Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta med sig program vid byte av dator?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 19:10

Kan man kopiera hela Program-mappen till en extern disk och lägga över det på den nya burken eller blir det knas?

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-12 19:15

Med vissa program blir det knas, med andra inte. Allt däremellan finns också.

• Medlem
  • Öland
  • 2006-10-12 19:40
Ursprungligen av filuren:

Med vissa program blir det knas, med andra inte. Allt däremellan finns också.

bra filuren!
sådana svar måste themos skrika efter...

tolkar svaret som: ja eller nej eller kanske...

för att hålla sig till tråden, de program som bara dras dmg-filen när de installeras blir det inga problem med, de som däremot installers alá pc (program från adobe, apple mfl) kommer nog inte hitta alla sina filer och en ominstallation är nödvändig,

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-12 19:45

På vilket sätt anser du att jag gick utanför trådens ämne? Frågan verkade allmänt ställd så jag gav ett allmänt svar.

Svaret ÄR ju ja, nej eller ”lite grand”. Det beror helt på vilka program det handlar om. Vissa funkar rakt av, andra funkar men då utan tidigare inställningar, vissa fungerar inte alls.

• Medlem
  • Öland
  • 2006-10-12 21:28
Ursprungligen av filuren:

På vilket sätt anser du att jag gick utanför trådens ämne? Frågan verkade allmänt ställd så jag gav ett allmänt svar.

Svaret ÄR ju ja, nej eller ”lite grand”. Det beror helt på vilka program det handlar om. Vissa funkar rakt av, andra funkar men då utan tidigare inställningar, vissa fungerar inte alls.

jag anser inte alls att du höll dig utanför trådens ämne, det var jag som gjorde det när jag kommenterade ditt svar.

och ja! svaret är ja, nej eller lite grand. Det som jag "reagerade" över och uppfattade som ganska komiskt var just att svaret MÅSTE bli så flummig... Tråkigt nog är det kanske inte alltid det svaret man vill ha när man ställer en fråga: "det beror på" -såg bara något komiskt i det...

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 20:09

..fast det var kanske inte så tydligt. Tack för svaren!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 20:10

Migration Assistant (vad den nu kan tänka sheta på svenska) verkar funka fint.

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 20:12

Finns det inte ngn fw-kablem man kan tanka över allt med? Är det det man gör med Flyttassistenten (?)? Annars gör jag gärna ngn typ av backup till extern disk och restorar den i den nya..

Det är Flyttassistenten (Migration Assistant) som man ska använda. Det är ett verktygsprogram som finns i verktygsmappen. Man använder en FirewWire-kabel som man kopplar mellan datorerna, men det fungerar också med en extern hårddisk om man har det. Det flyttar över i princip allt. Program, inställningar, filer osv. Du kan naturligtvis också välja vad du vill överföra.

• Oregistrerad
  • 2006-10-13 15:49

I Flyttassistenten kan man bara flytta från mac till mac eller från intern enhet till mac, men det kommer inte upp några enheter om jag väljer det..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 17:54

Är det en tom ruta? jag fick också det men gick bara vidare. Det funkade för mig.

• Oregistrerad
  • 2006-10-14 12:38

Inte för mig..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 20:05

Hmmm..klickade du i den tomma rutan? jag tror jag gjorde det, och så blev "continue" knappen aktiverad. Jag minns bara att jag störde mig lite på det, i övrigt var jag imponerad över hur smidigt allt gick.

• Oregistrerad
  • 2006-10-18 16:28
Ursprungligen av oskard:

Hmmm..klickade du i den tomma rutan? jag tror jag gjorde det, och så blev "continue" knappen aktiverad. Jag minns bara att jag störde mig lite på det, i övrigt var jag imponerad över hur smidigt allt gick.

Jag har provat det också, men utan framgång. Nu har jag hursomhelst gjort backups på alla filer jag behöver ha kvar, och visst finns det något fint med en helt orörd mac? Bara att börja lägga in det man verkligen behöver..

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-15 00:53

Jag funderar på att flytta över AppleWorks från min gamla till nya datorn. I en snar framtid tänker jag "switcha" till Microsoft Word men jag har en del dokument på gamla datorn som jag vill ha läsbara och därför tänkte konvertera till doc-format. Låter det dumt? Gamla datorn är en iBook G3 med 10.2.8 och nya är en MacBook köpt i veckan.

Det låter inte alls dumt. AppleWorks ska fungera på MacBooken. Troligen räcker det med att bara kopiera programmappen från den gamla till den nya datorn.

1
Bevaka tråden