- Eva
- Medlem ●
- Sundsvall
Jag skall köpa en digitalkamera som present till min dotter. Själv har jag en Canon IXUS som jag är nöjd med men nu läser jag om andra och kanske bättre kameror. SonysCyber-shot P1 har ju 3,3 megapix t.ex.
Är det nån som har erfarenheter att dela med sig av så är jag tacksam.
Sonys Cyber-shot P1 är en mycket bra kamera...och så ser den ju ganska fräck ut också (varför skall just digitalkameror vara såmycket fulare än vanliga konventionella?!)! Marknaden översvärmas just nu av massa olika modeller och de flesta är såpass nya att det inte finns någon större erfarenhet av dem; men man bör väl först fundera över vad man skall ha kameran till... En kamera runt 2-3.5 megapixel ger ifrån sig mycket bra bilder och vanligast är 2-3x zoom (som motsvarar ungefär 35-105 mm i småbildskamera). De digitala zommarna kan vara kul ett tag men är egentligen värdelösa om man vill ta bra bilder. Kamera bör vara utrustad med bra och lätt anslutning, typ USB, och ha en programvara som är kompatibel både med PC och Mac.
Om man fotograferar för husbehov; d.v.s. privata bilder såväl hemma som på semester duger de allra flesta kameror väl. Vill man jobba mera semi-professionellt är kameror över 3.0 megapixel att föredra (priset hamnar då också lätt runt 8-10.000:-). Riktigt professionella digitala kameror hamnar långt över 20-30.000:- och är visserligen nära men ändå inte riktigt lika skarpa som en konventionell kamera för 3-4.000:- , men de har ju andra fördelar...
Canon IXUS är en suverän modell att ha med sig på t.ex. resor då den är så liten. Själv har jag brukat en Canon PowerShot S20 i ett år nu och är mer än nöjd... Nikon Coolpix (finns i flera modeller och prisgrupper) är också mycket bra och prisvärda. Jag råder dig att välja en kamera som är lätt att ha med sig,rubust,hyfsat skarp i upplösning (2-3 megapix) och lätt attansluta till datormiljö (programvara skall vara inkluderat).
Se till att du får med dig extra batteri och laddare; om man t.ex. använder sig av displayen, som finns på de flesta kameror, så ÄTER kameran ström! Du bör också se till att kameran är utrustad med hyfsat mycket minne; köp gärna med ett extra minneskort (tar man hellre lite mer högupplösta bilder så försvinner minnet snabbt)!
Hoppas du fått lite vägledning - lycka till!
[ 28 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]
Jag håller med Clavius om att de flesta digitalkameror är fula. Ruskigt fula, jag förstår inte hur de kan säljas. Det var därför jag valde IXUS, för att den var snygg och liten alltså. Och har bra batteri som faktiskt räcker riktigt länge. (Jag hade en Kodak med ”vanliga” batterier förut och det var inte skoj)
Egentligen så skulle ju valet kunna vara lätt - bara köpa en till likadan.
Men så är det ju det där med antalet pixlar. Det skulle ju vara bra att kunna beskära bilderna i Macen och samtidigt ha kvar bra kvalité. Och att kunna skriva ut i A4 format med bra resultat. Det är ju en stor investering så den måste kännas bra i många, många år.
IXUS ger mycket fina bilder färgmässigt. Jag har ju sett att det kan vara väldigt olika. Min syster t.ex har en digital kamera som ger kalla hårda bilder trots att det är en ”bra” kamera.
Har någon sett hur Sonys Cyber-shot P1s bilder blir?
Kanske till och med att någon har jämfört dem med bilder från Canons IXUS?
Jag har inte gjort en direkt jämförelse mella IXUS och t.ex. Sony CyberShot vad beträffande färger - oftast brukar man enkelt kunna korrigera ev. färgstick i det medföljande redigeringsprogrammet... annars är väl digitala kameror som kameror är mest: blixljus = kallt ljus, sol/dagsljus = varmt ljus (om man skall förenkla en del). Sonykameran tycker jag ger ett kvalitetsintryck och funderar på att skaffa en själv! Dessutom är den ju fräckt snygg!
Men att säga att kameran skall räcka "i många år" är väl lite vanskligt då utvecklingen är enorm på det här området! Om man är ute efter det senste eller det mest prisvärda kontra tekniskt utvecklade lär man få byta kamera (och datorer för den delen också) ofta! Se t.ex. utvecklingen på videosidan; idag kan du köpa en avancerad digital (och analog i kombination!) kamera med möjlighet att ta justa stillbilder för runt 10-12.000:- Här kommer priserna att sjunka ytterligare en bra bit under de närmaste åren...
Om du vill skriva ut i A4-format, d.v.s. runt 20 x 30 cm med hög kvalitet så rekommenderar jag (allt är ju relativt och även subjektivt, förstås) alla kameror över 3.0 megapixel. Och Sonys är ju faktiskt en...
