Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Experter på mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 00:13

Kommer ta upp något som kanske kan tänkas vara känsligt nu.

Har ofta varit inne på 99mac.se när man haft lite svårare problem med sina mac-datorer osv.

Ofta får man hjälp men inte alltid. Det beror lite på naturen av problemet. När ett problem är riktigt tekniskt har jag fått känslan av att 99mac.se inte riktigt räcker till.

Det jag vill diskutera lite är hur egentligen datorkunskapen bland macanvändare är generellt sett. Jag har självklart fördommar om macanvändare, även om jag en mac-användare själv.

Många trådar som man startat har ingen svarat på, eftersom dom verkar vara lite för tekniska. Och problem svaras ibland med "installera om".

Detta är inget man ser på andra windows-forum, typ IDG, FZ.se eller liknande. Är Svenska mac användare dummar är exempelvis amerikanska, eller är det mest relaterat till riktiga mac nördar inte använder 99mac ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-22 00:52

Många utav oss här på 99mac är utvecklare med djupa kunskaper i både unix-system och OS X, andra har djupa kunskaper inom video, musik och bildproduktion. Personligen tycker jag detta forum har djupare kompetens i ett bredare område än många stora forum som sweclockers och idgs forum.
Vi har en otroligt mogen användargrupp. Om man följt tråden om utgången på Valet år 2006 så vet man att 99mac hur seriös användargrupp det verkligen har. Inte sett något forum som haft den klass på diskussionerna om ett sådant känsligt ämne.

Att vissa trådar förblir osvarade är synd ja. Ibland försvinner trådar in i mängden, rätt personer ser inte tråden. Eller att problemet kan vara utav sådan art att det är svårt att hjälpa, kanske utav för lite information eller bara ett udda fel.

Personligen undviker jag forum som IDGs för att det är alldeles för många omogna, okunniga personer där. Om du har tittat in på Sweclockers och ställt en lite mer teknisk avancerad fråga i UNIX-forumet kommer du med största sannolikhet inte få hjälp.

Att hjälpa folk är inte alltid enkelt. Oftast måste man upplevt problemet själv för att hjälpa med de tyngre frågorna. Vilket skalar bort en stor del utav de som läser tråden.
Sedan är det så att det är fler som har djup kunskap i Windows än i OS X. Vilket gör att det är fler personer som kan svara på dina Windowsproblem i ett Windowsforum.

Du jämför svenska macare mot amerikanska. Vilken site syftar du på som har djupare kunskap där?
En grej att komma ihåg är att det är 290miljoner amerikaner och 9miljoner svenskar.
Större samlad kunskapsbank som tar diskussionerna på Engelska jämfört med Svenska. Och då är det fler som kan hjälpa dig med svåra problem. Alltså fler som kan upptäcka din tråd.
Men det skulle vara bra med ett exempel. För jag har inte sett något.

Om jag har problem med en HP Netserver. Något riktigt skumt problem med någon form utav boot-error-meddelande eller liknande? Var ställer jag en sådan fråga. Ganska liten chans att någon på sweclockers eller idg eller fz kan svara på sådana frågor. Eftersom medelåldern är ganska ung och oerfaren. Det finns några undantag.
Har du problem med en Xserve finns det säkerligen hjälp här på forumet. Finns en hel bunt med folk som arbetar med Xserves.

Senast redigerat 2006-09-22 01:03
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-22 02:14

Själv är jag kompitent, jävligt kompitent och andra macanvändarna som jag känner är kompitenta, smarta och trevliga . Problemet som jag ofta har är att text beskrivningarna är för ospecificerade. Sen så är min ordblindhet nog lite ett problem. Sen så blir det ju lite så (dessvärre) att man inte alltid har tid att gräva i andras problem. Sen om det gäller olika sorters utrustning så har ju inte alla samma sorters skrivare accesspunkter osv..... Och är är det totalt 200000 st dator användare som använder forum i sverige och 10% av dom använder mac och 1 procent av alla datoranvändare har en 3com accesspunkt av viss modell så finns det 200 mac användare som använder produkten i fråga och 1800 st pc nissar som använder produkten. Vars är chansen större att du ska få ett svar ?

