Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statskupp(?) i Thailand - vad göra?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

DN.se
Stridsvagnar på Bangkoks gator.

Vi ska resa till Bangkok imorgon kl 15.30.
Vad gör man?

UD har ingen info än så länge. Thai-militären ska ge besked senare i kväll.

Känns inte helt rätt att dra dit...
Hoppas att avbokningsskyddet gäller.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-19 18:47

Du ska ju dit med familjen.
Åk inte!
Chansen är stor att det inte blir nåt särskilt.
Å andra sidan FINNS risken att en del halvidioter flippar ur, tar chansen att i tumultet göra vad dom länge funderat på osv. Då kan det bli plundringar, rån, misshandel och mord bara för att offer råkar vara där idioten finns.
Eventuell förslust av pengar ska du inte ens reflektera över.

EDIT:

Den senaste (?) kuppen dom hade var väl under 70-talet (?). En av världens mest berömda fotografer som bl.a. plåtat i åratals från Vietnam - längst fram i frontlijerna - åkte till Bangkok och blev skjuten till döds.

Vad jag menar med inlägget är att INGEN går säker när såna här "naturkrafter" sätter sig i rörelse, oavsett hur vana dom är att röra sig i ohälsosamma miljöer.

Det har hänt precis nu... så is i magen och se vad osm händer är inget alternativ tycker du? Det är ändå två dygn innan vi är där...

Det är våran kombinerade bröllopsresa komma iväg från allt jobbigt som har hänt de senaste månaderna så det känns inge roligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-19 19:20
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det har hänt precis nu... så is i magen och se vad osm händer är inget alternativ tycker du? Det är ändå två dygn innan vi är där...

Det är våran kombinerade bröllopsresa komma iväg från allt jobbigt som har hänt de senaste månaderna så det känns inge roligt.

Du kan ju i princip vänta och se ända tills ni ska kliva ombord på planet. Men att lita på rapporter från UD är totalt värdelöst, eftersom dom är både sena i rapporteringen och måste ju vänta tills något tragiskt verkligen händer innan dom kan varna på allvar. Dessutom väger dom ju in politiska värderingar i bedömningen.

Men tro inte, som vi svenskar tenderar att göra, att "inget händer oss". Risken är onekligen jävligt liten (i alla fall än så länge), men den finns. Personligen skulle jag ALDRIG ENS FUNDERA, utan omedelbart sätta säkerheten för familjen främst, även om det "bara" handlar om en magkänsla som inte bekräftats från officiellt håll, eller förefaller "ologisk" för andra.

Shit happens, och OM ni skulle råka ut för något riktigt otäckt, så kommer du troligen aldrig att kunna förlåta dig.

Det går resor till fjärran badorter från svenska flygplatser varenda dag, året runt, så det är ju liksom inte en once-in-a-liftime-chans det handlar om.

Om du kanske förlorar pengarna - so what? Du hade ju inte haft kvar dom ändå.

Om det blir för farligt som kommer UD att reagera. Än så länge är det många intervjuer på CNN om att allt är som vanligt och att dom inte märker något. Ha is i magen, och följ utvecklingen på UDs hemsida och på CNN. Titta inte på Aftonbladet eller andra skvallertidningar då dom endast vill förstora nyheter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-19 19:22
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Om det blir för farligt som kommer UD att reagera.

Ja, kanske. Och kanske några dagar försent....

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Titta inte på Aftonbladet eller andra skvallertidningar då dom endast vill förstora nyheter.

Jag skulle nog kolla ALLA tillgängliga kanaler (radio, inte minst) och försöka skapa en egen bild, även kvällsblaskorna.

Ursprungligen av Danne V:

Ja, kanske. Och kanske några dagar försent....

Jag skulle absolut inte avboka min resa förrän UD avrådde till det, och jag har fullt förtroende för dem. Alla är vi olika.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-19 19:37
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag skulle absolut inte avboka min resa förrän UD avrådde till det, och jag har fullt förtroende för dem. Alla är vi olika.

