Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FBD-minnestekniken i Mac Pro skrotas?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-16 00:59
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-16 10:10

Ja vad är det som är konstigt?

Hur många nya datorer idag säljs med minnen av typen RAMBUS eller helt vanliga PC-133 SDRAM. In med det nya och ut med det gamla. Som vanligt. Olika tekniska lösningar kommer och går. Just nu fungerar denna bra.

Men just idag säljs det massor med FB-DIMM.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-16 14:17

Det konstiga är att Apple har precis börjat använda en teknik som ska skrotas av andra om drygt ett år så man kan inte säga att tekniken blir lika långvarig som andra minnestyper. Om du läst Anandtech eller andra rapporter så kan FBD-minnen i många fall ha sämre prestanda än DDR2 pga högre latency. Frågan är då varför Apple valt en teknik som visar sig vara sämre än det var tänkt? Kanske av marknadsföringsskäl?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-16 16:28
Ursprungligen av Homy:

Det konstiga är att Apple har precis börjat använda en teknik som ska skrotas av andra om drygt ett år så man kan inte säga att tekniken blir lika långvarig som andra minnestyper. Om du läst Anandtech eller andra rapporter så kan FBD-minnen i många fall ha sämre prestanda än DDR2 pga högre latency. Frågan är då varför Apple valt en teknik som visar sig vara sämre än det var tänkt? Kanske av marknadsföringsskäl?

Jag tror inte Apple valt minnestypen. Jag tror det ingick vid beställningen utav Xeon.
Att det används kan ha många skäl vilka jag inte tänker spekulera i innan jag läst exakt för och nackdelar samt funktioner. Men du ska nog se att det finns en bra teknisk anledning att man valt just FDB-minnen.
Hur ser det ut på andra Xeon-servrar med samma chipset och processorer? Har de DDR2 istället för FBD, och hur skiljer sig minnesprestandan mellan dem om de finns?

Att minnet tas ur bruk om några år för att bli ersatt utav något annat är väl inte så konstigt då ny teknik kommer hela tiden. Sålänge det är fungerande just nu behöver man väl inte bry sig om vad som kommer nästa år. Till nästa modell kanske nästa teknik kommer.

Ursprungligen av Sidde:

Hur ser det ut på andra Xeon-servrar med samma chipset och processorer? Har de DDR2 istället för FBD, och hur skiljer sig minnesprestandan mellan dem om de finns?

Detta moderkort kör ddr2:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321787&view=detailed

och det är intelkretsar de använder.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-16 19:27
Ursprungligen av Code Red:

Detta moderkort kör ddr2:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321787&view=detailed

och det är intelkretsar de använder.

Jag tänkte mer på Dell eller liknande, inte hemmabyggen. Men har du några real world prestandatester att visa med detta Mobo och processorer?
Det var lixom det som var själva grejen med min fråga, ifall det är bevisat att det är långsammare i praktiken.

Som Anandtech skriver...

"A very little talked about aspect of the new Mac Pro is the chipset used, which appears to be Intel's 5000X. The only other option is the Intel 5000P, but the 5000P only has x8 PCIe slots off of the MCH and thus it wouldn't make sense given that Apple is only really touting single GPU or multi-display configurations with the Mac Pro."
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2811

Det säger allafall något om tradeoffen...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-17 00:11
Ursprungligen av Code Red:

Detta moderkort kör ddr2:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321787&view=detailed

och det är intelkretsar de använder.

Enligt http://www.asus.com/products4.aspx?l1=9&l2=39&l3=0&model=1147&modelmenu=1 är det FB-DIMM i den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-17 02:02
Ursprungligen av Sidde:

Att minnet tas ur bruk om några år för att bli ersatt utav något annat är väl inte så konstigt då ny teknik kommer hela tiden.

Jag blev mest förvånad över att det inte handlar om några år utan om drygt ett år men det kanske inte är något större problem. Nya tekniker kommer och går. Apple kan lätt byta till annan teknik och sen är det inget mer med det, men de som vill köpa mer minne får då problem för priserna kommer att stiga en hel del när endast 10% av marknaden använder FBD då.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-17 10:30
Ursprungligen av Homy:

Jag blev mest förvånad över att det inte handlar om några år utan om drygt ett år men det kanske inte är något större problem. Nya tekniker kommer och går. Apple kan lätt byta till annan teknik och sen är det inget mer med det, men de som vill köpa mer minne får då problem för priserna kommer att stiga en hel del när endast 10% av marknaden använder FBD då.

En artikel på the inquirer utan källor är kanske inte det mest trovärdiga som finns på internet.

men vad betyder detta ? att vi som köpt Mac Pro kommer få det ännu dyrare att uppgradera ram i våra maskiner ? eller vadå ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-16 20:56

En anledning till att använda FBD är att man kan ha många fler minnesplatser och alltså få i mer minne på moderkortet och som dessutom fungerar i full fart. 16 minnesmoduler platser är inga problem.

Man får vara glad om det fungerar hyffsat med 8 moduler med tidigare chipset för både Intel Xeon och AMD Opteron (Opteron hade oftast problem redan vid 6 moduler).

Priserna behöver ju inte stiga för att det inte är mer än 10% som har FDB. Economics 101 säger ju att priset sjunker med efterfrågan, men å andra sidan kanske tillgången också sjunker, och då är det ju hugget som stucket... jag sitter själv med utfasade pc133 och de är dyra som snor...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-18 00:02

Inte direkt konstigt att FB-Dimm har högre latenser än DDR2, det är trots allt vanliga DDR2-kretsar som sitter på FB-Dimmarna.
Anledningen till att det körs FB-Dimm är att det är fruktansvärt felsäkert, otrolig feltolerans och korrigering samt att man har möjlighet att köra med mycket större minnesmängder än om man hade kört ECC/Reg med vanlig DDR2.
Detta är något man betalar med i latenser och throughput. Det är en avvägning om det är värt det eller ej, med tanke på vilken målgrupp macpro går mot skulle jag säga att det är värt det.

Glöm inte heller att inquirer är motsvarande valfri kvälls-/skvallertidning fast för datorer. Stämmer väl någorlunda, men inget man ska sätta sitt liv på.

1
Bevaka tråden