- kuspen
- Medlem ●
- Kalmar
Vilken prisklass tänker du på?
Tänker man bort datorn så skall du givetvis skaffa en DV-kamera.
En DV-kamera kan du få för under 10 000 kronor idag på SIBA, OnOff o liknande affärer.
Se till att skaffa ett antal DV-kasetter så att du kan byta när du råkat spela in så bandet är fullt. Även batterier. När du är ute och filmar batteriet tar slut så önskar man ju att man har ett batteri extra (eller fler). Även stativ skall du ha!!! VIKTIGT!!!
Lista på bra saker att ha:
• DV-kamera
• väska (OBS: bra att ha kameran o tillbehören i!!)
• extra batteri/batterier
• extra DV-band att spela in på
• extra mikrofon med lång sladd så att du slipper använda kamerans inbyggda "mic".
OBS: spara gärna dina DV-band och köp nya hela tiden!!! - de är ju dina ORIGINAL! Den färdiga filmen du exporterar från ditt DV-program (t.ex. iMovie) är din MASTER. Vill du lägg in denna på ett VHS-band är detta en KOPIA.
Snabbare Mac-dator innebär kortare renderingstider, dvs t.ex. när du lägger på en effekt mellan två klipp så måste detta beräknas hur det kommer att se ut.
Skaffa en Mac och gärna en extern FireWire-hårddisk på 40-80 GB. 7200 rpm och Oxford 911-kretsen är plus i kanten!!!
Dessutom bör du ha en liten TV-skärm med S-video in och alla tänkbara ingångar så att du kan kolla på din film i TV:n som är kopplad till datorn via DV-kameran. Det blir inte nån "ryckig bild" som det blir på din dataskärm.
Final Cut Pro 2.0.x är G4-optimerat - men kostar dock pengar. iMovie är ju gratis men räcker långt ändå. (Jag har aldrig använt iMovie - bara FCP och älskar det).
Vill du ha större än 15"-skärm skall du inte köpa iMac. En G4:a är bra - jäkligt bra! Du kan köpa till en intern ATA-disk på upp till 100 GB för en spottstyver i en PC-butik.
En tumregel är 10 min film = 2 GB på hårddisken. Detta i DVPAL, dvs det format som din DV-kamera använder. 720x576 pixlar jobbar man med och 48 kHz ljud.
Du kommer märka hur bra kvalitet det är med DV!
Bör dock tillägga att du inte ska springa ut och köpa FCP (Final Cut Pro) som amatör. Precis som namnet antyder så är det inte för nybörjare, utan för de som gjort en del icke-linjär redigering.
iMovie kommer räcka långt för dig,d et är jag övertygad om.
//Danne
Får tacka för tipsen.
Dator har jag = Pb Ti 500.
Problemet för mig (tror jag) är att min nuvarande Dv kamera endast har Dv out, o jag skulle väldigt gärna kunna editera filmen i datorn o därefter köra ner den i kameran igen. Men detta kan väl inte gå utan Dv in eller?
Måste jag köpa ny kamera?
//Precis vad jag saknade i Carl Johans inlägg.. en DV kamera bör ha IN/UT så man kan spela tillbaks den färdiga filmen till kameran och/eller via den till S-VHS el dyl. I annat fall måste man ha en breakout box.. //
[ 16-08-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]
Be någon kunnig löda om den eller köp den där tillsatsen som överbygger den där funktionen de lagt in som gör att bara DVout fungerar och inte andra vägen.
Skulle du kunna precisera vad för tillsats du menar. Var kan man inhandla tingesten?
Jag har en Panasonickamera (modell ?), sitter på jobbet o kommer inte ihåg modelltyp. Om man även kan löda om kameran har du tips på vem som kan göra detta?
Per
Löda o löda, det finns även adaptrar att införskaffa. Dessutom går visa kameror att patcha om så dom tar DV IN signaler oxo. Märkligt men sant..
Hörde något om att det var något med Europa vs USA o lite tullar etc.
Ska återkomma när jag pratat med min kontakt som just meddelade mig detta. I annat fall rekommenderar jag dig att höra dig för med Expert vid Fridhemsplan om du bor i Sthlm. I annat fall med någon annan lokal "proffs" affär... Iofs vill dom väl sälja dig en ny kamera men hör man bara sig för så..
Senare: La iofs märke till att du bor i Anderstorp.. ber att få återkomma med vilka du kan kontakta...
