Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uppdatera Firefox allra enklast?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan ni förklara enkelt, (Obs! Menar verkligen bokstavligen!), hur jag kan uppdatera Firefox? Har version 1.0.4 men vill ha den senaste versionen.
När jag försökte hämta en ny, så startar datorn ändå med det gamla programmet …

Undrar vilka det var som sa att det ska vara så enkelt med Mac???

De flesta andra program är skitlätt att uppdatera, men inte det här …
Kör Fasterfox och OnyX, om det nu har någon betydelse.

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-10-11 21:50

det enda du behöver är att slänga det gamla firefox och ladda ner den senaste versionen

//Filip

Tack för ett snabbt svar, Filip!

Men hur blir det mina bookmarks? Jag har jättemånga och vill gärna ha dem kvar … Om jag nu slänger den gamla, så försvinner de också? Och hur är det med Fasterfox, måste jag hämta den en gång till?

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-10-11 22:01

bokmärken och sådant finns i små inställningsfiler om jag inte har helt fel -hur som helst ligger inte de filerna i själva programet vilket gör att de finns kvar då du uppgraderar. Fasterfox vet jag inte hur det är, kan hända att det inte är kompatibelt med nyaste versionen av FF.

Fy fasicken … Jag får det INTE fungera hur jag än gör …

Snart har jag väl ingen webbläsare och hur ska man då ladda hem en ny??
Hur är det möjligt att det är så svårt och korkat?

Om vi säger att jag kastar den gamla. I vilken mapp ska den nya ligga då? Hur jag än gör så finsn det bara en alias nu och den som jag har på skrivbordet går inte att slänga …

Det finns en symbol på skrivbordet, men jag lyckas inte flytta den till rätt plas!

1. Var ska alias vara?

2. Ska själva programmet vara i prgrammappen?

3. I dockan går inte programmet i gång när man klckar där …

Fy fasicken … *lol* OM jag hade vetat att det är så knöligt så skulle jag behållit den gamla versionen … Tur att man har två webbläsare till *ler* Hoppas de funkar som de ska!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 22:53

Programmet ska ligga i programmappen. Det står också i instruktionerna. Du kan också uppdatera inifrån Firefox via Hjälp > Sök efter uppdateringar.

Tack Mondo!

Huh, huh … Jag fick till det till sist. Jag är inte van med sånt jobb, för min kompis har fixat allting förut.

Det gick inte göra det genom att söka uppgraderingarna. Dörför var det lite knöligt …

Bland annat fick jag dra loss själva symbolen från den ruta som kom när man hämtade nyaste versionen.

Ja, ja … Hur som helst, tycker jag att det är lite onödigt krångigt jämfört med det mesta med Macen.

Får se, om jag vågar mig att försöka uppgradera Acrobat … om det är lika svårt så gör jag upp *lol*

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-10-12 07:46

hmm tror vi skall gå igenom detta lite

1. du laddar ner nya versionen i from av en DMG-fil
2. du öppnar DMG-filen och den lägger sig som en skivavbild på skrivbordet.
3. innuti finns en programikon av Firefox, den drar du över till din programmapp.
4. nu kan du markera ovan nämnda skivavbild, och trycka äpple-E för att mata ut den, du kan slänga själva DMG-filen.
5. Ikonen du flyttade över till din programmapp är den du skall använda för att sparka igång Firefox.

En DMG-fil är som en virituell CD-Rom, man öppnar den och den lägger sig på skrivbordet som en ny lagringsenhet. Man kan köra programmet direkt därifrån, men det är inte att rekomendera då du måste öppna dmg-filen varje gång du har loggat ut eller startat om datorn.
Detta gäller även om du skapar ett alias (genväg) för programmet.

Hoppas detta redde ut lite grann

//Filip

Fast enklast måste ju ämdå vara som Mondos skriver; att uppdatera det "inifrån" så fixar Firefox biffen alldeles självt:cool:

Det lyckades inte för mig … (Fast det är inte uteslutet att jag gjorde något fel …)

FInns det något liknande i Safari? Eller är det samma procedur som här ovan?

Ursprungligen av pick-me-up:

Det lyckades inte för mig … (Fast det är inte uteslutet att jag gjorde något fel …)

FInns det något liknande i Safari? Eller är det samma procedur som här ovan?

Funkar det inte så är det till att gå till Firefox hemsida, ladda ner senaste versionen. Avsluta Firefox. Släng den du har och öppna det du laddat ner och dra över den nya Firefoxen till programmappen.
Töm papperskorgen.
Safari är ju ett Appleprogram och uppdateras via systemets Programuppdatering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-12 13:26
Ursprungligen av pick-me-up:

Undrar vilka det var som sa att det ska vara så enkelt med Mac???

Ursäkta, men vad har Firefox med Mac att göra. Jag vill inte låta gnällig, men det är inte direkt Apple som bygger Firefox. Det är upp till Firefox-gänget att få det enkelt.

Använder man Safari så laddar safari ner en dmg fil, kollar vad som ligger i den, och om det är ett program som accepterar detta så läggs det som en programsymbol på skrivbordet. Som t.ex. transmit. Andra program har installationer som man startar.

Dock måste jag hålla med om att program som Firefix är jobbiga att installera.

Ursprungligen av desh:

Ursäkta, men vad har Firefox med Mac att göra. Jag vill inte låta gnällig, men det är inte direkt Apple som bygger Firefox. Det är upp till Firefox-gänget att få det enkelt.

Använder man Safari så laddar safari ner en dmg fil, kollar vad som ligger i den, och om det är ett program som accepterar detta så läggs det som en programsymbol på skrivbordet. Som t.ex. transmit. Andra program har installationer som man startar.

Dock måste jag hålla med om att program som Firefix är jobbiga att installera.

Fattar inte, vad är det som är jobbigt med att dra programmet från skivavbilden till programmappen? Och ett program som dessutom uppdaterar sig själv!

Så funkar det - vissa har problem vilket vi försöker lösa här, typ.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 18:41
Ursprungligen av pick-me-up:

Undrar vilka det var som sa att det ska vara så enkelt med Mac???

Mac =/= Firefox

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 19:52

Både Safari och Firefox fungerar alldeles utmärkt tycker jag. Hur skulle installationen någonsin kunna göras enklare än att man antingen a) drar programmet till programmappen eller b) uppdaterar inifrån Firefox?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 15:02

sudo apt-get install firefox är enklare

1
Bevaka tråden