Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massa frågor (jag har switchat och grinar en skvätt).

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här kommer lite frågor ang lite olika problem jag har med macbooken... eller ja problem men iaf orosmoment som beror på okunskap... enlighten me.

1. kan jag ställa in i itunes så den indexerar som den gör MEN inte börjar spela upp låten direkt? Typ jag köper från en sajt... och drar ner mp3orna på skrivbordet från safari också läggs dom också i itunesbibliotek (det gillar jag bara att tömma från skrivbordet) men dom spelas upp och det är jobbigt... jag vill välja själv.

2. Safari. Bra browser imo... ser ingen anledning att köra FF. Men hur funkar tabbarna i safari? Skitjobbigt annars juh... någon som vet?

3. Finns det något kommando så jag döljer ALLA fönster så att skrivbordet kommer fram?

4. I iphoto har jag bearbetat en raw lite snabbt. Sparar men sedan... hur konverterar jag till en jpeg eller tiff? Ngn som vet?

  • Medlem
  • 2006-09-06 23:17

1. I inställningarna.
2. I inställningarna
3. Exposé. Det är väl F10 eller nån där i närheten. Kan du också ställa om i inställningarna.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-06 23:19

1. iTunes > Inställningar > Affär = klicka ur ”Spela upp efter hämtning”
(jag har aldrig köpt själv, så det är en chansning från mig)

2. Safari > Inställningar > Flikar = klicka i ”Aktivera fliksurfning”

3. fn + F11 (fn = lilla tangenten längst nere till vänster på din bärbara). På ej bärbar används bara F11.

4. ? (Jag använder inte iPhoto).

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 08:55
Ursprungligen av filuren:

3. fn + F11 (fn = lilla tangenten längst nere till vänster på din bärbara). På ej bärbar används bara F11.

På nya bärbara används enbart F11.

OMG gud vad bra... expose var ju en höjdare... nu saknar man ju inte wins tabbande direkt

har inte itunes plutten markerad så det är inte så man gör dock... tack för hjälpen Keeep em coming.

PS. man kan dra ett foto från iphoto till pscs2 i dockan... då funkar det.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-07 07:36

iTunes -> Inställningar -> Avancerat -> Importera -> Spela upp under import, kryssa ur den så får vi se vad som händer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-07 09:33

En annan bra grej är äpple + tab för att snabbväxla mellan öppna program.

Känns lite windows över det, Äpple+tab. Men också en sån grej jag gör av ren vana.

Ursprungligen av Executive:

Känns lite windows över det, Äpple+tab. Men också en sån grej jag gör av ren vana.

Det är definitivt lite Windows över det, inte minst tangentkombinationen. Jag gjorde en gång i tiden en grej till OS9 som fixade det, men det var cmd-shift-siffra, det klarade ingen som är van vid cmd-tab, och ingen annan var intresserad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 11:47

Fast Äpple + Tab är ju gjort snyggt till skillnad från Windows…

Programmet PREVIEW är grymt för konvertering av enstaka bilder. Det kan öppna och spara de mesta vanliga format. Kommer udda korn in i leken så är GRAPHIC CONVERTER grymt.

Cmd + alt på klick på skrivbordet gömmer alla program.

Även cmd + h gömmer alla program utom det aktiva (cmd + h gömmer det aktiva)

  • Medlem
  • 2006-09-07 12:32

1. Vet inte riktigt vad du menar men: om du dubbelklickar på mp3-filer på skrivbordet så läggs de till och spelas upp. Drar du och släpper dem på iTunes-ikonen/iTunes-fönstret så läggs de bara till utan att spelas upp.

4. Arkiv > Export, där kan du välja att exportera till exempelvis JPG.

en annan bra grej är att hålla nere ALT tangenten när du klickar på ett program som är igång i dock menyn längst ner på skärmen ...

gör du detta får du fram en special meny där du kan "tvångsavsluta" programet .. OM det skulle crasha pga av någon bug ...

  • Medlem
  • 2006-09-07 13:51
Ursprungligen av Tussen69:

en annan bra grej är att hålla nere ALT tangenten när du klickar på ett program som är igång i dock menyn längst ner på skärmen ...

gör du detta får du fram en special meny där du kan "tvångsavsluta" programet .. OM det skulle crasha pga av någon bug ...

CTRL är det som gör detta.

Ursprungligen av eQ:

CTRL är det som gör detta.

Det är faktiskt ALT, men det är ALT+högerklicka som får fram tvångsavsluta i menyn.

Alternativt kan man först högerklicka på en ikon i docken och sen trycka ALT efteråt för att få upp tvångsavslutaalternativet.

  • Medlem
  • 2006-09-07 14:44
Ursprungligen av Loromits:

Det är faktiskt ALT, men det är ALT+högerklicka som får fram tvångsavsluta i menyn.

Alternativt kan man först högerklicka på en ikon i docken och sen trycka ALT efteråt för att få upp tvångsavslutaalternativet.

ALT + CTRL + musklick, om man inte har någon tvåknappsmus.

http://www.apple.com/pro/tips/

hittar du massor av bra tips och nya kommer upp hela tiden ..

och när det gälelr programvaror så är sajten

http://www.pure-mac.com/

ovärdelig .. där finns det mesta om det bästa ..

Eller knacka med två fingrar på styrplattan, om man har den funktionen aktiverad.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-07 17:40

Elller knacka med ett finger på polarn, som får göra jobbet åt en.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-09-07 18:51

http://www.petermaurer.de/nasi.php?section=witch
det där programmet är ett bra alternativ till osx unbyggda command-tab

1
Bevaka tråden