[ 16-08-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]
Japp
Själv kör jag med 40 o 80Gbs Maxtor.. Maxtor just för att dom var betydligt billigare troligen pga att det är deras egna diskar som sitter i firewire chassit..=) tillskillnad mot många "mac" chassin som ändå har en maxtor, ibm el dyl HD inuti sig.
Nåja, dom är några månader gamla o det som gäller nu om du vill ha bra pryttlar är en HD som innehåller det nya styrchipet för firewire o som heter Oxford 911 Chipset. Dessutom vill man gärna ha 7200rpm hårddiskar istället för 5400rpm som jag har tex.
7200rpm ger snabbare access o tillsammans med 911 chipet får du upp till dubbelt så bra prestanda..
Dock bör sägas att mina maxtor diskar duger utmärkt för DV redigering o lagring.
Så det är inget MÅSTE men ett tips..
Skapades ursprungligen av: kuspen:
Väntar med tillförsikt.
Förresten så tänkte jag införskaffa en extern Firewirehårdisk 40-80 Gig.Det har ju kommit ut några nya läckerheter på marknaden. Är det någon av dessa som är ett "måste"?
Per
Som Jürgen påpekade - det är inget *MÅSTE*, men det är *väldigt bra* att välja en extern FireWire-disk som innehåller Oxford 911 och att själva ATA-disken som ligger inne i lådan snurrar i 7200 rpm.
Jag har faktiskt använt Jürgens 40 GB-disk och den är tillräckligt snabb och duger för DV.
En FireWire-disk är:
1) en låda
2) "FireWire till ATA"-brygga
3) intern ATA-hårddisk
"bryggan" är oftast den svagaste länken. De flesta FireWire-diskar som såldes i Sverige hade en brygga som klarade ATA/16.6 dvs 16.6 MB/s. Dvs den ATA-standarden som sitter i G3 beige. G3 blåvit och G4 PCI har ATA/33. Alla andra G4or har ATA/66.
Oxford 911 är en brygga som tar klivet till ATA/33 eller ATA/66. Jag minns inte vilken standard det var. Det är inte ATA/16.6 iallafall.
Nya ATA-diskar klarar långt över 10-20 MB/s och då är alltså bryggan i dessa FireWire-diskar för dålig och Oxford 911 behövs.
Så det är tipset - Oxford 911 och 7200 rpm. 40-80 GB storlek behövs. Helst så stort som möjligt då 10 min DVPAL slukar 2 GB data.
Carl-Johan Eelde skrev så bra om digital video och tog bl.a. upp att man behöver en extra mikrofon med lång sladd så att man slipper använda kamerans inbyggda.
Jag har en Sony PC100 och är väldigt nöjd - förutom med ljudet. Det är riktigt dåligt. Har någon tips på bra mikrofon? Det finns väl både "riktade" och "andra sorter"? Vad skall man tänka på?
Skapades ursprungligen av: Eva:
Carl-Johan Eelde skrev så bra om digital video och tog bl.a. upp att man behöver en extra mikrofon med lång sladd så att man slipper använda kamerans inbyggda.
Jag har en Sony PC100 och är väldigt nöjd - förutom med ljudet. Det är riktigt dåligt. Har någon tips på bra mikrofon? Det finns väl både "riktade" och "andra sorter"? Vad skall man tänka på?
Jag är tyvärr ingen ljudtekniker...
En proffsig ljudaffär kan säkert rekommendera mikrofoner som passar.
På en TV-inspelning har dom ofta en långt stav/stång med mikrofonen längst ut så att man kan hålla den "ovanför" det kameran spelar in och att man får bra ljudupptagning.
Sen kan du kanske behöva en "reporter-mikrofon" om du vill spela in reportage.
Sen har vi "nyhetsuppläsarmikrofonen" som man sätter fast på tröjan nära huvudet.
Det finns många olika typer av mikrofoner. De olika är bra beroende på vad du vill spela in.
Är du utomhus skall du se till att den mikrofon du köper/lånar/skaffar inte är känslig för när det blåser så man slipper allt "sprak" som uppstår när det blåser på mic:en.
Tänk även på om du vill ha en sladdlös eller sladdbaserad mikrofon!
Nu vet du att man skall tänka på att det finns MÅNGA fler olika mikrofoner än bara den inbyggda.
Hör med en proffsig ljudaffär om mikrofon - GLÖM DIREKT butiker som OnOff, SIBA, El-giganten etc..
