Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur effektiva är googleannonser?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni som använder er av Googles annonssystem för er marknadsföring – är det effektivt? Hade varit intressant med statistik på hur mycket av er trafik samt försäljning som genereras av just googleannonserna.

Tacksam för svar!

/Kristofer

Tillägg:
(Avser den typ av googleannonser som finns till exempel här på 99mac. Menar alltså inte de annonser som finns vid sidan av sökresultaten.)

Senast redigerat 2006-09-06 18:35
  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 22:27

Min erfarenhet att just att det går utmärkt att annonsera på sökmotorn, men tyvärr så har jag inte haft lika lyckad erfarenhet att annonsera på forum. Men det beror ju på hur mycket man vill betala, hos Google är det ju så många besökare att det går att pressa priserna ganska mycket. På forum och andra webbsidor är folk för att använda deras tjänst, jag tror inte lika många vill gå vidare - även om de ser annonsen och lägger den på minnet.

Men du kan ju alltid pröva gratis för 400 kr!
http://services.google.com/marketing/links/awo-se-dagensmedia-2

Blandade annonser på 99mac.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 22:51

Mats inlägg visar verkligen vilken stor marknad man kan ta bara man satsar lite. Om du verkligen har en produkt som intresserar den som besöker webbsidan kan det bli lyckat. Men risken är att folk redan lärt sig ignorera textannonser på samma sätt som banners.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 23:23
Ursprungligen av jakob:

Mats inlägg visar verkligen vilken stor marknad man kan ta bara man satsar lite. Om du verkligen har en produkt som intresserar den som besöker webbsidan kan det bli lyckat. Men risken är att folk redan lärt sig ignorera textannonser på samma sätt som banners.

Ja ägglossning är ju väldigt relevant och intressant när man läser ett inlägg om Telia Bredband.

Min erfarenhet som Google Adwords köpare är att när Google lanserade adsense så försämrades min CR med runt 50% hos mig på min CPA.

Adsense är skräp generellt och jag skulle rekommendera dig att satsa lite på att ringa några annonsörer och sälja annonser istället för att gå till google. Men det beror på vad du har för sajt, ju mer nichat den är desto mindre anledning att gå till google

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-08 11:04

Fördelen med AdWords är ju att man nå en ganska väl definierad målgrupp för ganska blygsamma pengar, och att man själv sätter budgeten. Vill man ligga på en hundring i månaden, så kan man ju.

Dessutom kan man "trimma" sina annonser ganska bra, så att dom bara poppar upp på sökord som verkligen är relevanta.

Så om man har en liten hobbyverksamhet och säljer t.ex. små etuier så är det en utmärkt början och billig att testa.

Däremot så kan man ju undra om just Google är den rätta kanalen för att annonsera just den produkten man säljer. Det kanske är en bråkdel av de potentiella kunderna som använder Internet.

1
Bevaka tråden