Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man kräva återbetalning av faktureringsavgift?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fråga om faktureringsavgifter. Vi har fått en rad småfakturor avseende detaljer till ett byggjobb. Så snart byggaren plockar ut det allra minsta kommer det en faktura till oss från det företag han får grejor ifrån. Det kan vara belopp från 100:- och uppåt och det kan vara flera fakturor i veckan. Nu har vi upptäckt att det är en faktureringsavgift på 40:- på varje faktura. 10-15 fakturor är redan betalda och en eller två ligger för betalning. Vi har inte avtalat om faktureringsavgifter. Mina frågor är följande:

1. Kan man låta bli att betala (dra bort) faktureringsavgifterna på de icke betalda och kommande fakturorna?
2. Kan man kräva återbetalning av de tidigare faktureringsavgifterna? Och i så fall hur gör man då? Ringer/mejlar man till leverantören, skickar man en egen faktura på de samlade avgifterna, eller mejlar om att man drar bort beloppet från nästa faktura?

Tacksam för svar!

Betala kontant i fortsättningen är ett alternativ eller förhandlabort faktura avgiften med leverantören.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2006-09-29 08:28

Har du betalt kan det anses som att du därmed accepterat avgiften.

Det andra är att kräva av byggaren/hans leverantör att fakturera en gång i månaden/veckan eller något sådant och be dem ge f-n i fakturaavgiften.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 08:58

Hur många rörde det sig om? 10-15? Det får man se som att du accepterat avgiften. Har den informerats om tidigare?

Fråga hur leverantören vill ha betalt utan att ta ut avgift.

Jag använder pdf och mail som ett alternativ till snail-mail-fakturor. Jag tar å andra sidan inte ut någon avgift alls...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-29 10:37

Frågorna har väl i princip redan besvarats, men jag vill nog lägga till lite:

Det har egentligen inte med saken att göra att du redan betalt ett antal fakturor och att det skulle på nåt sätt vara att du därigenom accepterat avgiften. I själva verket så har byggaren ingått ett avtal med butiken vid varje enskilt inköpstillfälle. Om han inte hört sig för om eventuella avgifter, så får han "stå risken" som det heter. Det är alltså hans eget fel att han inte kollat - inte butikens. I synnerhet när det gäller avtal (som ett inköp är) mellan näringsidkare (han representerar ju er).

Nu rör det sig ju inte om särskilt stora pengar, så det är kanske ingen idé att driva detta vidare. Men annars handlar det i så fall om att byggaren kanske handlade utanför sin behörighet och befogenhet. Hade ni gett honom rätt att köpa på det sättet?

I så fall: Hur visade han det för butiken? Eller godtog bara hans ord på att ni skulle betala utan att kräva en fullmakt eller ens ringa och kolla?

Om butiken bara accepterat byggarens ord, och att han agerat utanför sin befogenhet/behörighet, så kan ni faktiskt hävda att dom bär ansvaret.

Men, som sagt, eftersom det är såpass små summor, så föreslår jag att du snackar med butiken och säger som det är: Ni vill inte betala en massa faktureringsavgifter, utan vill att dom antingen samlar ihop till en enda större faktura varje månad eller nåt, eller att dom helt slopar avgiften. Annars handlar ni någon annanstans....

Kan man inte dra av en "Betalningsavgift" när man skickar pengarna?

Någon som läst Bengt Sändhs handbok i olydnad?

1
Bevaka tråden