Expert kanske är kunniga på det. Sen finns väl alltid "butiken runt hörnet" som det kallas.. säger jag som bor i förorten i ett villaområde och ingen affär så långt ögat kan nå
Ja då är man igång. Införskaffade DV in widget (kanooon) en 80 Gb Firesmart pro, fixar o trixar i OS 9.1 (lämnar OS X utanför ett tag). Jag lär mig mer o mer via Imovie men börjar känna att programmet är lite begränsat? Jag undrar om steget upp till FC pro är lite väl långt eller vad tycker ni? Skulle vilja ha tillgång till lite fler effekter, kunna editera mer i detalj etc.
Per
Effekter kan du köpa ifrån http://www.geethree.com/ de har två olika paket.
Du kan också ladda ner från http://www.apple.com/imovie där finns iMovie 2 Plug-in Pack och ljud (gratis).
Mikael
Ps jag har själv köpt första paketet från geethree.com
Inte en chans att en "vanlig dödlig" kommer igång på 15 minuter med FCP om man bara kört iMovie. Inte ens om man kört iMovie i 100 år.
Det där var nog den största BS:en jag hört idag ochjag kan garantera att jag haft en dag med mycket sånt...
Jag har fått min egen flickvän att börja redigera på en kvart - sedan gjorde hon en film medan jag var bortrest det enda jag behövde göra efter var att ta ut den på dvd efter - hon kan dessutom inte mac och har aldrig sett imovie.
Det finns 10 tangent man behöver för kunna och ha dem på en fusklapp framför sig är det bara att köra, det är dessutom inte den enda jag kärt upp som fattat så snabbt, så kanskle dina elever har "inlärnings problem" , mina har det inte.
Men sen är det självklart timmars inlärning om man vill lära sig allt, men snackade jag inte om utan endast att komma igång.
/johanw
[ 29-08-2001: Meddelandet ändrat av: johanw ]
Det där kan man kalla tur!
Det finns allt för mycket som kan gå fel i ett FCP projekt.
Jag tycker att det inte är rätt att informera deltagarna på forumet att FCP är något man kan lära sig på 15 minuter.
Det finns inte en chans i världen att någon lär sig ställa in FCP, göra övergångar, effekter, etc. på en så kort tid.
Däremot kan man det i iMovie.
Om du är så duktig lärare så kommer du att bli oerhört rik och berömd på nolltid
Kul att se att det finns så mycket bra kunskaper att ta del av här på 99mac. Carl-Johan Eelde skrev väldigt bra i sitt inlägg. Ett givet urklipp.
Jag har dels en iBook 500 och en G4. Har nu lekt lite med vår nya DV-kamera, en JVC GR-DVL157 (de har alltid så söta namn, kunde inte iCam vara bättre? hehe...). Den köptes på öppet köp i torsdags. Tjejen slog till, vi har länge letat efter ngn med bra pris och både DV in och ut och den här finns på OnOff nu för 8990 eller ngt sådant.
Mina reaktioner på hennes överraskning var blandade; skitkul att ha en DV-kamera nu, men hon köpte den på OnOff och hon köpte dessutom deras försäkring, något som fick mig att närmast slita mitt hår då jag anser att sådana försäkringar är hyfsat mycket lurendrejeri. Hon "köpte" säljarsnacket där. Nåväl; tänkte inte skriva en roman i ämnet, vi är inte gjorda av pengar, men DV-kamera var aktuellt eftersom vi fått en liten son denna sommar och vi vill gärna få honom på så mycket bild och inspelningsmedia som möjligt.
Jag spelade in friskt under fredageftermiddagen och under hela lördagen, då vi var på Tullinge flygfält för att bevittna kompisens 30-årspresent, ett fallskärmshopp. Allt spelades in, och nej, inget stativ, så det blev lite väl skakigt när man hade 40x zoom... fantastisk zoom men väldigt "digital" till sin natur.
Sedan förde jag över en del till iBooken. Man förbannar sig över att man har så mycket "skit" installerat när man bara har 3 gig kvar på en 20 gb-disk. Nåväl. Då upptäckte jag en del "lustigheter".
1. Tidigare har jag fört över DV från min fars enklare Sony-maskin (som enbart har DV ut och är en Digital 8-maskin). Dock så kom då varje filmklipp in som unika klipp i iMovie. Det gjorde de inte med den här JVCn; allt kommer i en enda bibba som man får klippa isär manuellt. Lite surt.
