Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple/Segway - Urban Mobility Project?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-02 21:59

Jag har tittat ett tag på hur Segways verksamhet utvecklas och tror att Apples och Segways koncept är riktigt lika, båda producerar snabba grejer, som tar förhållandevis lite plats, som är moderna, och speciellt lämpliga för unga människor.
Det kan tyckas nästintill konstigt, men skulle föratgen ingå i ett samarbete på till exempel den amerikanska marknaden, skulle det kunna bli riktigt lyckat: ett koncept för att snabbt och bekvämt ta sig fram i stadsmiljöer, till exempel då MacBook + Segway i2 PT.

Dessa paket skulle kunna samordnas lite mera i designen och ställas ut i Apples butik i New York, och även säljas därifrån.

Titta dessutom lite extra noga på skärmen som visar Segways status!

Info: www.segway.com
www.segway.se
www.uppner.se

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 08:21

Var det inte så att när den första ipodden kom, så visste vi alla att den skulle heta ipod, och det hetaste ryktet var bilder på en segway?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-03 08:29

Mhh

Här var ju folk ordentligt ointresserade verkligen.. Jag pratar inte om något rykte, jag försöker framföre en idé! Hallå!

Jag tänkte ju bara att många som går till Apple Store i New York antagligen har råd med en Segway, och både Apple bärbara och iPoddarna har likheter med Segways i designen.. Är det ingen som tycker det kan vara bra??

Enligt mig öppnar det en helt ny värld, då båda tillverkarna har otroligt spännande teknologi. Detta samarbete skulle ju också kunna resultera i samarbete runt ny hårdvara från Apples sida, såsom samarbetsproject där Apples programvara och design förenas med Segways teknologi i olika slags transportmedel.

Kom igen och säg vad ni tycker!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-03 19:29

konceptet segway är ingenting som bör uppmuntras!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-03 19:40

Det tycker jag inte!

Alltså precis tvärtom..

..det du sagt :rolleyes:

Segway är verkligen en märklig upplevelse att köra. Först känns det mycket skrämmande men efter några minuter känns det hur bra som helst. Mycket intuitivt.
Skulle passa utmärkt i Apples sortiment.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-04 08:34

Äntligen någon som förstod vad jag menar..

Att varje gång man har en ny idé kommer det folk och säger "Va?" lite halvsömnigt är skrämmande.. När Apple skulle släppa iPod var ju Steve antagligen vääldigt nervös om vad som skulle hända med manicken. Men det hela gick ju bra!

Kan du utveckla det du sagt lite mera, jonasbrot?

En fet idé?

En helt fantastisk apparat men fullständigt onödig och vi blir allt tjockare och fetare.

Jag ser verkligen inte på vilket sätt Segway skulle passa i Apples sortiment. För att de har liknande designfilosofi?

Ursprungligen av capojava:

Jag ser verkligen inte på vilket sätt Segway skulle passa i Apples sortiment. För att de har liknande designfilosofi?

Mja... båda företagen är ju designfreaks och "Ginger" har ju en dator i bottenplattan som sköter balansen... så nog finns det något som dom har gemensamt. Segway har onekligen hämtat inspiration från Apple

Läs gärna historien om när 3 billionärer inkl. Steve Jobs mötte Segways folk då Ginger fortfarande var en stor företagshemlighet:

http://workingknowledge.hbs.edu/archive/3533.html

En fråga - får man köra sådana på svenska vägar eller cyckelbanor... hade gärna köpt en bara för den höga kultfaktorn... fast det rycker väl bortåt 50.000 för den billigaste eller ? Halva priset typ en EU-moppe och jag hade slantat upp för en omedelbart.

Ursprungligen av Olle@mac:

En fråga - får man köra sådana på svenska vägar eller cyckelbanor... hade gärna köpt en bara för den höga kultfaktorn... fast det rycker väl bortåt 50.000 för den billigaste eller ? Halva priset typ en EU-moppe och jag hade slantat upp för en omedelbart.

Det är faktiskt två datorer, två batterier och fem gyron som får det hela att funka. Priset ligger mellan 50-60.000:- inkl.moms

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-07 11:41

Tack, Paverling

Äntligen någon som uppskattar Segway och förstår att en glassförpackning och en glass inte är samma sak

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-09 15:22

Bah det dääär var synd!