Ja, visst går utvecklingen snabbt. Jag kommer ihåg min första digitalkamera. En kodak som såg ut som en gammal kikare, och var lika stor som en gammal kikare också. Vad jag tyckte att den var underbar! Och vilka fina bilder den gav!
Då alltså. Undras vilken upplösning det kan ha varit på den?
Men ändå - köper jag en present till dottern för 10.000 så får den banne mig räcka i bra många år. Tills hon blir färdig med sina studier och tjänar egna pengar.
Fast det är klart, vinner jag på tipset eller nåt så kan hon väl få en ny om ett par år eller så.
Så du Clavius funderar också på ett inköp - ja, nog är den läcker. Fast jag har ju bara sett den på bild. Har du sett den "på riktigt" och kanske till och med hållit i den?
här är ytterligre en bra camerasite. http://www.dpreview.com/
Jag valde mellan Sony P1, Sony DSC-S70 och Olympus 3040 när jag köpte kamera för 5 månader sen, jag köpte S70 kameran, den har fin optik från Carl Zeiss och ger lite bättre bilder än P1:an, dessutom ser den ut, och känns som en riktig kamera, men P1:an är också en väldigt bra kamera. Olympus 3040 ger snäppet bättre bilder ändå, men är ful som stryk och känns som en leksak då man håller i den. S70 är nu ersatt av S75 med lite uppdateringar. Jag är väldigt nöjd med S70:n, batteriet är bra, hade en Olympus 1.3 Megapixel före, batterierna räckte inte alls länge i den.
[ 29 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Ken ]
Vilken bra sida den http://www.dpreview.com/
Jag har varit där ett par timmar nu och lärt mig massor. Utförliga tester har man. Och jag som älskar att läsa tester.
P1:an jämförs med Kens S70 och i den del av testet som visar bildkvalité jämförs den med Nikon Coolpix 990 och Sony DSC-S70.
Och så här löd sista omdömet - så nu blir det nog köp
----------------------
Overall conclusion
Here´s my rating of the Sony DSC-P1: (3 megapixel ultra compact class)
Detail Rating (out of 10)
Construction 9.5
Features 6
Image quality 9
Lens / CCD combination 8
Ease of use 8
Value for money 8
Sony really have done the ultra compact digital camera thing the right way. Hot on the heals of Canon´s Digital IXUS (S100 ELPH) the P1 may not be quite as small but it´s equally well put together, has a bigger 3x zoom lens, a 3 megapixel imager (vs. the Canon´s 2 megapixel) and produces excellently metered, sharp, colourful images with bags of dynamic range. The P1 has that wow style factor that will make it an instant hit with your friends, easy enough for your granny to use with an image quality to challenge much bigger cameras... I liked it, a lot.
Recommended
Kul att du lyckats närma dig beslut, Eva! Jo ,de flesta testsajter verkar väl vara ganska överens om att Sonys P1:a är ett bra val, men som sagt, utbudet är enormt! Vi kan ju tillsist citera den svenska sajten CyberPhoto(som du förmodligen redan ögnat igenom):
"3,34M pixel, 3x zoom, gedigen och välbyggd. Allt i ett litet chassi som har bra grepp. Det är vad man kan kalla en lyckad kombination. Jag tycker mycket om Sony DSC-P1 och kan varmt rekommendera den. Sony har lyckats igen".
Intressant är att notera att det börjar komma modeller nu med 5.5 - 6.5 megapixel (!) - de flesta lång över vänliga konsumentpriser, men troligen snart nere i helt andra nivåer...
Får se vad det blir för egen del; skall slå till senare i höst.
OBS! Glöm inte att göra en prisjämförelse vid köp; testa t.ex på Pricerunner:
http://se.pricerunner.com
Bästa notering idag för Sony P1:a - 8.287:- (CyberPhoto) Just nu pågår också en kampanj från Sony där de skickar med ett extra minneskort!
[ 29 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]
Dom bästa bilderna är dom som man inte tagit!
Om man vill ha en kamera för att ha mycket bilder i framtid så behöver man en som man kan och vill ha med sig.
Canon Digital Ixus är helt oslagbar i känsla, kvalitet, användarvänlighet och den tar faktiskt riktigt bra bilder.
Den är helt klart mitt första val. Skall man ha en kamera för att ta med sig ut på fotojobb så skall man köpa en Nikon CoolPix 995 om man inte har råd att köpa en D1-X
Måste även jag lägga in ett ord för Coolpix 990/995.. känslan när man tog i kameran första gången (och givetvis även därefter) var att - wow, en riktig kamera..
Den känns ju som en systemkamera i greppet, gedigen. Detta till skillnad mot många andra digitalkameror som känns som plastleksaker etc..
Men men, är hur som helst väldigt nöjd med våra 2 990 :or vi har. Inga större problem vad gäller bildtagande, överförande el dyl..
