Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man fixa Finders korkade filkopiering?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det bara jag som irriterar mig på Finderns fullkomligt värdelösa filkopieringar? Den enda trösten man har är att Windows är precis lika värdelöst, men både Linux och OS9 är helt överlägsna!

Antag att du har hundratusen filer i en massa mappstrukturer på ett medium som inte måt riktigt bra, kanske en arkivhårddisk som inte är riktigt frisk. Rädda vad som räddas kan, du vill kopiera rubbet till en frisk hårddisk. Bland de hundratusen är en tiondel av filerna trasiga, kan inte kopieras, men de andra är bra och de vill man rädda.

Drag rubbet i Finder. Den förbereder sig en låååång stund, börjar kopiera.. och efter några filer stoppar den, står och badbollar i ett antal minuter, meddelar sedan att en viss fil inte gick att läsa. Tryck på OK - och då stannar skiten! Var finns alternativet "hoppa över men kopiera resten"? Jag vet ju inte ens hur långt den kom! Hur många av de få mappar jag fick är kompletta?

Det är flera fel på en gång. Det är segt att starta, segt att upptäcka att något går fel, och så helt genomkorkat att barta stoppa.

Gamla OS9 var inte lysande, men bättre, och med Speed Copy eller CopyDoubler kunde man få den att bli riktigt bra. Jag fattar inte att man tar det steget tillbaka och så få reagerar. Jag har sökt på nätet och det är mest frågor om det finns, men jag hittade ingenting som låter som en lösning, utom möjligen Carbon Copy Cloner, men jag skulle vilja ha något som funkar i Finder.

Finns det något bättre sätt? Finns det någon modern Speed Copy/CopyDoubler?

• Oregistrerad
  • 2006-10-02 12:01

Det är dataräddningsprogram eller terminalen som gäller.

Ja, det är ju många bra, till synes enkla och grundläggande funktioner från Mac OS 9 som fortfarande inte är implementerade i Mac OS X och det här är väl ett bra exempel. Efter så här många år börjar man ju undra om det över huvud taget kommer att åtgärdas. Man undrar ibland var det gick fel med prioriteringarna...

Håller med dig helt om problembeskrivningen, men har aldrig orkat ta tag i det och leta rätt på en lösning. En idé är väl att testa med Path Finder och andra Finderalternativ och se om de har implementerat en bättre kopieringsfunktion.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-10-02 13:05

Synchronize pro X klarar av det du frågar efter. Inte direkt i Finder, men ändå...

Kan ingen unix-guru tala om vilka kommandon och växlar i terminal som motsvarar
"xcopy Mapp\*.* /S Nymapp\ /D /C /Y"?

Den raden löser hela paketet, så att skylla på att Windows är kass är lite att ta i. Växlarna ovan kopierar alla filer och mappar som är nyare än målfilerna, den frågar inte om överskrivning och den fortsätter även om fel uppstår.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-02 13:11

ditto -- copy files and directories to a destination directory

ditto --rsrc Mapp/ NyMapp/

Åh!
Jag har inte drabbats i OSX men trodde att det funkade som det ska, precis som i OS9.
Att det är nedgraderat i OSX var nästan klantigt. (Sa en icke-programmerare)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-02 14:25

man dd

• Oregistrerad
  • 2006-10-02 21:17

Ditto är inte helt optimalt för om den misslyckas med en fil i en mapp så slutar den med alla filer i mappen. (om det fungerar likadant som med carbon copy cloner) Annars kan man använda "cp", för sedan 10.4 klarar den resursdelen med.

Ursprungligen av mikotekniko:

Ditto är inte helt optimalt för om den misslyckas med en fil i en mapp så slutar den med alla filer i mappen. (om det fungerar likadant som med carbon copy cloner) Annars kan man använda "cp", för sedan 10.4 klarar den resursdelen med.

Det gör ditto också. Man behöver ej använda flaggan -rsrc om man kör 10.4

Tack för tipsen! Även om det inte var några Finderpatchar så är det i alla fall lite fler alternativa vägar när det strular.

• Medlem
  • 2006-10-02 23:38

En av anledningarna till att jag nästan gett upp Finder. Terminalen i all ära Unix frälst som jag är (Många filer och om man vet vad man gör så går det tusen gånger fortare än vilket GUI som hellst. Men alla ska inte behöva lära sig terminal kommando bara för att kopiera sora mängder filer) Filkopiering SKA man kunna göra direkt i Findern utan badbollar. Så som sagt i princip gett upp Findern och kör Path Finder istället som klarar av det här galant.

1
Bevaka tråden