Jag tror inte jag kan komma till Borås, är ju en bit härifrån

Fyyyyfan vad tråkigt.

Blä.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-26 23:24

Ummmh. Sedan länge övergiven tråd, men jag undrar om någon sett tomtarna som säljer brända mandlar i Gamla Stan? En av dom åkte runt på en Segway såg jag. För 2-3 dagar sen, typ. Undrar var dom fick tag på den?

Hej

hur är det men bilen tåget båten flyget blir man tjockare och fetare av dom också??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-04 09:30
Ursprungligen av hanibal:

Hej

hur är det men bilen tåget båten flyget blir man tjockare och fetare av dom också??

Segway är ju tänkt att ersätta dina ben och fötter vid kortare transporter i stadsmiljö där du lika gärna kan gå. Jag skulle vilja se dig förflytta dig Sverige till New York utan någon form av transportmedel typ flyg eller båt.

Hej
du har rätt man ska tänka på figuren

men den är väl tänkt att användas av folk som har långa promenader i sitt arbete tex väktare
som du vet så finnes det folk som har långa sträckor mellan kontoren och arbetsrum
samt att alla maniskor har inte dom fyssiska möjligheten att klar påfrestningen som uppstår vid hög belastning tex på knäen mm

jag har högtblod tryck och det resulterad i att när jag gick från pendeltågstaionen till mitt arbete
så svulnade min fötter och värkade
och mångar gånger önskade jag att det fanns något rolator typ

Mvh hanibal

Ursprungligen av hanibal:

...men den är väl tänkt att användas av folk som har långa promenader i sitt arbete tex väktare som du vet så finnes det folk som har långa sträckor mellan kontoren och arbetsrum...

Få av er har nog promenerat genom Volvo lastvagnars lokaler utåt Torslanda. Det tar nog bortåt 15 minuter för att ta sig från ena till andra änden av lokalerna om man ska gå till fots. I den här typen av miljöer är en Ginger perfekt och betalar sig nog ganska snabbt.

Ursprungligen av Olle@mac:

Få av er har nog promenerat genom Volvo lastvagnars lokaler utåt Torslanda. Det tar nog bortåt 15 minuter för att ta sig från ena till andra änden av lokalerna om man ska gå till fots. I den här typen av miljöer är en Ginger perfekt och betalar sig nog ganska snabbt.

En cykel betalar sig nog snabbare!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-04 17:59

Jaaa

Men Segway är rätt coolt.. och snabbt antar jag också att det är. Så kan man göra coola tricks och sånt också!

Man skulle kunna ha iPod laddare i Segwayn, och hörlurarna skulle då vara Bluetooth.
Pris: 5k

Jag tycker att en del människor har för dålig fantasi. Sedan så har vi det där med att "det kommer inte att gå", "Det är en onödig pryl". Det tyder bara på att man har svårt att se andra människors behov, man ser bara till sina egna behov.
Jag har mött och pratat med många företagare som är så där och jag undrar varje gång hur dom tror att dom skall tjäna pengar. Man föraktar inte idéer och pengar, även om det bara är en krona.

När det gäller Segway så vänder man sig till folk som "tänker annorlunda". Dessutom så har man en design som jag tycker ligger i linje med Apples enkla men snygga produkter. Men jag tycker att man skulle göra någonting i still med nike+, och göra 1 eller flera produkter som knyter samman Apple och med Segway.

Ursprungligen av En svensk tiger:

Jag tycker att en del människor har för dålig fantasi. Sedan så har vi det där med att "det kommer inte att gå", "Det är en onödig pryl". Det tyder bara på att man har svårt att se andra människors behov, man ser bara till sina egna behov.
Jag har mött och pratat med många företagare som är så där och jag undrar varje gång hur dom tror att dom skall tjäna pengar. Man föraktar inte idéer och pengar, även om det bara är en krona.

När det gäller Segway så vänder man sig till folk som "tänker annorlunda". Dessutom så har man en design som jag tycker ligger i linje med Apples enkla men snygga produkter. Men jag tycker att man skulle göra någonting i still med nike+, och göra 1 eller flera produkter som knyter samman Apple och med Segway.

