Ska fortsätta med några detaljsvar:
Vad har ni för tips? Programvara för kodning? Finns det frameworks för sådant här? RealBasic?
Jag har sett frågan förut och vill minnas att svaret är att det inte finns några kostnadsfria bibliotek för att göra det du vill i RealBasic. Jag har inte koll på kommersiella alternativ (och allmänt dålig koll på RealBasic, så att undersöka saken själv kan vara värt besväret om du är RealBasic-kunnig).
Något som är "enkelt" att göra. Gissar att ert svar blir Xcode. Men brodera gärna ut era svar.
Mja, inte nödvändigtvis XCode, men ObjectiveC mot Cocoa blir det i varje fall. Eller C/C++ mot något mer lågnivå-API. Det är dock mycket enklare att använda XCode än nåt allmänt redigeringsverktyg eftersom du slipper jobba så fasligt med att köra kompilator och länkare manuellt samt bygga egna bundles.
Har ni några erfarenheter av liknande program? Simpelt att skapa queries mot PHP/MySQL inuti programkoden?
O.s.v.
Vad jag vet är att Menu Extras inte är det enklaste. Inte det svåraste på lång väg, men inget man börjar med om man inte är masochist.
Det är däremot enkelt att skapa requests mot en webbserver. Exempel:
NSURL url = [NSURL URLWithString:@"http://minserver.com/skript.php?a=1&b=2"];
NSURLRequest *aRequest = [NSURLRequest requestWithURL: url cachePolicy:NSURLRequestUseProtocolCachePolicy
timeoutInterval:20.0];
NSURLConnection *aConnection = [[NSURLConnection alloc]
initWithRequest:theRequest delegate:self];
Du måste implementera nån eller flera delegate-metoder (vet inte vilka på rak arm, men det står i dokumentationen) för att ta emot data. Dessutom rä det nig lämpligt att deklarera din NSURLConnection som en medlemsvariabel snarare än lokalt i nåt context. Annars blir det svårt att avallokera den snyggt.
MySQL är inte riktigt lika lätt. Bibliotek för detta ingår nämligen inte i Cocoa, men det finns Open Source-bibliotek. Å andra sidan verkar det inte som att direktaccess mot en MySQL-databas är vad du vill ha.
--Tage