Samtliga APE är kopplade till ett trådbundet nätverk med dhcp-utdelning. Jag tänkte att jag sätter APE1 som WDS-root och de övriga som WDS-slavar via trådbundet (inte trådlöst).
Hmm, jag tror att WDS är tänkt att användas "åt andra hållet", dvs. att en WDS-slav ska koppla upp sig trådlöst mot en WDS-master och sedan förmedla det nätverket - t.ex. via ett separat trådnätverk till andra datorer. Med din uppkoppling borde det bli någonslags rundgång i nätet.
Jag har en inte helt olik koppling - en Airport Extrem och två APE:ar. Den ena APEn är konfigurerad som en WDS-slav (och Extremen som WDS-master), och i den är en gammal G4 inkopplad med tråd. På så sätt kommer G4:n åt Internet, dvs genom APE:n.
Den andra APE:n är inkopplad med tråd på samma tråd-nätverk som Extremen. Jag hittade i någon av Apples manualer hur man skulle bära sig åt för att ställa in Airportarna så att det går att koppla upp en dator trådlöst mot vilken som helst av stationerna. Om jag minns rätt så räckte det med att angav samma namn på det trådlösa nätverket på alla stationer man vill kunna koppla upp sig med.
Så här ser in inställningarna ut för Extremen och den APE som inte är WDS-slav, i Airport Administratörsverktyg:
På Airport-fliken: Airport-nätverk, Trådlöst läge: Skapa ett trådlöst nätverk (hemmarouter), Namn: <ditt nätverksnamn>, Kanal: automatiskt
Internet-fliken: Anslut via: Ethernet.
Nätverk-fliken: Distribuera IP-adresser avmarkerad (har en annan router som sköter det, och man ska inte ha flera DHCP-servrar igång samtidigt på ett nät...)