Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se storlek på objekt i PDF?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något program som kan analysera en PDF och visa objekts storlek i Kb i en PDF? Varken Acrobat Reader ellr Acrobat verkar inte kunna visa det

I Acrobat 7.0 (ev i äldre versioner av acrobat också?)
under menyn Arkiv och sedan dokumentegenskaper (kringla+D)
Här finns bla information om en pdfs filstorlek.

Jo, men bara hela PDF:n, inte specifika objekt.

Jag hittade en programvara som heter PDFspy, som gav mig väldigt mycket info. Men tyvärr inte storleken på t.ex. ett bildobjekt ( i Kb alltså, bara bredd, höjd och upplösning).

En sida i min PDF blir 800 Kb (jag kan exportera varje sida till ett eget dok och då se storleken). Jag undersöker varför den sidan blir 800 Kb...

PDFspy ger denna info:

<page height="842" id="3" label="3" width="595.21">
                <boxes>
                        <MediaBox height="842" width="595.21" x="0" y="0" />
                        <CropBox height="842" width="595.21" x="0" y="0" />
                        <BleedBox height="842" width="595.21" x="0" y="0" />
                        <TrimBox height="842" width="595.21" x="0" y="0" />
                        <ArtBox height="842" width="595.21" x="0" y="0" />
                        <BoundingBox height="774.44" width="536.2" x="29" y="13" />
                </boxes>
                <fonts>
                        <font id="107" />
                        <font id="108" />
                        <font id="109" />
                        <font id="110" />
                        <font id="111" />
                        <font id="112" />
                        <font id="113" />
                </fonts>
                <images>
                        <image bpc="8" colorspace="DeviceRGB" columns="267" filter="DCTDecode" height="28" id="114" rows="50" width="145" x="29" xres="132.57931" xscale="54.307116" y="13" yres="128.571429" yscale="56" />
                </images>
                <vectors paths="255" subpaths="264" />
                <colors>
                        <color base="DeviceGray" />
                        <color alt="DeviceRGB" base="ICCBased" comps="3" />
                        <color base="DeviceRGB" />
                </colors>
        </page>

Mina ögon säger att det bara finns ett objekt som kan ta upp lite plats... allt annat borde vara lättvikts-objekt. Men själva image-delen verkar inte vara tung den heller. Fattar inget... kan någon hjälpa mig?

PS: Detta är informationen om just den sidan i PDFen som är stor. Sidan 3 i PDFen (därav "ID=3")

I manualen så står det "DCTDecode = = JPEG"
Mina, förvisso bristande, kunskaper säger mig att det borde betyda att DCTDecode är lika med JPEG... vilket borde innebära att bilden inte borde bli speciellt stor Kb-mässigt.

Acrobat pluginen Pitstop kan ge vikten på bildobjekt (i byte räknat) när man markerar dem i en pdf. (Blir dock lite problem om pdf-filen är för skärmvisning och varje bildobjekt är uppdelad i småbitar)
Är det typ något sådant du är ute efter?

Herre jäklar. 6000 spänn drygt... någon som har något förslag på något... billigare?

Hittade en 30 dagars trial-version av PitStop. Hittade ingen funktion i PitStop som visar objekts faktiska storlek i Kb. Bara pixelbredd o höd, och upplösning.
Däremot köra jag lite trial and error, och tillslut dök jag på funktionen "Remove Annotations" och lyckades minska ner PDF:en riktigt riktigt ordentligt (från 1.6 Mb till 175 Kb).
Problemet är att då försvinner texten som är intagen från en databas. PDF:en blir helt enkelt en mall, innehåller bara strukturen så att säga. Ingen "intelligent" data.

Någon som vet vad annotations är? Och finns det nån möjlighet att ta bort bara vissa annotations?

Hittade förklaringen på vad annotations är här: http://www.aecbytes.com/tipsandtricks/2006/issue2-acrobat.html

Tyvärr fanns fanns där ingen förklaring på hur man tar bort vissa annotations och sparar andra. Vilket är vad jag vill. Att göra en flatten på all annotation-data är inte aktuellt då jag behöver ha kvar dom interaktiva fälten.

1
Bevaka tråden