2. En del av lystern från originalmaterialet går förlorad. Det var ganska gynnsamma förhållanden för videoinspelning i lördags, inte soligt men inte heller särskilt mulet. Men på klippen som passerat iMovie är liksom lystern borta. Det är en klar skillnad; ungefär som att originalet är inspelat en sommardag och iMovie-redigerat material vore inspelat en kall höstdag. Mer gult vill man ha. Skumt. Detta märks alltså även på materialet när man för tillbaks det till kameran och tittar i en hyfsad SCART-ansluten TV. Är det iMovie som ställer till detta fenomen?
3. Jag kör iMovie 2.03. Blev besviken över att Apple inte släppt någon ny uppdatering. Tycker programmet är buggigt. När man spelar upp med datorn så försvinner ibland ljudet helt efter några klipp eller så startar inte ljudet alls, så man får spola tillbaka och spela upp igen. Någon annan som märkt detta? Tycker om programmet för övrigt, möjligheterna räcker väldigt långt för en glad amatör.
4. Jag lade på musik, en egen låt faktiskt. Gick himla bra. Lät kanon. 44.1 kHz, 16 bitars ljud. Lade det på ljudspår 2 och extraktade allt ljud från filmklippen och tog bort en del från dem, alternativt "mixade" dem genom att sänka dem och låta musiken dominera. Himla fint. MEN, sen när jag för över till kameran så hoppar plötsligt ljudet till då och då. I min lilla film, som blev 5.50 lång så var det mellan 4 och 6 st små "hopp" i ljuduppspelningen. Vad värre var att även ljudvolymen hoppade upp och ned. Skit. Och vid vissa bilder, där mycket ljus har släppts in i linsen, så uppstår ett sus i ljudet trots att det enda ljud som ska höras är just min rena fil som jag lagt på efteråt. Fel i iMovie som kommer åtgärdas, eller ska man byta till en bättre DV-kamera?
5. En nackdel med kameran för övrigt är att DV-kontakten sitter bakom den lilla displayen man kan fälla ut. Det gör att man alltid måste ha displayen utfälld när man skickar data fram och tillbaka. Mindre lyckat.
Alla redigeringar är gjorda med iBooken. Den har 256 mb ram och 20 gb hårddisk som sagt, virtuellt minne är av (kanske ska vara på för att iMovie ska kunna jobba optimalt?), inga speciellt konstiga tillägg, OS 9.1 svenskt.
Frågan är; ska vi behålla kameran och acceptera dessa små halvtrista egenheter (missförstå mig rätt, bilden är skarp som tusan och det mesta fungerar helt OK) eller ska vi lämna tillbaks den och köpa något mer Mac-anpassat? Den finns ju inte med i Apples lista över kompatibla DV-kameror men jag trodde inte det var så noga... någon som har lite tips? Vore extremt vänligt...
Angående ljudet; när man spelar in i kameran direkt så blir det 12-bitars ljud. Kan detta vara orsaken till att kameran får jobbigt att hantera 16-bitars ljudfiler? När man trycker på Play så står det "12 bit sound" som sedan skiftar till "16 bit sound" så snart min lilla film kommer igång.
Det blev lite mycket info här, hoppas någon kan orka läsa igenom och svara. Ska vara lite jävlig faktiskt och skicka denna text något modifierad både till JVC och Apple också så får man se om det finns lite goda råd att samla ihop se´n.
Nu har man i alla fall fått smak för det här med DV; på det hela stora taget är det helt fantastiskt att kunna göra sina egna filmer och det blir faktiskt nästan broadcastkvalitet på det man spelar in.
Kul att se att det finns så mycket bra kunskaper att ta del av här på 99mac. Carl-Johan Eelde skrev väldigt bra i sitt inlägg. Ett givet urklipp.
Jag har dels en iBook 500 och en G4. Har nu lekt lite med vår nya DV-kamera, en JVC GR-DVL157 (de har alltid så söta namn, kunde inte iCam vara bättre? hehe...). Den köptes på öppet köp i torsdags. Tjejen slog till, vi har länge letat efter ngn med bra pris och både DV in och ut och den här finns på OnOff nu för 8990 eller ngt sådant.
Mina reaktioner på hennes överraskning var blandade; skitkul att ha en DV-kamera nu, men hon köpte den på OnOff och hon köpte dessutom deras försäkring, något som fick mig att närmast slita mitt hår då jag anser att sådana försäkringar är hyfsat mycket lurendrejeri. Hon "köpte" säljarsnacket där. Nåväl; tänkte inte skriva en roman i ämnet, vi är inte gjorda av pengar, men DV-kamera var aktuellt eftersom vi fått en liten son denna sommar och vi vill gärna få honom på så mycket bild och inspelningsmedia som möjligt.