Behov av vadå? Att synas, OK. Den mest kostnadseffektiva tvåhjulingen brukar annars ha hjulen i rad. Think different, be smart!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-05 21:34

Äh, svensken som tiger har ju alltid rätt

Klart, vill du cyckla - fortsätt så, good luck and have a great life.
Men det har alltid funnits nya ideér och väldigt många har förverkligats, som flygplanet, bilen, ubåten, ryndskeppet och så vidare. Trots att folk varje gång var skeptiska till det hela, återfanns det ändå en nisch av användare som ville ha och köpte produkten. JJag menar, folk rör ju alltid på sig och då är frågan hur man ska göra det.

Och just då kommer liknelsen med Apple - visst, man betalar lite extra, inte alltid, men ändå. Okej, supporten finns inte runt varje hörn. Men Segway har lockat investerare, dem har fått kunder som amerikanska Homeland Security Service, och i USA använder polisen Segway i några mindre städer men även på vissa flygplatser.

Så varför inte, dem kom med en idé, dem utvecklar den bra, priset sjönk, batteritiden, specen förbättrades i och med senaste uppgraderingen..

I alla fall jag tänker skaffa en Segway när jag är runt 19-20. Som max.

Själv tycker jag faktiskt att det känns väldigt bakvänt att dra paralleller mellan Apple och Segway. Tvärtom tycker jag att Segway står för ganska precis allt som Apple inte står för. De kommer med produkter som bara är nya och flashiga, utan att tillföra något nytt. De löser inga problem och får inte folk att tänka eller arbeta i nya banor. Tvärtom är det en ren leksak för lata människor med för mycket pengar för sitt eget bästa, och ska man koppla samman dem med någon aktör i datorbranschen associerar jag snarare till de världsfrånvända idioterna på Microsofts innovationsavdelning. Möjligen att den skulle vara användbar som alternativ till rollator, där har den åtminstone visst existensberättigande...

Nu gör ju dom inte bara Segway, utan även rullstolsrobotar. Om man tittar på hur segwayen och rullstolsroboten fungerar så är dom väldigt inovativa. Visst man kan ta cyckel, men man vänder sig inte till dom som skulle i annat fall ha tagit cyckeln. Titta sedan på hur Woz använder sina Segways. Han använder dom på på sätt som uppfinnaren inte hade tänkt på. Så är det med dom flesta bra inovationer, det finns fler användningsområden än vad ögat först ser. Försök att spela polo med en cyckel, det är nog ganska mycket svårare;) . Men den här diskussionen handlar egentligen inte om Segway som sådan tycker jag, utan om hur man kan kombinera olika produkter och/eller olika tänk för att få fram nya saker. Det är när man tänker utanför lådan som saker börjar bli verkligt intressanta.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-06 22:06
Ursprungligen av boris91:

I alla fall jag tänker skaffa en Segway när jag är runt 19-20. Som max.

Varför bygger du inte din egen? Mycket billigare och så lär du dig något

Ursprungligen av hanibal:

som du vet så finnes det folk som har långa sträckor mellan kontoren och arbetsrum
samt att alla maniskor har inte dom fyssiska möjligheten att klar påfrestningen som uppstår vid hög belastning tex på knäen mm

Då kanske du kan förklara för oss andra exakt hur knäna blir hjälpta av att byta ut den synnerligen icke-skadliga och stärkande motion vanlig gång ger, mot hundraprocentigt statisk belastning av att rulla runt på en fånig ståplatta hela dagen? Tvärtemot vad en del verkar ha fått för sig på senare år tar rörelseapparaten *inte* skada av att användas.

Ursprungligen av Samuel K:

Då kanske du kan förklara för oss andra exakt hur knäna blir hjälpta av att byta ut den synnerligen icke-skadliga och stärkande motion vanlig gång ger, mot hundraprocentigt statisk belastning av att rulla runt på en fånig ståplatta hela dagen? Tvärtemot vad en del verkar ha fått för sig på senare år tar rörelseapparaten *inte* skada av att användas.

Hej

tror att jag ska beställa en och testa den inann jag ska uttala mig om dess lämplighet eller inte

jag återkommer med bilder och en ordentligt undersökning med läkarintyg jag kommer att begära at proffesor baltazar ger oss utlåtande om denna manik

mvh hanibal

Senast redigerat 2006-10-06 19:43

Känns som om Apples samarbete med Nike står för en bättre image. Springa + lyssna på musik = Snygg, sportig person, Åka Segway + Lyssna på musik = pensionär.

Vad vill man identifiera sig med?

Bevaka tråden