Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika jpg-format på mac och PC

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag laddar in bilder från min digitalkamera (Olympus C 4040Z) till min iMac med OS9 och de sparas där i jpg-format. Det går utmärkt att se och behandla bilderna men när jag sänder dem för visning hos folk med PC går det inte att se bilderna. Jag har själv gått förbi problemet genom att sända bilder till en dator på min arbetsplats där de går att visa med AcDc varifrån jag kan kopiera in dem i ex.vis photoshop och sedan sparar dem i ett jpg som är visbart på PC. Finns det olika jpg-format för Mac och PC?

• Medlem
  • 2002-03-07 19:31

Nej.

Däremot kanske det saknas efternamnet .jpg på dina Macfiler, varpå inget annat system förutom Mac fattar vad det är.

nej, det står .jpg på macfilerna också

Du säöger ju att den fungerar i ACDC på din arbetsplats. Då fungerar dom alltså på en PC eller hur

Be din kompisar installera ACDC då.

Det man kan testa med är att ta bort resursdelen (ställ in att de ska sparas utan förhandsvisning). Dock har jag inte haft problem med mina egna JPEG-filer som är sparade med resursdel (förutom sådant som ska skickas via nätet).

JPG-formatet är ju exakt det samma, men det kan vara vissa kinkiga program som inte tål resursdelar. Enda gången jag hade problem var när jag sände bilder till en Linux-användare, men det berodde på att hans mailprogram inte riktigt kunde hantera bifogade bilder (alltså inget problem med formatet).

Alltså: försök att spara bilderna utan förhandssymbol och be PC-folket öppna dem i program såsom Photoshop eller Paint Shop Pro. Skickas de via e-post ska detta program kunna visa dem direkt (t.ex Outlook/Express).

Här kom Mats in på ett område jag funderar på ett tag. Hur får jag bort resursdelen på mina filer? Jag har några hundra .jpg bilder som är runt 40k stora, men med icon resurser så är dessa filer uppåt 300k stora, kräver mycke utrymme då jag istället använder Curator för att visa thumbnails. Jag har provat att i GC ta bort resurser, detta funkade bra förr i tiden, men verkar inte funka bra i.o.m. att iconerna i OSX har runt 6 olika resurstyper.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Hur får jag bort resursdelen på mina filer?

Gör en skrivbar skivavbildning som din bilder får plats på i UFS format.
Kopiera dit bilderna med terminalen.
Nu borde resursdelen vara borta. Det är finder som ser till att det finns någon resursdel i UFS.

1
Bevaka tråden