Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple/Segway - Urban Mobility Project?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kanske aningen OT men jag tycker Segway är kul både som idé och som koncept. Har testat Segway två somrar nu i Stockholm. Sommaren-05 åkte jag på en med släta hjul i grupp ute på Djurgården och denna sommar fick jag chansen att testa XT-modellen och tack vare att vi blev en liten grupp (2 pers + instruktör) så fick vi en lite extrakryddad tur på Djurgårdens skogsstigar - urkul. Nästa år kommer Upp&Ner, de som anordnar turerna, att få in en modell som svänger när man lutar sig - det ska bli kul att testa nästa sommar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-06 14:27

Jaa, precis, de nya modellerna styrs helt med händerna och kroppens lutning.. urcoolt!

Jag tänkte på att man skulle kunna lansera tillbehör till Segwayn, olika saker som MacBook väskor, iPod-hållare och sådant. Sen skulle Segway PT kunna komma i en Apple Edition

Ursprungligen av boris91:

Jaa, precis, de nya modellerna styrs helt med händerna och kroppens lutning.. urcoolt!

Jag tänkte på att man skulle kunna lansera tillbehör till Segwayn, olika saker som MacBook väskor, iPod-hållare och sådant. Sen skulle Segway PT kunna komma i en Apple Edition

...inbyggd iPod-docka o högtalare...:cool:

denna är fö urcool:http://www.segway.com/images/v/main_centaur_lrg.jpg

Ursprungligen av boris91:

Jaa, precis, de nya modellerna styrs helt med händerna och kroppens lutning.. urcoolt!

Ja, precis som en cykel.

Ursprungligen av Saffran:

Ja, precis som en cykel.

Inte riktigt. För att svänga med en cykel krävs att du vrider styret åt något håll. Du kan förstås låta bli att göra det och bara luta dig men då tar det väldans lång tid att ta en sväng o i värsta fall blir DU ett nytt huvornament på en mötande lastbil :D.

Styret som Segwayen har finns endast där för att åkaren ska ha något att hålla i. De modeller jag hittills testat har styrts genom att man vrider en liten ratt som sitter på högra sidan (tror jag). Vrid den "framåt" så svänger Segwayen höger och vrid den "bakåt" så svänger den vänster eller om det är tvärtom. Kör man för fort när man gör dessa svängar, den reagerar direkt, så känns det som att stå i en väldigt snabb karusell. Svängningen i sig sker genom att ett hjul låses/driver bakåt medan det andra driver framåt - precis som en stridsvagn.

"...Segwayen svängde men det gjorde inte Pekka..."

Senast redigerat 2006-10-06 19:27
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-06 19:30

Lycka till Hanibal, jag vääntar och längtar efter bilder och synpunkter!!

Fast köp den nyaste modellen bara.

Boris91!
Det är ett nöje att att läsa dina inlägg om Segway. Jag är likadan sedan jag för snart 2 år sedan såg den för första gången när jag var i Orlando.
Fick möjlighet att prova en för ett år sedan och var fast.
Jobbar sedan några veckor med produktutveckling på Elmia i Jönköping och har tagit in Segway som en del av vårt produktsortiment för våra utställare. Dom ska kunna hyra Segways och använda för aktiviteter på mässorna. Den väcker en otrolig uppmärksamhet. Vi kommer också att använda Segways internt för olika typer av transporter i våra mässhallar, (hantverkare, projektledare, säljare mm. 33 000 kvadratmeter inomhus och över 300 000 utomhus).
Har även provat generation 2 modellen i2 med LeanStear, du lutar styret åt det håll du skall svänga. Vi får dom i början av november.
Som Mac-nörd sedan -87 håller jag med dej om att Segway har klar Apple-feeling.
Vi är sedan en vecka tillbaka återförsäljare för Segway och det skulle vara ett rent nöje att bjuda in alla 99macare till Elmia för en provkörning på vår terränggående Segway XT. Ring mej på 036 15 22 67 så fixar vi det.
Ni 99macare som tänkt er till Dreamhack i december, hör av er så kan vi ha lite kul med både Segway och Mac.
Håller faktiskt på och försöker få in Mac i vårt PC-nätverk och kommer att träffa folk från Machuset från Borås i veckan. Dom ska ju äntligen öppna en vettig Apple butik i Jönköping i november.
"Segway åt folket"

Upp&Ner både säljer dem för 57.600:-

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-27 18:11

Jag vet... det var studenter dock :rolleyes:

Är man så rik som student?

" och hyr ut för en lite billigare penning.", föll bort från mitt inlägg av någon anledning.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-27 19:26

Hahah då förstår man. Såg även att man kunde få tag på begagnade maskiner för runt 30.000. Börjar nästan likna något

Köp en i2 från oss på Elmia så får du den för 54.500:- + moms.
Lägg upp den på leasing och du har en månadskostnad på ca. 1.500 - 1.700:-/månad.
Sedan hyr du ut den 1 ggn i månaden för 2.500:-
Saken är biff.
Vi hyr ut Segway för olika aktiviteter och efterfrågan är stor. Bör vara så även på andra platser än Jönköping.

Vi levererade en svart innan Jul till en kund och har en vit för direktleverans.
Den är fantastiskt kul att köra. Otroligt beroendeframkallande.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-29 15:20

Hej! va tvungen att Regga mig så man kan skriva lite om Segway här
Jag kör segway i2 varje dag i jobbet, gammalt cykelbud sedan 15 år, så det va skönt att växla om till något mindre slitsamt plus att det är grymt kul oxå. Passerar snart 200 mil på min i2 kört den sedan mitten av agusti, min gamla i180 törs jag inte tänka på hur mycket den har rullat. Synd bara att vissa är lite anti mot segway, oftast så vet dom inte va de pratar om för de har aldrig provat segway, de som jag demar segway för ändrar sin upfattning direct om segway. Tror att folk väntar på att köpa segway tills dom är klassade.

Finns en lite film med mig på dessa länkar.
http://www.youtube.com/watch?v=FA9PZ7LBLVk
http://video.google.com/videoplay?docid=-2889526960410818678&q=segway

Senast redigerat 2006-12-29 19:27
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-30 23:53

Imponerande videon.. Har Segway någonsin tagits upp på SVT eller liknande, någon som vet?

Bevaka tråden