Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera eller inte?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

skaffade mig min första mac för inte länge sen nu och har börjat komma igång med denna härliga världen.
ska installera några musik-program för att komponera, spela in, mixa och mastra. tänkte att det hade vart bra o formatera hårddisken och installera om allt lite pedantiskt för att försöka hålla nån sorts optimal standard.
e detta möjligt på mac eller rent av onödigt?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-09 17:53
Ursprungligen av Aminozyra:

skaffade mig min första mac för inte länge sen nu och har börjat komma igång med denna härliga världen.
ska installera några musik-program för att komponera, spela in, mixa och mastra. tänkte att det hade vart bra o formatera hårddisken och installera om allt lite pedantiskt för att försöka hålla nån sorts optimal standard.

Det kan vara trevligt ibland, så att man blir av med lite skit i systemet.. Bara att välja att radera skivan under installation.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-09-09 18:39
Ursprungligen av Aminozyra:

Nu är det, som jag själv märkt, ganska onödigt att installera om. Du jobbar i Mac-miljö nu. Är själv en "switcher" sen 3 veckor tillbaka och förbaskat nöjd. Har iofs kört Mac för länge länge sen. Men att installera om är väl aldrig fel.

Men samtidigt så är detta inte Pc du jobbar med nu.

Avinstallera o formattering av Mac?

Hej Everybody;
Jag undrade om man kan leta efter virus i sin mac? Dvs..göra en screening så att man e säker på att allt e som d ska.
Dessutom,,,hur kan man avinstallera ett programm? o även formattera om Macen?

Oxå,,,ngn som vet hur man skapar back-up diskar så att man kan ha allt ngnstans ifall datorn krashar?

Tack.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-11 11:59
Ursprungligen av Zorro2040:

Hej Everybody;
Jag undrade om man kan leta efter virus i sin mac? Dvs..göra en screening så att man e säker på att allt e som d ska.
Dessutom,,,hur kan man avinstallera ett programm? o även formattera om Macen?

Oxå,,,ngn som vet hur man skapar back-up diskar så att man kan ha allt ngnstans ifall datorn krashar?

Tack.

Du behöver inte leta efter virus eftersom det än så länge inte finns några till OS X.

Backa upp dina filer gör du enklast genom att skaffa en extern hårddisk dit du kopierar sådant du är rädd om. Mac OS 10.5 Lepoard innehåller en automatisk funktion för detta så till våren blir det ännu enklare.

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-11 10:20

Omformatering är totalt onödigt. (såvida inte systemet är helpaj)

Det du kan göra är att avinstallera program du inte använder (främst för att städa upp och få lite mera plats på hårddisken). Dra bara programmet till papperskorgen.
Vill du vara extra pedantisk söker du på alla filer med programmets namn och raderar dem (men det är egentligen inte nödvändigt. Det brukar vara inställningsfiler och liknande som tar väldigt liten plats)

Kör städskripten (daily, weekly, monthly), reparera behörigheterna.
Mer brukar i regel inte behövas, men vill du göra jobbet ordentligt tar du hjälp av program som "Main Menu", "Tiger Cache Cleaner" eller liknande, som utöver ovanstående har en mängd andra alternativ om du vill ha en "ny" och fräsch dator.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-11 11:07

Jag formaterade och installerade om OS X ganska direkt efter jag fått Macbooken, gillar den där känslan av kontroll då man med säkerhet kan välja bort saker man ändå inte kommer att använda, såsom språk, skrivardrivrutiner och annat.

1
Bevaka tråden