Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra PPC Tiger på IntelMac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förmodligen idiotfråga men i allafall. Kör idag e-Mac OSX 10.4.8 från en extern disk. Håller den interna uppdaterad men använder inte den. Känns bra för mig. Har ytterligare en extern disk som hålles uppdaterad men annars avstängd. När nu en gång e-Macen behöver ersättas med ngt modernare dvs IntelMac kan jag då bara koppla in min externa disk och köra från den eller är det omöjligt????

Det kommer så vit jag förstår inte att gå. Har läst att det inte är möjligt, kommer dock ej ihåg var jag läst det. Exakt varför överlåter jag till någon annan att förklara .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-30 18:27

Varför skulle du vilja göra det? Det följer ju med ett mycket nyare system med Intel-Macen du köper.

Tack Mikael E för ditt svar.Är väl så illa som du skriver.
Mondo.: Det är väl idag trots allt Tiger i IntelMacen.Av rena bekvämlighetskäl skulle det vara skönt att bara plugga in exerna disken . BankID och en förfärlig massa inloggningar klara. Plus en massa plug-ins.

Ursprungligen av Eduard Funck:

Av rena bekvämlighetskäl skulle det vara skönt att bara plugga in exerna disken . BankID och en förfärlig massa inloggningar klara. Plus en massa plug-ins.

Som tur var är det väldigt lätt att flytta över inställningar från en dator till en annan. Har man bara lite koll på vart filerna ligger är det bara att flytta dem till samma ställe på nya datorn. Man kan också använda den överförings-assistent som körs när man installerar OS X Tiger för att automatiskt få över filer. En lite nackdel med det kan vara att man får över mer än man kanske vill men för de allra fleast funkar det alldeles prima.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-30 23:28

Du måste ha en intelversion till en intelmac...

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-01 00:25
Citat:

Exakt varför överlåter jag till någon annan att förklara .

Den "detaljerade" versionen: operativsystem och program är i grund och botten en uppsättning instruktioner till processorn för att modifiera olika delar av datorns minne. Problemet är att olika processorer har olika instruktionsset beroende på vilken typ av processor det är. T ex finns det ARM, Mips, SPARC, Motorola 68k (de gamla macarna körde på den här) mfl. Intel processorn som sitter i Macen tillhör x86 gruppen, normalt känd som en "PC processor". PowerPCn är däremot en RISC processor som använder helt andra instruktioner än vad x86an gör. Skulle du därför köra ett program kompilerat för PPC på en Intel hade processorn inte känt igen instruktionerna och därmed kraschat snabbare än du hinner blinka.

Mycket mer info här och här.

Tack shandar!
Följdfråga1: Om jag idag inhandlar Tiger får jag då två varianter, en för PPC och en för Intel eller finns inte PPCvarianten längre?

Fråga2: Jag tar för givet att Intelmacen känner igen min FWexterna disk och kan via Rosetta köra mina applikationer?

Det är en och samma skiva men vid installationen ser installationsprogrammet till så att allt fungerar oavsett vilken maskin du installerar på. Detsamma kommer att gälla Leopard, nästa version av Mac OS X och troligen även flera versioner efter det.

FireWire-anslutna hårddiskar fungerar även på Intel-Macar.

Ursprungligen av Björn Leander:

Det är en och samma skiva men vid installationen ser installationsprogrammet till så att allt fungerar oavsett vilken maskin du installerar på.

Fel. Köper du OS X Tiger i butik idag är det bara PPC-versionen som följer med. Om inte Apple gjort nåt på senare tid. Finns ju överhuvud taget ingen anledning att sälja OS X Tiger för Intel i butik eftersom Intel-macar alltid levererats med Tiger.

Det Tiger som levereras med en Intel-mac går bara att installer på en Intel-mac.
Det Tiger som levereras med PPC-mac eller köps i butik går bara att installera på PPC-mac.

Det finns ingen väg runt detta.

