Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När Apple räknades ut för gott

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att vara macanvändare idag är rätt trevligt, medvinden är stark och Apple är verkligen medias lilla gullegris (kolla t.ex. hur ofta prylsajter som Gizmodo och Engadget skriver om Apple).

Men så har det inte alltid varit och vi som varit med en längre tid kommer ihåg hur det kändes att vara macanvändare för 10 år sedan när Apple vare nere för räkning och helt saknade en framtid, i alla fall om man fick tro dåtidens förståsigpåare.

David Pogue har gjort en skön sammanställning av vad reportrar och kommentatorer skrev om Apple för 10 år sedan och hittat citat som dessa:

* Fortune, 2/19/1996: “By the time you read this story, the quirky cult company…will end its wild ride as an independent enterprise.”

[...]

* Nathan Myhrvold (Microsoft’s chief technology officer, 6/97: “The NeXT purchase is too little too late. Apple is already dead.”

* Wired, “101 Ways to Save Apple,” 6/97: “1. Admit it. You’re out of the hardware game.”

Läs hela artikeln med många fler citat: When Apple Hit Bottom

(Dock var inte alla lika skeptiska vid den tiden, själv trodde jag starkt på Apple i alla fall. Bevis: jag gjorde mitt livs hittills största macinvestering 1997 då jag tog mina besparingar och köpte en PowerMac 8600/200. )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 23:42

Man skulle ha köpt Apple-aktier , för alla pengar man hade...

Den var bra!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 18:48

Jag tyckte Mac var ren botten då. Iofs var jag bara 7 år 1997 men framför allt avsaknaden av mjukvara vände mig mot Mac-plattformen. Mycket har hänt sedan dess.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-22 19:43

Något som kan få upp Apple till 10-15% av värdsmarknaden tror jag är nya budgetmodeller, reklamkampanjer om redan existerande produkter men framföallt något nytt dator-koncept. En
must-have helt enkelt

Appleingenjörerna lär ju vara smarta, men kom igen, "Showtime" för nya Poddar.. Blä

  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 19:35

Har varit MAC trogen sedan början av 90-talet, har kvar min första MAC Performa 475:a av nostalgiska skäl. Har faktiskt aldrig fattat detta med Apple och ryktet om dess snartida död? Ser idag fler och fler ungdomar som överger wintelplattformen för MAC, de flesta tycker att MACcen är kool och stabil samt virusfri.
Visst, med efterklokhetens bleka sken lysandes i fjärran, nog borde en ha köpt några av de då tokbilliga aktierna!
Kan man överhuvudtaget räkna ut APPLE?
Ilkka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 20:01
Ursprungligen av Ilkka:

Har varit MAC trogen sedan början av 90-talet, har kvar min första MAC Performa 475:a av nostalgiska skäl. Har faktiskt aldrig fattat detta med Apple och ryktet om dess snartida död? Ser idag fler och fler ungdomar som överger wintelplattformen för MAC, de flesta tycker att MACcen är kool och stabil samt virusfri.
Visst, med efterklokhetens bleka sken lysandes i fjärran, nog borde en ha köpt några av de då tokbilliga aktierna!
Kan man överhuvudtaget räkna ut APPLE?
Ilkka

Om du har varit Mac trogen sedan början av 90-talet borde du nog veta att det heter Mac och inte MAC...

1
Bevaka tråden