Jag spelade in friskt under fredageftermiddagen och under hela lördagen, då vi var på Tullinge flygfält för att bevittna kompisens 30-årspresent, ett fallskärmshopp. Allt spelades in, och nej, inget stativ, så det blev lite väl skakigt när man hade 40x zoom... fantastisk zoom men väldigt "digital" till sin natur.
Sedan förde jag över en del till iBooken. Man förbannar sig över att man har så mycket "skit" installerat när man bara har 3 gig kvar på en 20 gb-disk. Nåväl. Då upptäckte jag en del "lustigheter".
1. Tidigare har jag fört över DV från min fars enklare Sony-maskin (som enbart har DV ut och är en Digital 8-maskin). Dock så kom då varje filmklipp in som unika klipp i iMovie. Det gjorde de inte med den här JVCn; allt kommer i en enda bibba som man får klippa isär manuellt. Lite surt.
2. En del av lystern från originalmaterialet går förlorad. Det var ganska gynnsamma förhållanden för videoinspelning i lördags, inte soligt men inte heller särskilt mulet. Men på klippen som passerat iMovie är liksom lystern borta. Det är en klar skillnad; ungefär som att originalet är inspelat en sommardag och iMovie-redigerat material vore inspelat en kall höstdag. Mer gult vill man ha. Skumt. Detta märks alltså även på materialet när man för tillbaks det till kameran och tittar i en hyfsad SCART-ansluten TV. Är det iMovie som ställer till detta fenomen?
3. Jag kör iMovie 2.03. Blev besviken över att Apple inte släppt någon ny uppdatering. Tycker programmet är buggigt. När man spelar upp med datorn så försvinner ibland ljudet helt efter några klipp eller så startar inte ljudet alls, så man får spola tillbaka och spela upp igen. Någon annan som märkt detta? Tycker om programmet för övrigt, möjligheterna räcker väldigt långt för en glad amatör.
4. Jag lade på musik, en egen låt faktiskt. Gick himla bra. Lät kanon. 44.1 kHz, 16 bitars ljud. Lade det på ljudspår 2 och extraktade allt ljud från filmklippen och tog bort en del från dem, alternativt "mixade" dem genom att sänka dem och låta musiken dominera. Himla fint. MEN, sen när jag för över till kameran så hoppar plötsligt ljudet till då och då. I min lilla film, som blev 5.50 lång så var det mellan 4 och 6 st små "hopp" i ljuduppspelningen. Vad värre var att även ljudvolymen hoppade upp och ned. Skit. Och vid vissa bilder, där mycket ljus har släppts in i linsen, så uppstår ett sus i ljudet trots att det enda ljud som ska höras är just min rena fil som jag lagt på efteråt. Fel i iMovie som kommer åtgärdas, eller ska man byta till en bättre DV-kamera?
5. En nackdel med kameran för övrigt är att DV-kontakten sitter bakom den lilla displayen man kan fälla ut. Det gör att man alltid måste ha displayen utfälld när man skickar data fram och tillbaka. Mindre lyckat.
Alla redigeringar är gjorda med iBooken. Den har 256 mb ram och 20 gb hårddisk som sagt, virtuellt minne är av (kanske ska vara på för att iMovie ska kunna jobba optimalt?), inga speciellt konstiga tillägg, OS 9.1 svenskt.
Frågan är; ska vi behålla kameran och acceptera dessa små halvtrista egenheter (missförstå mig rätt, bilden är skarp som tusan och det mesta fungerar helt OK) eller ska vi lämna tillbaks den och köpa något mer Mac-anpassat? Den finns ju inte med i Apples lista över kompatibla DV-kameror men jag trodde inte det var så noga... någon som har lite tips? Vore extremt vänligt...
Angående ljudet; när man spelar in i kameran direkt så blir det 12-bitars ljud. Kan detta vara orsaken till att kameran får jobbigt att hantera 16-bitars ljudfiler? När man trycker på Play så står det "12 bit sound" som sedan skiftar till "16 bit sound" så snart min lilla film kommer igång.
Det blev lite mycket info här, hoppas någon kan orka läsa igenom och svara. Ska vara lite jävlig faktiskt och skicka denna text något modifierad både till JVC och Apple också så får man se om det finns lite goda råd att samla ihop se´n.
Nu har man i alla fall fått smak för det här med DV; på det hela stora taget är det helt fantastiskt att kunna göra sina egna filmer och det blir faktiskt nästan broadcastkvalitet på det man spelar in.