Det tar 10-14 timmar från Stockholm till Bangkok, lite beroende på hur man flyger. Det kan hända en hel del under den tiden. En av de platser som kuppmakare vill kontrollera så snabbt som möjligt är det bl.a. internationella flygplatser.
Oavsett om UD (som jag alltså inte lita på ett skvatt) skulle ha rätt i att inte varna, så kan läget förvärras snabbt, och då kan man landa rakt i ett inferno.

Visst, vi är olika. Jag skulle aldrig åka förrän allt gått tillbaka till normalläge igen. Med råge....

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag skulle absolut inte avboka min resa förrän UD avrådde till det, och jag har fullt förtroende för dem. Alla är vi olika.

UD vet mindre om Thailand än mina akvariefiskar (odlade i Skåne) så ett beslut om resa ja/nej skulle jag fatta efter att ha läst t.ex The Nation eller Bangkok Post på nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-19 20:32

Det är tydligen lugnt i Bankok just nu enligt vad de sa på nyheterna. Kuppen riktar sig mot Thailands korrumperade premiärminister och hans korrumperade familj, inte mot någon speciell grupp.

Allting tyder på att Thailands relativt hårda och utilitaristiska rättssystem samt polisen fortfarande är lika aktiva nu som innan kuppen. Det tolkar jag som förhållandevis tryggt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-20 06:55
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Allting tyder på att Thailands relativt hårda och utilitaristiska rättssystem samt polisen fortfarande är lika aktiva nu som innan kuppen. Det tolkar jag som förhållandevis tryggt.

Visst, håller helt med. Om jag var ungkarl så skule jag åka utan att tveka. Skulle t.o.m. kanske tycka det var intressant o spännande.

Men när man har ungar så är läget annorlunda. Man har dom till låns några år, och jobbet man har är att skydda dom så långt det praktiskt är möjligt. Kan man undvika risker, oavsett hur små dom faktiskt är, genom att bara avstå från något, så är det i alla fall min uppfattning att man ska göra det.

När man lånat färdigt ungarna och dom kan avgöra själva, så är det deras sak. Tills dess, så är det föräldrarnas.

Det är den omständigheten som får mig att vara så kategorisk.

Ursprungligen av Danne V:

Visst, håller helt med. Om jag var ungkarl så skule jag åka utan att tveka. Skulle t.o.m. kanske tycka det var intressant o spännande.

Men när man har ungar så är läget annorlunda. Man har dom till låns några år, och jobbet man har är att skydda dom så långt det praktiskt är möjligt. Kan man undvika risker, oavsett hur små dom faktiskt är, genom att bara avstå från något, så är det i alla fall min uppfattning att man ska göra det.

När man lånat färdigt ungarna och dom kan avgöra själva, så är det deras sak. Tills dess, så är det föräldrarnas.

Det är den omständigheten som får mig att vara så kategorisk.

Ja du verkar nästan lite skrajsen, men det får jag tolka som om du drar palaleller till Vietnam, du hade väl jobbat där eller hur var det?:confused:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-20 09:11
Ursprungligen av Svante S:

Ja du verkar nästan lite skrajsen, men det får jag tolka som om du drar palaleller till Vietnam, du hade väl jobbat där eller hur var det?:confused:

"Skrajsen"? Njaee...då läste du nog lite slarvigt.

Den här tråden handlar inte om en objektiv bedömning, utan en alldeles väldigt subjektiv. Frågorna man ska ställa sig är ju:

Är det smart av Mattias, som nybliven pappa och med totalt ansvar för en liten människas liv, att ta med barnet till en stad och ett land där det pågår en militärkupp?

Är det viktigare att chansa på att mamma och pappa kommer att kunna vila upp sig i värmen, än att undvika (den iofs lilla) katastrofrisken och stanna istället hemma?

Är en sån här resa så unik att man aldrig kommer att få chansen till en likadan igen?

