider ni pratar om där är ett spott i havet i andra länder.

Jag har väntat på bredbandsinkoppling sedan november förra året... och väntar än... Nu vägrar de dessutom gå med på att vi vill avbryta vår beställning...

Men jag håller med, det värsta som finns hos leverantörer är att de säger att det snart är klart när de antingen inte har någon aning hur snabbt det kommer att ta eller uppenbarligen bara hittar på. Det bästa är att säga: "Vi vet inte hur lång tid det kommer att ta, så förvänta dig ungefär 1 månads leveranstid". Då förväntar man sig inget särskilt. Tyvärr få företag som har förstått det, de verkar tro att om man lovar jättemycket så blir kunderna mer nöjda...

Plockade bort offtopicinlägg som övergick till PM-diskussion.

Mod.

1
Bevaka tråden