• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 20:43

Jag har fått ett personal erbjudande och funderar på att ta en ny Powerbook 15", 2GHz Intel Core Duo, RAM 1 GB , HD 80 GB.

Mitt problem är följande: har en 6 år gammal PB 550Hz och 256 RAM, som borde uppdateras vad gäller minne, batteri och operativsystem, samt, via jobbet, en Dell laptop och bredband via Comhem.

Jag skulle vilja ha möjlighet till IP telefoni då vi ringer mycket "over seas" och för att kunna säga hejdå till Telia. Dessutom vill jag ha ett trådlöst nätverk med nya PB samt Dell Laptopen och skrivaren kopplad via nätverket

Det jag funderar på att göra är att ta gamla PB:n, göra den stationär (via LAN?), ansluta en IP telefon för att ringa mha Skype samt köpa en ett trådlöst nätverk och personal erbjudandet ovan.

Jag skriver tråden här i Switcher forumet för att jag betraktar mej som den nivån även om jag använt Mac några år.

-Har jag tänkt rätt vad gäller nätverket?
-Vilken trådlösrouter ska man köpa? Med 2 st LAN portar??
-Visst måste en IP telefon vara kopplad till USB port på en stationärdator, eller?
-Finns det några problem med att ha blandat nätverk?
-Kan jag uppdatera gamla PB:n med operativsystem och MS Office 2004 från nya PB:n?
Fungerar nya OSX på äldre processorer? Kommer det att bli för långsamt?
-Vilket IP bolag? (Vi har halva släkten i Australien)