• Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-01 15:15

Hejsan hoppsan!
Har nu haft min MB i två-tre månader, och jag stormtrivs (inte stortrivs, stormtrivs!). Dock har jag vid två tillfällen försökt installera linux (är egentligen en linuxtomte), vilket har resulterat i att jag har trasat sönder all min data (när jag inte lyckats få in linux på ett tillfredställande sätt har jag velat ta bort linuxpartitionen för att få mer utrymme för os x), och jag har givetvis inte haft någon backup på macbooken (dock har jag haft backup på alla bilder etc på min andra dator, men det är fortfarande inte kul att behöva installera om och ställa in alla program igen) - dock har jag inte hunnit samla på mig filer som har vart viktiga, förrens nu.

Så nu försöker jag komma på något lämpligt sätt att köra en daglig (eller liknande) backup, kanske även med någon form av inkrementell backup för att spara utrymme. Helst skulle jag vilja kunna ändra vilka mappar jag inte vill ha backup på (iTunes etc), men jag är nog ganska öppen bara det fungerar.

Jag har tillgång till en Ubuntu-maskin med mucho hårddiskutrymme jag tänkte exprimentera med, sen gå över till en annan dator med tiden. Men jag behöver rekommendationer - vad kör ni? Jag har letat runt själv, men inte hittat något matnyttigt.