Är kostnaden så hög för att undvika faran att familjens ekonomi kommer att slås i spillror?

Är ansträngningen att stanna hemma tills faran är över så gigantisk att man inte klara av den?

Så alltså: Objektivt sett är det väl ingen större risk - även om den finns. Subjektivt sett, så skulle i alla fall jag stanna hemma om jag var i Mattias kläder.

Och man brukar ju säga: "Om man tvekar, så är det egentligen ingen tvekan".

Jag har ingen aning om vad just denna kupp kommer att leda till men en sak är säker:
Det här är en kupp som tom sker med Kungens goda minne = det borde vara helt okej!!!

Jag skulle inte tveka att åka - fast jag skulle kanske inte ta familjen på en utflykt till regeringskvartereren, (men det skulle jag inte gjort annars heller)

Taksin har aldrig uppskattats av folket och har anklagats för röstköp mm. Det är nog bara bra att han får gå. Dra för guds skull inte paraleller till det som hände på 90-talet som var en synnerligen extraordinär händelse. Då var det en totalt annan situation: General Suchinda gillade inte valutgången och tog makten med vilket ledde till de mest omfattande civila motståndet i historiskt tid. Kungen ogillade den militärkuppen starkt och Suchinda fick ju senare gå med svansen mellan benen.

En militärkupp i Thailand är historiskt sett en ganska oblodig händelse, om denna till och med skett med Kungens goda minne så är det tom med största sannolikhet något som är bra för Thailand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-20 08:13

Alltså, många i det här landet har trygghetsmani. Kuppen är väl över såvitt jag vet. Det är väl inga strider ö h t? Armén har avsätt en skum premiärminister och utlyser nyval? Sånt händer jämt och ständigt runt om i världen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-20 09:22
Ursprungligen av Mondo:

Alltså, många i det här landet har trygghetsmani.

Som om det skulle vara en nackdel när det gäller att skydda små ungar? Du själv är produkten av sådan "mani" och jag tror knappast att du är lika tuff som försöker framstå som. ,;)

Ursprungligen av Mondo:

Kuppen är väl över såvitt jag vet. Det är väl inga strider ö h t?

Det handlar inte bara om att reguljära soldater skjuter åt höger och vänster, utan att sådana här händelser lockar fram en massa slödder som p.g.a. det rådande organisatoriska (och praktiska) kaoset ser chansen att vara "kreativa" och förverkliga sina sjuka idéer. Kort sagt; vanligt folk skärper sig ofta extra noga och sköter sig perfekt under sådana här händelser för att inte råka illa ut. Men idioter blir ännu mer inspirerade.

Ursprungligen av Mondo:

Armén har avsätt en skum premiärminister och utlyser nyval? Sånt händer jämt och ständigt runt om i världen.

Vad har det med saken att göra?
Kom igen nu Rambo...förlåt, Mondo.

Ursprungligen av Mondo:

Alltså, många i det här landet har trygghetsmani.

Jepp, det är faktiskt rätt sjukt vad de flesta svenskar förväntar sig när man åker utomlands. Ser man en stor och läskig stridsvagn ska svenska myndigheter evakuera inom 10 minuter- annars är det skandalöst dåligt!! Tycker vissa på fullt allvar. Själv tycker jag det är j-a gnäll. Åker man utomlands till delar världen som har en historia av oroligheter får man faktiskt finna sig i att allt inte löser sig direkt.

Hmm.. vissa medier verkar tycka att det nu är lugnt, samtidigt som Expressen säger att folk väntar på blodbad. Trist att inte kunna få bra info när man ligger i startgroparna för att åka dit.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Hmm.. vissa medier verkar tycka att det nu är lugnt, samtidigt som Expressen säger att folk väntar på blodbad. Trist att inte kunna få bra info när man ligger i startgroparna för att åka dit.