Skapades ursprungligen av: Jürgen:
Måste även jag lägga in ett ord för Coolpix 990/995.. känslan när man tog i kameran första gången (och givetvis även därefter) var att - wow, en riktig kamera..
Den känns ju som en systemkamera i greppet, gedigen. Detta till skillnad mot många andra digitalkameror som känns som plastleksaker etc..
Men men, är hur som helst väldigt nöjd med våra 2 990 :or vi har. Inga större problem vad gäller bildtagande, överförande el dyl..
Jag håller med dig Jürgen!
Jag har också en CoolPix 990. 3.3 Mpixel. Nu är det dock 995 som är den gällande modellen och 990 är utgående/utgången.
995 är dock ganska lik 990, fast 995 är klart bättre.
995 klarar snäppet högre optisk zoom. Tror det är 4x. 990 klarar "bara" 3x-zoom optiskt.
990 har USB-ut och även en utgång så att du kan kolla på bilderna på TV:n.
Systemkamera-känslan i Nikon CoolPix 990 och kanske även i 995 gör den väldigt skön att använda.
Dock så kostar CoolPix 990/995 runt 10 000 kronor plus moms så det är snarare en semiproffs-kamera än en semesterkamera.
Köper du en billig digitalkamera så rekommenderar jag att se till att du har en batteriladdare ifall det inte igår, så att man snabbt kan trycka in fräscha batterier.
Även flera minneskort är ett MÅSTE! Det är som att kunna trycka i en ny filmrulle. Det är tråkigt att behöva radera bilder man tagit för att ta nya bilder.
Det finns 3 sätt att föra över bilderna med en kamera:
• koppla ihop kameran med datorn med USB-sladd (eller FireWire på proffs-kameror)
• ta ut minneskortet och stoppa in det i en extern minneskortläsare. Sådana läsare finns både för FireWire och USB. USB är billigare och funkar nästan likadant men är något långsammare. Det går dock väldigt fort med USB kan jag intyga. Dyker upp som en "hårddisk" i Macen på skrivbordet.
• ta ut minneskortet och placera det på ett PC Card/PCMCIA-adapter som man stoppar in i en PC Laptop eller PowerBook. Dyker också upp som en "hårddisk" i Macen på skrivbordet.
Skapades ursprungligen av: Eva:
Ja, visst går utvecklingen snabbt. Jag kommer ihåg min första digitalkamera. En kodak som såg ut som en gammal kikare, och var lika stor som en gammal kikare också. Vad jag tyckte att den var underbar! Och vilka fina bilder den gav!
Då alltså. Undras vilken upplösning det kan ha varit på den?
Men ändå - köper jag en present till dottern för 10.000 så får den banne mig räcka i bra många år. Tills hon blir färdig med sina studier och tjänar egna pengar.
Fast det är klart, vinner jag på tipset eller nåt så kan hon väl få en ny om ett par år eller så.
Så du Clavius funderar också på ett inköp - ja, nog är den läcker. Fast jag har ju bara sett den på bild. Har du sett den "på riktigt" och kanske till och med hållit i den?
Nikon CoolPix 995 kostar runt 10 000 kronor (för lägsta pris - kolla på www.pricerunner.com - både för kameran och för extra minneskort).
CoolPix 995 kommer garanterat att "hänga med" i många år. 3.3 Mpixel är det MÅNGA som klassar jämförbart med en vanlig kamera.
Kanske kommer kameran att hålla i 5 år eller kanske lite mer...
CoolPix 995 kostar 10 043 kronor som lägst och den butiken tar 82 kronor i frakt. Priser INKLUSIVE moms.
Länk:
http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=c20622556
[ 10-08-2001: Meddelandet ändrat av: Carl-Johan Eelde ]
Jag köpte en Nikon Coolpix 995 nu i sommar. En härlig liten maskin!
Om du inte vill köpa nytt då många kameror har en ganska hög prislapp så fundera på att köpa privat och begagnat. Jag började med att köpa en begagnad Nikon Coolpix 950 för ett år sedan för ungefär halva priset av vad de hade kostat nya. Nu har jag lärt mig så mycket (och lärt mig älska Nikon) så jag valde att sälja min gamla 950 och köpa den nya 995-modellen.
Förra veckan kom också många nya modeller som är intressanta. Beroende på prislappen förstås finns det många intressanta kameror att välja på. Själv tror jag mycket på den nya Nikon Coolpix 885 som nyss annonserats, den är mycket lik den äldre versionen (880) men har lite mer godis under skalet och är lite mindre i formatet.
Många kommer säkert att vilja uppgradera till en nyare kamare och då kan det ju vara värt att hålla reda på begagnatmarknaden.
Jag tror både www.cyberphoto.se och www.scandinavianphoto.se har begagnatmarknad. Dessutom så kolla gärna in priserna på www.digicom.nu som håller vettiga priser jämfört med konkurrenterna på Internet här i Sverige.
Lycka till och ta många roliga bilder!
Detta är en bra kamera sida för dig som vill köpa någonting digitalt till julen!