Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LIghtroom eller aperture?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-05 13:28

Vilken är er favorit, lightroom eller aperture?

Är inget proffs, men har ganska många bilder och känner att iPhoto börjar bli begränsat. Laddade ner båda igår kväll och har testat idag, och jag, som amatör, säger nog ändå Aperture. Sen om det beror på att det är bättre, eller om det beror på att jag är van vid Apples gränsnitt och sätt att lösa saker på låter jag vara osagt. Men det "känns" bra, på ett sätt som jag inte tycker Lightroom känns... Men å andra sidan är det bara en beta, så vem vet...

Jag blir mer och mer förtjust i Aperture. Ännu kan man inte leva helt utan Photoshop, men det allra mesta gör jag klart med enbart Aperture.

Jadu, Apertures DNG-stöd verkar ju en aningens kasst (helkasst?) så måste prova båda lite till.

Någon som har förslag på hur man kan lösa så Aperture klarar DNGs skapade från NEFar via Adobe DNG Converter?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-06 11:16

Update 1.5 fixade lösningen med referens masters...och 1.5.1 löste en allvarlig bugg som producerade artefakter på exporterade bilder - så, jag stannar med Aperture. Lightroom är fulare och så måste man hoppa mellan browsing, adjusting, etc (har dock överlägset stöd för fler raw-format). Dessutom är LR bara en beta. När Aperture fixat ett vettigt sätt att döpa om masterfilerna så är det i det nrmaste fullfjädrat - dess Edge Sharpening och Color Control är fenomenala. En riktigt bra brusreducerare önskas också - typ Ninja - då sopar Aperture banan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-06 14:19

Kör själv Aperture (med en Mini 1.83 GHz DUO och 2 Gig ram) och måste säga att jag älskar det även om det är trögt. Man lyfter med enkla medel fram det bästa av sina bilder på några minuter. Samtidigt som det är lätt att hitta bland tiotusentals bilder. Med uppdateringarna som kom med 1.5 och 1.5.1 så fixade man de mest uppenbara problemen (Integrering i iLife och iWork + möjlighet för refererade filer). Känns lika snabb (trög) som Aperture 1.2 på jobbets MPB 2.0 DUO 1.5 Gig ram).

Körde Lightroom på min PB 12" innan jag skaffade Minin och kunde njuta av Aperture igjen och måste säga att Lightroom är et mycket bra alternativ. Om inte annat skulle man kunna köra det bara för att kunna flytta över sitt bild-bibliotek till en PC någon gång i framtiden.

Kontrollerna i LR reagerar snabbare och programmet har några fina möjligheter jämfört med Aperture. Men gillar inte at man har delat inn bläddring och behandling i olika "flikar" i programmet. Det tycker jag krånglar till mer änn stadar upp (som jag antar var tanken bakom inndelingen).

1
Bevaka tråden