Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Afp kopplingen har helt lagt av.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 14:24

Helt plötsligt kan jag inte längre koppla upp mig hemifrån mot jobbdatorn via afp. Det har funkat klockrent i flera år och så plötsligt: Connection Failed The server may not exist...

Har tidigare helt enkelt bara kört Connect to server och skrivit in IP nummret, no problemo! Men nu hjälper ingenting. På discussions.apple.com var det fler som blivit hjälpta av att installera om systemet. Jag gjorde detta (OSX 10.4.8) utan resultat. Vi har ändrat IP nummer jobbdatorn, inget hände.

Jag har provat att Pinga och köra Traceroute i Network Utility, det funkar utmärkt, datorn finns där. (Det är alltså ingen server utan bara en burk som är delad via personal file sharing).

Jag är en mycket van Mac-användare men sannerligen ingen nätverkstekniker. Någon som vet vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-26 14:32

Är det kanske någon som stängt afp-porten i brandväggen på serversidan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 14:49

Nej, min kollega kan koppla upp sig med sin bärbara som vanligt så det skulle jag inte tro. Vi har inte rört något på serversidan, kan Dataphone som sköter DSL linan göra något sådant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 14:55

Kan det ha något med OS X 10.4.8 att göra? Jag skall inte svära på att det funkat sedan jag uppdaterade och när jag installerade om uppdaterade jag direkt igen. Om det gjorts någon förändring i systemet borde jag dock vara långt ifrån ensam med problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 22:45

OK, nu har jag installerat ett helt nytt och fräscht OS X 10.4.0. Jag använder DHCP mot Com Hem. Apple Talk är på. Burken på jobbet har en fast IP adress, sitter på SDSL-lina mot Dataphone, ingen brandvägg. Apple Talk och personal file sharing är på.

Funkar inte...

Vad kan vara fel i denna uppsättnig? Ping och Tracerout funkar, så även alla annan kommunikation vi FTP, HTTP etc.

Hilfe!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 22:48

Btw. Min kollega har inga problem att koppla upp sig så det är inte servern som strular.

1
Bevaka tråden