Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken av dessa kameror...

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jonny R:
Enligt Nokia.se:
Vad gäller prestanda är det ingen viktig skillnad för slutanvändaren mellan NiMH- och Li-Ion-batterier. Rekommenderad drifttemperatur och livscykel är ungefär desamma.

Minolta-batteriet (750 mAh) borde då - enligt Nokia - räcka till lite 2/3 så mycket som

Citat:

citera:sunkiga Biltema-batterier (1200 mAh, ynkligt!)

.. eller? (dålig koll på området)

Intressant påstående från Nokia. Även om jag är pro-R6 så tvivlar jag lite grand. Biltema-skiten ska väl inte kunna konkurrera med 500-1000-kronorsalternativet? Dels beror det ju på spänningen vad milliampèretimmarna är värda, men dessutom kan ett batteri vara olika tolerant för belastning.

Jag får leta efter fler uppgifter, för jag tycker det är intressanta frågor, både för kamerorna och för datorn. Bland annat vill jag alltid veta mer om risken för minneseffekter och hur man lagrar batterier av olika typ så att de inte dör. Ska man ha batterierna på laddning jämt när de inte används, till exempel?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 12:28

Personligen bryr jag mig inte om det. Batteriet i min S45 fungerar finemang, och om det skulle fallera köper jag bara ett nytt batteri för en femhundring.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Personligen bryr jag mig inte om det. Batteriet i min S45 fungerar finemang, och om det skulle fallera köper jag bara ett nytt batteri för en femhundring.

Märkligt bidrag till debatten. Mina R6 funkar också finemang, men jag vill gärna veta hur jag ska hantera dem, och om det skulle bli märkbart bättre med litiumjon.

Femhundring förresten? 843:- på Cyberphoto (som brukar ligga lågt i pris) är en stor femhundring.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 00:30

Canon NB-2L batteripack, 570mAh kostar 675 kr exkl moms hos CyberPhoto och förmodligen detsamma i andra butiker.

Citat:

Canon NB-2L batteripack, 570mAh kostar 675 kr exkl moms hos CyberPhoto och förmodligen detsamma i andra butiker.

Ja, det är ju precis det jag säger. 675*1.25 = 843.75 + frakt.

• Oregistrerad
  • 2003-02-02 13:45
Citat:

Tips:

42228 Batteri typ Canon NB-2L 7,4V/550mAh 349.00 med moms!

Kjell & Co

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 13:55

Tack!!! Jag ska köpa några stycken.

• Oregistrerad
  • 2003-02-02 14:17
Citat:

En orgie i batterier...

Mondo, kan du kolla spänningen över ditt batteri?

Minoltas Lithium-batteri NP-200 med HELA 750 mAh (3.7V) kostar ENDAST 535 inkl moms. Vilket av dessa batterier är bäst, räcker längst vid samma påfrestningar (i samma kamera.. även om det ju inte går)?

Om någon kan förklara hur de olika enheterna egentligen påverkar batterikapaciteten så borde vi kunna jämföra alla olika batterier (både NiMh och Lithium) rakt av. Eller finns det verkligen dolda egenskaper som inte syns i siffrorna?

mAh?
V?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 15:26

Ledsen men jag förstår inte frågan. Vad vill du veta? Litium-jon verkar vara en modernare och mer pålitlig teknik än NiMH. Jag kan inte testa Minoltas kameror eftersom jag har en Canon, men Minoltas är säkert bra de också. Huvudsaken är väl att det fungerar felfritt. Jag är nöjd och glad i alla fall.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-02 15:38

Litium-ion batteri är den bästa på marknad idag.
Den har inget "minne", dvs du kan ladda hälften och sedan använda batteri. Man kan göra hur som helst med laddning.
Men NiMH måste skötas väl, dvs ladda ur ordentligt och se till alltid laddas fullt före användning.

Bevaka tråden