Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony "inspireras" av MacBook?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jason O'Grady tycker Sonys nya laptopdesign ligger lite väl nära MacBooken. Döm själva.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 09:50

Lite väl nära ja...

Som en ful blandning av MacBook, iBook och MacBook Pro...

Se även artikeln från MacDailyNews som Jason utgått ifrån samt Sonys högupplösta pressbilder.

Den var ju snygg.

meh.. om dom seriöst försökte tycker jag dom har misslyckats..
Tycker ärligt talat att den ser lite "billig" ut?... Silvrig plast, vitt "lock" och vita tangenter... eeew!
Svårt att slå apples designers.

Dessutom...
Skulle inte förvåna mig ifall den här datorn bara tar imot sony media och bara spela spel som släppts till playstation... och den går bara att synka med SONYericsson mobiler...
Den fungerar bara till Sony externa skärmar... Kortläsaren i datorn kommer enbart ta imot sonys memorystick och skriver man "nintendo", "wii", "xbox" eller "microsoft" på tangenterna så hänger sig datorn.

Ursprungligen av caelestis:

meh.. om dom seriöst försökte tycker jag dom har misslyckats..
Tycker ärligt talat att den ser lite "billig" ut?... Silvrig plast, vitt "lock" och vita tangenter... eeew!
Svårt att slå apples designers.

Dessutom...
Skulle inte förvåna mig ifall den här datorn bara tar imot sony media och bara spela spel som släppts till playstation... och den går bara att synka med SONYericsson mobiler...
Den fungerar bara till Sony externa skärmar... Kortläsaren i datorn kommer enbart ta imot sonys memorystick och skriver man "nintendo", "wii", "xbox" eller "microsoft" på tangenterna så hänger sig datorn.

Den läser memory stick och SD.

Edit: Och med tanke på att macbook inte läser några alls så...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-22 23:58

Eww och fy!
Synd att Apple inte kan skaffa patent på sin design....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 10:39

För att vara en Wintel-notebook höll den extremt ren design. De brukar generellt ha väldigt mycket "bitar". Men en total rip-off av Apples senaste skapelser är svår att missa…

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-22 11:54

Men var är alla klistermärken?

Väldigt snygg. Väldigt väldigt lik MacBook.

Den snyggaste PC-laptop jag har sett. Riktigt snygg.

Att blanda silver(plast) och vitt tycker jag funkar dåligt i det här fallet.
Tangentbordet ser billigt ut, dvd-läsaren har en sån där släde som åker ut och det är ganska osmidigt och inte lika snyggt jämfört med bara en liten springa som matar ut/in skivan, hörlurs och ljudingång är färgade och det sabbar designen ytterligare, hörnen ser ganska skarpa ut och inte så rundade och sköna som på MacBooken, kontakterna är utspridda på olika ställen över hela datorn för att krångla til det lite extra för användaren istället för att placera dem på en och samma länga som på MacBooken då det blir mer clean yta.

Det enda jag tycker är snyggt med Sonyn är locket, det känns snyggt och stilrent, mycket tack vare den snygga Vaio-loggan.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 18:46

WTF mkt snygg laptop.... Apple har _inte_ patent på varken klisterlapplöshet eller ren design. Bra saker är till för att kopieras. Eller "good artists copy, great artists steal" som Steve Jobs själv sa någon gång på 80-talet.

Kanske bör påminnas om att det var Sony som tillverkade några av Apples första Powerbooks och att iBook var rätt lik Sonys tidiga bärbara datorer som kom innan iBook.
Dessutom så har både Apple och Sony samarbetat med Frogdesign www.frogdesign.com som långe varit föregångare när det gäller dator och elektronikdesign.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 08:12

"Imitation is the sincerest form of flattery."
Charles Caleb Colton

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 09:11

Snygg. Tycker Sony gor snygga laptops och stationara. Synd bara att XP ar forinstallerat. Skulle va sjysst om dom borja skicka med nan linux dist istallet. Dar all hardvara stods osv.

Antar att sony vill profilera sig som ett hardvaruforetag, men de skulle va kul om dom kopte upp en linux-dist.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 10:41
Ursprungligen av tompa747:

Snygg. Tycker Sony gor snygga laptops och stationara. Synd bara att XP ar forinstallerat. Skulle va sjysst om dom borja skicka med nan linux dist istallet. Dar all hardvara stods osv.

Antar att sony vill profilera sig som ett hardvaruforetag, men de skulle va kul om dom kopte upp en linux-dist.

Så länge det saknas program från Microsoft och Adobe/Macromedia så kommer Linux inte att slå igenom ordentligt. Tror jag iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 11:04
Ursprungligen av tobot:

Så länge det saknas program från Microsoft och Adobe/Macromedia så kommer Linux inte att slå igenom ordentligt. Tror jag iaf.