FireWire-anslutna hårddiskar fungerar även på Intel-Macar.

Det stämmer men det finns en hake. Om man formaterat disken på en PPC mac kan man inte installera OS X för Intel-macar på den även om man har en Intel-mac. Då måste man först formatera om den med det paritions-schema som används för Intel-macar. Mer info finns i länken nedan.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303220

Ursprungligen av Rickard A:

Fel. Köper du OS X Tiger i butik idag är det bara PPC-versionen som följer med. Om inte Apple gjort nåt på senare tid. Finns ju överhuvud taget ingen anledning att sälja OS X Tiger för Intel i butik eftersom Intel-macar alltid levererats med Tiger.

Det Tiger som levereras med en Intel-mac går bara att installer på en Intel-mac.
Det Tiger som levereras med PPC-mac eller köps i butik går bara att installera på PPC-mac.

Oj då, my bad. Det är Mac OS X Tiger Server som är universal.

Däremot finns det anledningar att kunna köpa Tiger även för Intel i butik. Man kan t ex tappa bort sina skivor eller förstöra dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-01 19:18

Däremot finns det anledningar att kunna köpa Tiger även för Intel i butik. Man kan t ex tappa bort sina skivor eller förstöra dem.

Man har också rätt att för personligt bruk bränna en kopia av systemskivan (återställningsskivan) som följer med datorn.

Enklaste sättet att lösa trådförfattarens problem är att använda flyttassistenten som finns i Program/Verktygsprogram.

Enklaste sättet att lösa trådförfattarens problem är att använda flyttassistenten som finns i Program/Verktygsprogram.[/QUOTE]

Jo, allt går nästan att lösa. Som det är konfigurerat nu ,sätter jag bara in en extern HD vid ett större haveri i en ny Mac och är "in business as usual". Ser till att klona in på den nya interna HD:n. Men det går alltså inte. Det man får göra ,om jag förstått rätt ,är att formattera en ext. HD illa kvickt och klona Intelmacen till den för att få en backup på systemet.

Det har du rätt i men det finns såklart en hake där oxå. Om datorn levererats med en senare version än vad som säljs i butiken funkar det ändå inte. Då måste du ha tag på installationsskivan för just din modell. Sist jag kollade var det 10.4.3 på den man köper i butik. Har själv dålig erfarenhet av det.

Ursprungligen av Rickard A:

Det har du rätt i men det finns såklart en hake där oxå. Om datorn levererats med en senare version än vad som säljs i butiken funkar det ändå inte. Då måste du ha tag på installationsskivan för just din modell. Sist jag kollade var det 10.4.3 på den man köper i butik. Har själv dålig erfarenhet av det.

Mac OS X som säljs på Apple Store är 10.4.6 och de första Intel-Macarna som såldes levererades med 10.4.4.

Mac OS X som säljs på Apple Store är 10.4.6 och de första Intel-Macarna som såldes levererades med 10.4.4.

Så bra. Men det hjälper tyvärr ändå inte för de som har Intel-mac eftersom den är PPC only. Med Leopard blir det däremot en anna femma. Då är allt i synk igen vilket blir skönt för alla iblandade.

• Oregistrerad
  • 2006-10-01 22:18

Jag skulle då inte punga ut med 1000+:- bara för att jag råkar misshandla en liten plastbit i ett plötsligt raseriutbrott. Fast chansen att man drabbas av ett (mjukvarurelaterat) sådant är väl ganska låg med en Mac? Själv tycker jag att Applestore borde hålla reda på vilken programvara man köpt och skicka ut en ny skiva (mot fraktkostnad) ifall man behöver den. Man har ju ändå bara en serial.

Ursprungligen av adm_kenshin:

Man har ju ändå bara en serial.

Apple använder sig inte av serienummer till Mac OS X, med undantaget för Mac OS X Server där det används.

OK,då vet jag vad som gäller.

1
Bevaka tråden