Är det bara jag som irriterar mig på Finderns fullkomligt värdelösa filkopieringar? Den enda trösten man har är att Windows är precis lika värdelöst, men både Linux och OS9 är helt överlägsna!
Antag att du har hundratusen filer i en massa mappstrukturer på ett medium som inte måt riktigt bra, kanske en arkivhårddisk som inte är riktigt frisk. Rädda vad som räddas kan, du vill kopiera rubbet till en frisk hårddisk. Bland de hundratusen är en tiondel av filerna trasiga, kan inte kopieras, men de andra är bra och de vill man rädda.
Drag rubbet i Finder. Den förbereder sig en låååång stund, börjar kopiera.. och efter några filer stoppar den, står och badbollar i ett antal minuter, meddelar sedan att en viss fil inte gick att läsa. Tryck på OK - och då stannar skiten! Var finns alternativet "hoppa över men kopiera resten"? Jag vet ju inte ens hur långt den kom! Hur många av de få mappar jag fick är kompletta?
Det är flera fel på en gång. Det är segt att starta, segt att upptäcka att något går fel, och så helt genomkorkat att barta stoppa.
Gamla OS9 var inte lysande, men bättre, och med Speed Copy eller CopyDoubler kunde man få den att bli riktigt bra. Jag fattar inte att man tar det steget tillbaka och så få reagerar. Jag har sökt på nätet och det är mest frågor om det finns, men jag hittade ingenting som låter som en lösning, utom möjligen Carbon Copy Cloner, men jag skulle vilja ha något som funkar i Finder.
Finns det något bättre sätt? Finns det någon modern Speed Copy/CopyDoubler?