Senast redigerat 2006-09-22 02:28
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-22 02:24

Generellt sett så vet nog Macare mera om sina burkar än PC-användare. Förklaringen är ganska enkel: Macare har - i större utsträckning - aktivt VALT att köpa/använda just Mac. Detta speglar ett intresse för plattformen.
Den genomsnittlige PC-användaren däremot...han/hon har inte aktivt valt någonting över huvud taget...han/hon har köpt en "dator" helt enkelt. Han/hon vet inte ens om att det finns olika plattformar. Han/hon kallar CPU:n för "hårddisken" - skärmen är "datorn". Hundra miljoner mamma, farmor och morfar - sitter framför sina PC-burkar av allsköns märke. Det är klart att detta drar ner kunskapssnittet rejält inom PC-användandet.
Så - givetvis är kunskapen om sitt verktyg högre generellt sett hos macaren. Helt logiskt. Men ju mera populär Mac blir i iMac och iPod-tider som dessa - desto mera dras kunskapssnittet ner även inom Mac-gruppen. Helt okej för mig.

Att du inte fått svar på frågor betyder ingenting. Du kan inte dra några som helst slutsatser av detta. Projicering vid frustration är inte nyttigt för psyket

Men jag håller med om en sak: Det pratas ofta om "ominstallering" nuförtiden. Vi som varit med ett tag tycker detta är skumt. Jag har kört Mac i 20 år och haft ett och annat problem - men ominstallering av systemet har jag aldrig gjort...det är ett PC/Windows-begrepp för mig. jag har parallelt på arbetsplatser kört PC i 15 år och där har jag ominstallerat Windows många gånger. Ominstallering av Windows är ju ett standardtrick liksom Att det ska behövas på en Mac anser jag vara osannolikt. Jag har fixat mååååånga trilskande macar utan ominstallering av OS. Jag har inte ens övervägt det. Kanske har jag haft tur.

Jag förstår inte riktigt vilka saker du syftar på studiox. Är det nästan enbart ominstallations-grejjen du hakat upp dig på? Håller med dig om det, det kläcks ur lite för ofta nu, men det är ett bekvämt svar då man inte orkar hjälpa någon längre. Gissar att det är anledningen.
Men om det är enda anledningen så blir jag besviken. Och dina observationer från SweClockers och liknande forum håller jag helt enkelt inte med om. Generellt är nivån på 99mac lägre än det var då vi startade. Men med den bredd vi har idag så har jag lik förbaskat större chans att få ett korrekt svar bara jag är lite idog.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag förstår inte riktigt vilka saker du syftar på studiox. Är det nästan enbart ominstallations-grejjen du hakat upp dig på? Håller med dig om det, det kläcks ur lite för ofta nu, men det är ett bekvämt svar då man inte orkar hjälpa någon längre. Gissar att det är anledningen.
Men om det är enda anledningen så blir jag besviken. Och dina observationer från SweClockers och liknande forum håller jag helt enkelt inte med om. Generellt är nivån på 99mac lägre än det var då vi startade. Men med den bredd vi har idag så har jag lik förbaskat större chans att få ett korrekt svar bara jag är lite idog.

Precis. Antalet macanvändare utökas hela tiden. När nytillkommna användare lärt sig mer så kommer de att vara en större tillgång för forumet.

Standarden på 99an har helt enkelt sjunkit för att det har blivit populärare med mac.

  • Medlem
  • 2006-09-22 13:17

Om du själv har väldigt bra koll och får problem som du inte kan lösa, så är ju chansen liten att någon annan kan göra det också.

Problemet med det här forumet är att det är väldigt låg "signal to noise". Det snackas om rätt mycket annat än problemlösning och tips. I början var det kanske tio-tjugo inlägg om dagen, och de var i allmänhet läsvärda. Ditt problem försvinner från första sidan på en timme... och om det är svårlöst kanske rätt person helt missar det.

Sedan finns det nog en viss skillnad i hur Mac-användare och vissa Pc-användare brukar sina datorer. Det installeras inte så mycket självlysande fläktar i Macar t ex. Man jobbar med det man har, och ändrar inte på så mycket, så vi har ingen särskild anledning att grotta in oss i hur hårdvaran funkar. Slutar elektronik helt att funka, kan man ju inte göra något ändå.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-09-22 13:50

Sen får man inte glömma att många har ett jobb att sköta samtidigt som man är inne på 99mac.se och hjälper folk. Så jag ser det mer som en bonus om man får snabb hjälp speciellt på dagtid. På kvällar kan det vara samma sak, den person som kanske besitter en viss kunskap kanske är ute och festar eller är på bio, så då kan ju svar dröja.

Ge och ta är nog nyckeln till framgång på ett forum.

Viktigt är också att man som användare tar sig tid att söka ordentligt efter ett problem, kanske finns svaret på google groups redan. Lyckas man inte hitta så självklart ska man posta frågan, men var tydlig med rubriker så folk förstår vad det handlar om. Många gånger ser man trådar som "Fel, panik!!!!" , ren desperation.

1
Bevaka tråden