Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmapp/userdir på extern disk..?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ciao!

När så min PB råkat ut för ett diskhaveri för 50-elfte gången, och jag blir tvungen att skruva isär den för att skicka in disken på garantireparation, börjar jag fundera lite på om jag skulle kunna klona min användare till en extern disk och använda denna disk på olika datorer, och på så sätt få med sig mail, dokument etc?

Detta med tanke på att vi har ett par olika stationära maccar på jobbet, och jag har en extra iMac hemma. När sedan disken återvänder kan jag ju på så sätt bara klona tillbaka hemmappen, montera hårddisken och allt är frid och fröjd...

Vad säger ni som kan "det här" - är det möjligt att genomföra på ett inte allt för komplicerat sätt?

/.scoot

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-07 20:02

Hur delar man ut en USB-disk till Windowsanvändare?

En annan fråga på ämnet extern disk:

Jag kan inte hitta nåt i hjälp-texterna om hur man delar ut en hel disk till sina Windows-kompisar i LAN'et.
Att dela ut en mapp funkar fint, när jag väl lärde mig att placera den i PUBLIC (dvs mappen "delad")
Men nu har jag en hel USB disk med en massa gig att dela ut...

Går det eller måste det finnas fysiskt i hem/Delat?
(Genväg... flåt... Alias mapp funkar inte för Windowsanvändare)

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-07 21:01

Disken finns monterad som mapp i /Volumes.

EDIT: Fast vid närmare eftertanke hjälper det inte. Hur fasen delar man filer som inte ligger i hemmappen!?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-07 21:30

Macsimal: Går normalt inte på en vanlig klient utan att trixa... Du måste redigera /etc/smb.conf och addera din root som en sharepoint. T.ex:

[ROOTDISK]
path = /
public = yes
only guest = no
writable = no
printable = no

... eller vilka parametrar Du vill ha. Var noga med säkerhetsaspekterna! Starta om Windows-fildelning och anslut igen.

scooterbabe: Vill Du ha Din disk på extern FW-disk eller liknande utan att modifiera NetInfo-databas-entries och liknande gör Du enklast:

Om Din "normala" hemkatalog ligger i /Users/scooterbabe så pekar Du om denna katalog i terminalen:
$ mv /Users/scooterbabe /Users/oldscooterbabe
$ ln -s /Volumes/FWDisk/hemkatalog /Users/scooterbabe

Se till att externa FW-disken INTE har "Bortse från ägarskap..." i kryssat och kolla så att fildelning funkar som förväntat.

/ulfis

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-07 22:45
Ursprungligen av ulfis:

Macsimal: Går normalt inte på en vanlig klient utan att trixa... Du måste redigera /etc/smb.conf och addera din root som en sharepoint. T.ex:

[ROOTDISK]
path = /
public = yes
only guest = no
writable = no
printable = no

... eller vilka parametrar Du vill ha. Var noga med säkerhetsaspekterna! Starta om Windows-fildelning och anslut igen.

Tackar ulfis,
Har hittat filen men hur tusan editerar jag den? (Blev helt lost inuti vim & emacs redigeringen funkade (och ja, jag petade in "allow hosts"... man är ju inte suicidal) men hittade inte "spara"... typ...)

Sen;
Hur "startar jag om" Win-fildelningen?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-08 00:03
Ursprungligen av Macsimal:

Tackar ulfis,
Har hittat filen men hur tusan editerar jag den? (Blev helt lost inuti vim & emacs redigeringen funkade (och ja, jag petade in "allow hosts"... man är ju inte suicidal) men hittade inte "spara"... typ...)

Sen;
Hur "startar jag om" Win-fildelningen?

Det är lugnt
Hittade TextWrangler på nätet som låter mig editera (och framförallt spara) gömda textfiler via gui! En mycket lättförstålig editor
Manualsidorna för vim och emacs är ju bedrövliga (snacka om att jag höll på att gå ner mig i unix-träsket)

Lärde mig oxå att inte sätta "path = /" för då delar man ut root'en på den inbyggda hårddisken (puh) utan "path = /Volumes/USBDISK1"
(Du skrev iofs [ROOTDISK] men det gick min newbee-hjärna spårlöst förbi )

Att starta om Windowsdelningen var ju för lätt med en knapp i Systeminställningarna!

Wow, nu borde man kvala in på en bronsplats i korp-Unix-hackning

Men framförallt kommer mina Windows-PC åt USB-disken på iMac'en (=job done)

Tack ulfis - ska testa det!

Macsimal: starta gärna en egen tråd för dina frågor hädanefter...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-09 00:35
Ursprungligen av scooterbabe:

Tack ulfis - ska testa det!

Macsimal: starta gärna en egen tråd för dina frågor hädanefter...

Sorry! Blev lite upphetsad av det hela... Ska tänka mig för ifortsättningen

En fråga till som dök upp när jag funderade lite mer på det här...

Förutsatt att båda datorerna kör samma version av OS X, och de program man använder finns installerade på båda datorerna, kanske ett par på dator1 som inte finns på dator2 och vice versa, men som bara används på vardera dator, finns det några andra problem eller orosmoln på himlen..?

Säg att man exvis har blåtand på den ena, och Salling Clicker används på den datorn; kommer det att kunna bli ett problem på den andra datorn, eller spelar det ingen roll?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-08 19:59

Borde inte bli problem. Salling Clicker-prefs eller BT-inställningar läses inte på den dator som saknar BT. Däremot kan om Du flyttar mellan en PowerBook/MacBook och en stationär kommer Du att få fler/mindre antal/andra nätverksanslutningar. Men kör Du inbyggda Ethernet borde det inte vara problem. Skapa annars olika nätverksprofiler för de olika datorerna.

Gott - ska testa skarpt imorgon - återommer nog om något skulle strula, annars kan den här tråden anses vara löst

Du kan ju annars använda superduper till att klona rubbet ifrån PB'n till den externa. Sen ska det bara vara att boota ifrån den externa på valfri mac när din ordinarie hårddisk krashat igen.

(inte provat själv dock, än..)

Ok - det har funkat bra i någon vecka, men nu har problem uppstått...

Varje gång jag startar om på en ny dator (d v s när jag skiftar hemma <-> jobb), så har alla inställningar som har med skrivbordet, dockan, färger och framför allt, mail bara försvunnit.

Jag testade att kika i preferences medan jag startade mail, och vad som skedde var att com.apple.Mail.plist ersattes med en ny, blank.

Min första tanke var rättighetsproblem, men jag tycker det är märkligt att systemet i så fall kan skapa en fil...

Märk också att dessa problem började nyligen, och att det innan dess fungerade bra...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-27 08:58

Vad som är viktigt när man växlar system och flyttar diskar mellan dessa är att användarens UID är detsamma. Starta terminalen och skriv kommandot "id" så får Du upp något i stil med:

uid=501(ulfis) gid=501(ulfis) groups=501(ulfis), ...

Kolla att UID/GID är lika på de olika systemen.

och om de inte är det - vad ska man göra i så fall?

Kan man se uid på en fil genom exvis en ls?

Vidare, kan det vara på grund av detta jag ibland upplever en delay när jag startar program?

Och hur ändrar jag uid så det matchar?

• Oregistrerad
  • 2006-11-27 23:06

Ni som inte orkar ändra sharepoints manuellt i en texteditor kan ju alltid installera sharepoints, ett tillägg till systeminställningar som fungerar utmärkt.

Har ändrat i Netinfo nu så att det inte krockar längre med användaren "test". Skulle nya problem uppstå återkommer jag...

1
Bevaka tråden