Jag tror mer pa att folk koper en dator och later OS:et som finns pa datorn vara kvar. Det innebar ju lite krangel att installera en Linux dist. Man maste hitta alla drivrutiner. Och man kanske inte far "snabb" tangenterna att funka. Plus att manga ar vana med XP, och vill inte lara sig anvanda natt nytt. Dom kan fraga sonen om hjalp osv.

Tror att dom flesta faktiskt klarar sig bra med en linux-dist.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 11:25
Ursprungligen av tompa747:

Jag tror mer pa att folk koper en dator och later OS:et som finns pa datorn vara kvar. Det innebar ju lite krangel att installera en Linux dist. Man maste hitta alla drivrutiner. Och man kanske inte far "snabb" tangenterna att funka. Plus att manga ar vana med XP, och vill inte lara sig anvanda natt nytt. Dom kan fraga sonen om hjalp osv.

Tror att dom flesta faktiskt klarar sig bra med en linux-dist.

Jag tror inte det faktiskt. Det är möjligt att det går med lite hjälp, men de flesta kompisar som jag rekommenderat att köpa Mac frågar direkt om det finns Word.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 12:07
Ursprungligen av tobot:

Jag tror inte det faktiskt. Det är möjligt att det går med lite hjälp, men de flesta kompisar som jag rekommenderat att köpa Mac frågar direkt om det finns Word.

Hmm, tror man klarar sig ganska bra med openoffice. Men de aer klart maste man vaxla mellan word pa kontoret och openoffice, sa kanske det bli problem ibland. Dokument ser konstiga ut osv. Men och andra sidan hander det ganska ofta att det blir sa nar man kor olika versioner av word.
Jag har sjalv inte upplevt nagra storre problem nar jag oppnat OO dokument i word och vice versa.

EDIT: Sen sa ar det mycket snyggare ocksa:)
http://www.youtube.com/watch?v=Cz_2vKq5cZk

Senast redigerat 2006-11-02 12:27

tompa: är inte det svårt att genomföra då den går under GPLUlicenser? eller jag kanske svammlar inte vet jag.. haha

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 10:51
Ursprungligen av northernlight:

tompa: är inte det svårt att genomföra då den går under GPLUlicenser? eller jag kanske svammlar inte vet jag.. haha

Har ingen koll sjaelv:). Novell kopte val SUSE? Men jag skulle ha svarare att valja mellan sony och mac nasta gang jag koper dator om sony hade ett battre OS. Och att allting funka utan en massa tjafs:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 10:44

Jag skulle vilja se undersidan. Den är säkert besudlad med massa utstickande former och plastbitar som på de flesta PC-laptops.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 12:06

Men om man kör XP på Mac OS X, blir det inte värsta slöseriet med prestandan då?
-för blir det prestanda-förlust så vill man ju inte köra annat än med native-OS.

Jag kör gärna Mac och OS X, men ibland så är det PC som behövs för en del i mitt arbete. T ex program som finns i betor som bara finns tillhands till PC tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 12:12
Ursprungligen av martin.klasson:

Men om man kör XP på Mac OS X, blir det inte värsta slöseriet med prestandan då?
-för blir det prestanda-förlust så vill man ju inte köra annat än med native-OS.

Jag kör gärna Mac och OS X, men ibland så är det PC som behövs för en del i mitt arbete. T ex program som finns i betor som bara finns tillhands till PC tyvärr.

Genom parrallels eller liknande menar du. Jo det blir det. Jag har sjalv bestallt 2GB minne for att se om det kommer funka battre. Jag "bygger" win32 builds som kraver mycket datorkraft, sa jag behover sa mycket datorkraft jag kan fa. Om inte 2GB minne racker, sa kommer jag nog kora igang bootcamp. Men det aer ju mycket behandigare att kora genom parallells.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 12:55

Äntligen kommer det en snygg PC. Det var på tiden. Mer sånt!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 13:04

Ja, parallells lösning är ju riktigt bra.

Men om man kör Bootcamp, menar du då att det blir en performance likvärdig den performance man får som på typ OS X?

tycker det har varit underligt att det fortfarande finns fula laptops. Detta är ju ett steg i rätt riktning helt klart. Vaio har ju alltid vart ett design-fashion märke, dock underlägset apple's designers

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 13:52

Mycket snygg, men varför lik macbook? Den har en skärm som sitter ihop med tangentbordet och man kan ha den i knät? Måste en PC vara grafit-grå? Dock "håller jag med" Filuren - var är klistermärkena?

1
Bevaka tråden