Ja, ingen skulle väl vara gladare än Expressen om det blev snaskiga löpsedlar - så de tjänar mer pengar..:mad:

En bättre länk än "Expressen" för den som är intresserad:
http://www.nationmultimedia.com/index_lite.php

Ska lägga till att jag tycker det är tråkigt att det blev en kupp igen, hur det än går så innebär det att demokratin fick sig en känga, än en gång.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Hmm.. vissa medier verkar tycka att det nu är lugnt, samtidigt som Expressen säger att folk väntar på blodbad. Trist att inte kunna få bra info när man ligger i startgroparna för att åka dit.

Lite humoristisk blir ju nyhetsrapporteringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-20 11:02

Ekot alldeles nyss:

UD avråder INTE från att resa till Thailand.

Ursprungligen av Konrad:

Ekot alldeles nyss:

UD avråder INTE från att resa till Thailand.

Hoho; "Vad är Pucket?"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-20 16:10

Vill inte tjata om det här längre efftersom jag tror Mattias bestämt sig. Men jag såg nyss en jäkligt bra reklamvideo som passar bra in.

Dels handlar den om att försäkra sig även om risken är liten eftersom reultatet OM olyckan är framme kan vara förödande. Och dels är det just ett Thailändskt försäkringsbolag...

http://www.brainblog.de/movie/mpg/bangkok-insurance

Men vad är Mattias gör, så lycka till!

Jo dajag sitter i Bangkom nu. Det marks ingenting av kuppen mer an att folekt har ett storre intresse av nyheterna som sands. Vi tankte kanske till och med titta pa stridsvagnar... vi far se vad dagen har att erbjuda.

Och BTW fy fan vad ackligt det ar med alla svenskar med en vigselring och en liten thailandska pa andra armen. Jag har lust att sla ner varenda en eller om jag kunde Thar beratta va de ska ta i pris.

Verkar för tillfället vara farligare att åka till Göteborg än Thailand...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-22 08:05
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jo dajag sitter i Bangkom nu. Det marks ingenting av kuppen mer an att folekt har ett storre intresse av nyheterna som sands. Vi tankte kanske till och med titta pa stridsvagnar... vi far se vad dagen har att erbjuda.

Och BTW fy fan vad ackligt det ar med alla svenskar med en vigselring och en liten thailandska pa andra armen. Jag har lust att sla ner varenda en eller om jag kunde Thar beratta va de ska ta i pris.

Ha det så gott då! Håller tummarna att allt ska gå perfekt.
Det där med thailändskorna och svenskarna kanske ska tas som ett symptom på något? Var glad att det inte är Thailändska smågrabbar...:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 14:10
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Och BTW fy fan vad ackligt det ar med alla svenskar med en vigselring och en liten thailandska pa andra armen. Jag har lust att sla ner varenda en eller om jag kunde Thar beratta va de ska ta i pris.

Den absolut främsta anledningen till att jag aldrig kommer att åka till Thailand. Hur billigt, soligt eller långt bort det än är. Usch, fy och blä.

Ursprungligen av Solid:

Den absolut främsta anledningen till att jag aldrig kommer att åka till Thailand. Hur billigt, soligt eller långt bort det än är. Usch, fy och blä.

Suck, såna kommentarer gör mig ledsen.
Precis som om ALLA Amerikaner är och ser ut som George Bush...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-25 11:10
Ursprungligen av Svante S:

Suck, såna kommentarer gör mig ledsen.
Precis som om ALLA Amerikaner är och ser ut som George Bush...

Jag tror du har fått det ganska fel. Jag åker inte till Thailand för att jag inte står ut med att se (oftast äldre) västerländska män med (oftast yngre) asiatiska kvinnor. Det räcker med de som man ser på gatorna i Sverige, och vad jag har hört från de (som tycker om att resa till Thailand) så är det fler av den kombinationen där.

Så försök att förstå mig, jag säger absolut inte att alla västerländska män åker till Thailand för att hitta sig en asiatisk kvinna, eller att alla asiatiska kvinnor är ute efter västerländska män.

Bevaka tråden