Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kranskärlspatienten överlevde

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmm.. den något bizarra rubriken fåt man nog tåla..

Har nu genomgått vad som förhoppningsvis inte kan bli värre eller som skulle kunna göra mer ont. Onsdagen den 6:e september då 99mac skulle ha sin pubträff i Göteborg så lyckades jag få en återbudstid på Sahlgrenska för att klara av en kranskärls operation., dvs. bypass. Preliminära 3 kranskärl blev istället 4 stycken kranskärl. Operationen tog ca: 4 timmar. Får nu inte köra bil på 1 månad, lite beroende av att man inte får 100% syresättning under operationen och att man blir lite slö i huvudet så att säga. Dag 5 efter operationen överfördes jag i ambulansen till Borås Lasarett och fick där 4 dygns eftervård - tydligen ganska normal tid. Har fortfarande en gnutta slem i lungorna som bubblar till när jag andas. All kondition är som bortblåst, och nu här hemma så säter jag mig på en pall för att vila då jag byter våning i suteränghuset. På Borås fick jag testa en trappa som hade 22 trapsteg, blev tvungen att sitta nästan 10 minuter innan jag vågade gå ned igen. Bilden på mitt ben har 70 sk. "angrafer", en sorts häftpistol ersatte vanlig nål och tråd. På måndag SAMT onsdag så ska dess plockas bort - nej jag känner ingen smärta varken från dom eller andra ärr. Det jobbigaste har varit att nästan inte kunna sova, de första 4 dygnen var värst - sov kanske 3 timmar under den tiden. Att sovandet är så kasst beror nog till stor del på att jag enbart kan sova på rygg. Nu väntar ca: 8 veckors eftervård i form av gymnastik och preliminiärt så säger sjukskrivningen att jag ska vara tillbaka på halvtid den 29 oktober och full tid den 19 november. Tror själv att detta kan komma visas sig helt omöjligt. Får i dagsläget bära max 2 kilo i varje hand och tacksamt nog så står det tydligt i sjukskrivningen att jag inte får göra tyngre lyft under de 2 kommande månaderna... allt för att bröstbenet ska hinna läka.

Det var extra jobbigt att det blev så mycket vätska i kroppen, var ca: 8 kilo mellan dag 1 och dag 9 - tar på krafterna att låta energin göra sig av med detta.
Här följer två bilder. Bild 1 är benet där man tog en ven att ha som reservdel, dvs. 4 nya kranskärl. Bild 2 är det snygga ärret efter från där man sågade upp bröstbenet och fläkte upp bröstkorgen. I underkant skönjer man både 2 drenerinshål för 2 slangar samt 4 pyttesmå prickar där vajrar för eventuell pacemaker skulle kunna ha satts in.

OBS: KAN UPPLEVAS LITE CHOCKARTADE !!!

http://home.mac.se/olle/99/benet.jpg

http://home.mac.se/olle/99/brostet.jpg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-16 19:34

Jag hoppar över bilderna, men jag är glad över att det gick bra
Kram på dig & lycka till med tillfriskningen!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-16 22:01

Håller tummarna att allt kommer att gå bra. Lycka till, verkligen!

Hoppas verkligen att allt går bra, Olle!

Ursprungligen av Kristofer:

Hoppas verkligen att allt går bra, Olle!

Såklart det gör - bara det att denna kväll åter få se "Forest Gump" (TV4-Film) och vårat favoritfrukt företags brevlogga ( dvs. Apple ) frambringade en del goa skratt.. fast en sak är säker och det är att jag säkert kommer att värdesätta livet på ett annat sätt nu.

Skönt att det gick som planerat.

Du får ta färdtjänst in till Allégatan och trösta dig med en ny iPod, tycker jag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-16 22:15

Ouch... Bilden på benet såg ganska jobbigt ut. Hoppas du repar dig från allt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-09-16 22:26

Rakat bröst är visst modernt nu för tiden.....keep up the good spirit!!

  • Medlem
  • 2006-09-16 23:29
Ursprungligen av Olle@mac:

ujujuj... Grattis får man väl ändå säga. Hade det varit för 50 år sedan hade du nog inte varit med längre.

Äret får mig att tänka på en historia jag kan bjuda på. Den kan du dra till med i bastun när du ska visa hur händig du är:

I ett tidigare liv var jag hantverkare på Ikea. En god vän och kollega (A) hade en underlig hjärtsjukdom som han hade opererats för med ett liknande ärr som ditt som minne. En gång när en annan kollega (B), som brukade veta bäst om allt och alltid ha de värsta skadorna att visa upp, skröt för A berättade A att han en gång hade halkat när han klöv plank på bänksågen.

Han sa att han hade landat med bröstkorgen rakt på 15"-klingan och sågat upp hela bröstet. Då tystnade B...

Krya på dig! Jag har flera hjärtopererade i min närhet, så jag vet vad du går igenom...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-16 23:32

Jag hoppas att operationen gjorde susen, olle. Se till att du får dina krafter tillbaka.
Lova bara att du inte blir så ödmjuk att du blir en mes.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-16 23:36

Skönt att allt gått vägen, sköt om dig!

  • Medlem
  • 2006-09-17 21:52

Jag hoppas att du snabbt blir bättre.

Du brukar fixa det mesta Olle, självklart även detta!
Take care!

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-09-18 07:30

Självklart kommer det här att gå bra! Välkommen tillbaka online, Olle!

1
Bevaka tråden