Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett album delar upp sig på 32 album, ett per spår!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag börjat lägga till julmusik till samlingen, problemet är ett samlingsalbum som iTunes delar upp i ett album per artist. 32 album istället för ett.

så här ser det ut

Infon

Hur löser jag det här?!?

Senast redigerat 2006-10-29 15:21
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-10-29 13:46

Ibland hjälper det att ta bort spåren från iTunes och sen lägga till dom igen. Konstigt men känner igen det...
Antingen om du lägger till hela albumet eller dubbel-klickar på varje spår för att få in dom i iTunes igen.

Tänkte det skulle hjälpa men icke...

Det jag önskar är att sortera musiksamlingen efter artist och sedan album, vilket iTunes gör när jag sorterar efter artist. I det här fallet sorteras artisten (VA) och sedan efter albumartist och delar upp spåren på ett album per albumartist.

Har nu gett upp och får det att se bra ut i albumvyn genom att sortera efter artist (VA) och inkludera informationen om artisten i låttiteln (Jul Igen - Just D; Mary's Boy Child - Boney M)

Kan man någonstans styra efter vilken "informationshierarki" iTunes sorterar?

• Medlem
  • 2006-10-29 14:02

Ligger inte fälten "artist" och "albumartist" tvärtom? Albumartist borde vara "various" för att det ska vara en skiva.

Jo, SirN, så ska det nog vara. Eller; så har jag uppfattat märkningen Albumartist

Jag har provat att skifta så det som står under Albumartist står under artist, och vice versa. Det löser inte problemet med att albumet delas upp i flera olika album.

Jag provade också att sortera efter albumartist men iTunes sorterar sedan efter artist, och delar upp på olika album efter artist...

Det jag önskar är ett sätt att styra "sorteringshierarkier" i iTunes som det ser ut nu om jag väljer att sortera efter artist:
1. artist
2. albumartist
3. album

väljer jag albumartist:
1. albumartist
2. artist
3. album

lämnar jag albumartistfältet tomt så får jag
1. artist
2. album

Om albumartis och albumtiteln är samma, då sorterar itunes det som ett album om du bläddrar bland album.

"Del av samling" gör att det sorteras under olika album, men i iTunes samlas på sammas ställe. Jag skulle markera alla filer, välja visa info, ta bort "del av samling", och sätta album och artist som samma?

1
Bevaka tråden