Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture uppdateras till 1.5

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-09-27 11:59

Är detta en vanlig update via uppdateraren, eller måste man köpa nytt prog?

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Är detta en vanlig update via uppdateraren, eller måste man köpa nytt prog?

Eftersom uppdateringen är gratis (se första inlägget i tråden) så behöver man definitivit inte köpa nytt. Om uppdateringen kommer genom Programuppdateraren eller måste laddas ner separat vet jag dock inte (rimligtvis borde den komma i programmuppdateraren).

I artikeln First Look at Aperture 1.5 så står det följande:

Citat:

You can now export master files with sidecar XMP files that are fully compatible with Bridge and Photoshop, giving you a powerful, easy way to export Aperture-applied metadata to people who don't have Aperture. Version 1.5 can't import XMP sidecar files; however, it can import metadata from DNG files. If you're working with raw files you can roll them into DNGs first.

Vilket är suveränt då jag inte behöver skriva om all min metadata om jag skulle börja använda Aperture. Men kan jag exportera all min metadata och inställningar jag gjort tillbaka till DNG-filen om jag skulle vilja skicka den vidare? Eller sparas endast bildinställningar i Apertures egna bibliotek?

Alltså; finns det någon liknande funktion som iView MediaPros 'Sync Annotations'? Som bäddar in all metadata (och bildinställningar) tillbaka i originalfilen eller exporterad kopia (DNG).

Ursprungligen av pertoyra:

Alltså; finns det någon liknande funktion som iView MediaPros 'Sync Annotations'? Som bäddar in all metadata (och bildinställningar) tillbaka i originalfilen eller exporterad kopia (DNG).

Om det inte finns exakt den funktionen så kan någon skriva en plugin för det eftersom det finns ett exporterings-API i Aperture 1.5 (det har redan lanserats ett antal sådana plugins för t.ex. flickr).

Kommer Aperture i svensk version?, bara engelsk ute nu.

Ursprungligen av artistfinder:

Kommer Aperture i svensk version?, bara engelsk ute nu.

Såg på apple.com att det lägger till tre språk, tyska, franska och japanska.
http://www.apple.com/uk/hotnews/articles/photokina/
Vi får hoppas att fler kommer i framtiden.

/Jerker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 22:49
Ursprungligen av jolander:

Såg på apple.com att det lägger till tre språk, tyska, franska och japanska.
http://www.apple.com/uk/hotnews/articles/photokina/
Vi får hoppas att fler kommer i framtiden.

/Jerker

Åh! Då borde de fixat de idiotiska shortcuttarna så man kan ändra. Så många länder som inte kan använda Luppen vettigt går ju bara inte lixom.

...å undra när apertureuppgraderingen ämnar ramla ut då... Sitter å refreshar.

Inget av Apples Pro-program finns på svenska, så förmodligen kommer inte Aperture komma på svenska heller.

Ursprungligen av capojava:

Inget av Apples Pro-program finns på svenska, så förmodligen kommer inte Aperture komma på svenska heller.

Tack för det. Ursäkta min okunskap...;)

refresh, refresh, refresh... Långa veckor de har i usa!

Och bara för att jag skrev så så kom den, hämtas via uppdateraren!

Ursprungligen av akerstrom:

Och bara för att jag skrev så så kom den, hämtas via uppdateraren!

:eek: timing...

Kräver att man uppdaterar till 10.4.8

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 22:38

Ska bli spännande att läsa recensioner om denna version.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-09-29 22:39

Rackarns vad segt det gick att dra hem den 125 megabyte stora uppdateringen....

japp

finns den bara på apple.com?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-30 20:27

Gick snabbt här, tog någon minut med alla uppdateringar på senaste tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-04 11:36

Någon som hittat någon recension på 1.5?

Ursprungligen av acke:

Någon som hittat någon recension på 1.5?

James Duncan Davidson har skrivit löpande om sina erfarenheter, till exempel:

The Aperture 1.5 Migration

Aperture 1.5 Color Control

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-04 17:07

Låter ju kalas med den ny filhanteringen. Vad händer om man valt att peka mot sin bildmapp och sedan flyttar filer i programmet eller i operativet? Uppdateras fillistorna automatiskt? Eller vad? Någon som vet?

Flytta filer i programmet gör inget, eftersom du bara flyttar referenserna då, inte själva filerna. Flyttar du filer i operativet hänger Aperture med automatiskt tror jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-04 18:07

Någon med erfarenheter från 1.5an på en GMA950 utrustad maskin?

Nytt från Davidson: A Tale of 3 Color Controls

En annan bloggare om 1.5: some notes and bugs on Aperture 1.5....

Fick min kartong idag med version 1.5.
En första undran. Om jag har tre bilder markerade och klickar på ”z” tangenten zoomar Aperture bara in på två av dem och utelämnar den tredje. Skall det vara så eller går det att ställa in?

/Jerker

James Duncan Davidson berättar om en nylanserad site för Aperture-användare från O'Reilly som verkar lovande (och som Davidson själv är en del av):

Inside Aperture

Jag tycker att intresset för Aperture (eller åtminstonde Aperture forumet) är minst sagt lite skralt. Kanske inte många som tagit steget ännu?

Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker att intresset för Aperture (eller åtminstonde Aperture forumet) är minst sagt lite skralt. Kanske inte många som tagit steget ännu?

Kanske för forumet, men som program verkar många fotografer lyriska, både folk jag känner och på nätet. Jag har inte sett några siffror eller så, men de som använder det gillar det i alla fall. Jag har följt Inside Aperture (O'Reillys Aperture-blogg) och de fotografer som skriver där är övervägande positiva till Aperture och de nya arbetsflöden de kan åstadkomma med programmet. Det finns massor av matnyttig info där.

Kanske hänger fotoentusiasterna på andra forum?

Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker att intresset för Aperture (eller åtminstonde Aperture forumet) är minst sagt lite skralt. Kanske inte många som tagit steget ännu?

Den genomsnittlige Aperture-användare är nog en proffsfotograf, och det när nog få av dem som använder just 99.se för att diskutera Aperture, det gör man effektivare på andra sajter tror jag.

Men jag har tagit steget och är mycket nöjd. Man behöver Photoshop allt mer sällan.

Bevaka tråden