Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook får Core 2 Duo

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Två veckor efter att MacBook Pro uppdaterades har nu även MacBook fått sig en efterlängtad uppdatering. Nyheterna är främst Core 2 Duo-processorn, som gör den upp till 25% snabbare än förra MacBook, enligt Apples marknadsföring.

Andra nyheter är större hårddiskar och inte minst klart billigare minne.

13-tum: vit
1,83 GHz Intel Core 2 Duo
512 MB minne
Hårddisk på 60 GB
Kombinationsenhet
Färdig att skickas efter: 3 dagar
Gratis frakt
SEK 10.795,00
(SEK 8.636,00 exkl. moms)

13-tum: vit
2,0 GHz Intel Core 2 Duo
1 GB minne
Hårddisk på 80 GB
SuperDrive för skivor i dubbla lager
Färdig att skickas efter: 3 dagar
Gratis frakt
SEK 12.795,00
(SEK 10.236,00 exkl. moms)

13-tum: svart
2,0 GHz Intel Core 2 Duo
1 GB minne
Hårddisk på 120 GB
SuperDrive för skivor i dubbla lager
Färdig att skickas efter: 3 dagar
Gratis frakt
SEK 14.795,00
(SEK 11.836,00 exkl. moms)

Kom ihåg att handla från Apple Store och stöd 99mac samtidigt.

Mer info om MacBook från Apple: Apple - MacBook

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-08 15:01

Japp då kom den - inga större jättenyheter. Går fanimej hem nu då

EDIT: Men det där att minnet nästan blev 50% billigare var ju en klar lyft ändå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-08 15:11

ett vassare kort än intel 950 video kretsen hade inte skadat...

klarar denna av adobe after effects? Med tanke på att jag ska plugga digitala medier där vi har en massa animationsuppgifter...

Har en "pc" laptop nu som bootar windows och os x, men os x är lite segt ibland då det inte är anpassat och alla drivrutiner finns inte :rolleyes:

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-08 15:03

Vi får hoppas att den är lika sval och förhoppningsvis lika tyst som den senaste iBooken. Den gamla Macbooken var/ är lite av en besvikelse, tycker att det susar...
Ska nog vänta ett par dagar så man kan höra vad folk tycker om den "nya" MacBooken.
Någon som vill köpa en 1:a generations Macbook

Den svarta färgen blev ju billigare om jag inte räknar helt fel.

Edit: Ändrar lite i orden så det blir rätt

Senast redigerat 2006-11-08 19:22
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 15:12
Ursprungligen av Queux:

Vi får hoppas att den är lite svalare och förhoppningsvis lika tyst som den senaste iBooken. Den gamla var/ är lite av en besvikelse, tycker att det susar...
Ska nog vänta ett par dagar så man kan höra vad folk tycker om den "nya" MacBooken.
Någon som vill köpa en 1:a generations Macbook

Den svarta färgen blev ju billigare om jag inte räknar helt fel.

Jag som tycker att den är sval i förhållande till MBP.:cool:

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-08 15:36

Lite offtopic, men hur bra går det att använda photoshop cs2 och macromedia flash 8 genom rosetta? (Inga supertunga arbeten)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 15:51
Ursprungligen av isac.j:

Lite offtopic, men hur bra går det att använda photoshop cs2 och macromedia flash 8 genom rosetta? (Inga supertunga arbeten)

Eh? perfekt? Det är lite därför Rosetta finns?

Ursprungligen av 20Hz:

Eh? perfekt? Det är lite därför Rosetta finns?

Jag tror du missuppfattade frågan. Det är ingen hemlighet att program som Photoshop inte är så blixtrande snabbt i Rosetta (jämfört med hur det skulle vara optimerat för Intel). Jag har för mig att det är på PowerBook G4-nivå (vilket kan vara ok eller inte beroende på vad man har för krav).

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 15:04

Men ändå lite för dyrt för min plånbok! slår nog till på en begg istället! använder mig inte ändå utav dem extra hästkrafterna dem gammla duger nog bra till mig ^^

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-11-08 15:05

Leverans 22 November, 2GB Minne

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 15:07

beställde en oxå, mellanvarianten, inga ändringar men med mini-DVI-DVI adapter, lev 22-23 nov.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 15:11

Får räkna på hur mycket de extra 512MB kostar fabriksmonterat i förhållande till att sätta in det själv? Sedan är det väl 2x512MB? Hur många minnesplatser finns det?

Om jag skulle pensionera min iBook G4 så vet jag faktiskt inte riktigt vad jag skulle välja av MacBook och MacBook Pro. Om man jämför MacBook 2,0 GHz med MacBook Pro 2,16 GHz och lika mycket minne och hårddisk:

MacBook 13" 2,0 GHz/2 GB/120 GB: 16.015 kr (inkl moms)
MacBook Pro 15" 2,16 GHz/2 GB/120 GB: 21.315 kr (inkl moms)

Skillnad: 5.300 kr inkl moms.

För det får man bättre grafik, större skärm, expresscard, fw800, gigabit ethernet och bakgrundsbelyst tangenbord. Å andra sidan får man en större och klumpigare dator. Hmm...

  • Medlem
  • 2006-11-08 15:45
Ursprungligen av Adrian B:

Om jag skulle pensionera min iBook G4 så vet jag faktiskt inte riktigt vad jag skulle välja av MacBook och MacBook Pro. Om man jämför MacBook 2,0 GHz med MacBook Pro 2,16 GHz och lika mycket minne och hårddisk:

MacBook 13" 2,0 GHz/2 GB/120 GB: 16.015 kr (inkl moms)
MacBook Pro 15" 2,16 GHz/2 GB/120 GB: 21.315 kr (inkl moms)

Skillnad: 5.300 kr inkl moms.

För det får man bättre grafik, större skärm, expresscard, fw800, gigabit ethernet och bakgrundsbelyst tangenbord. Å andra sidan får man en större och klumpigare dator. Hmm...

I reda pengar är det ju kanske lite svårt att motivera en skillnad på 5 300, men man får ju en dator som är lite bättre i alla avseenden (förutom att den är lite större då). Macbook ser faktiskt ut som en billig dator. iBooken tyckte jag såg betydligt mer exklusiv ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 16:23
Ursprungligen av Adrian B:

För det får man bättre grafik, större skärm, expresscard, fw800, gigabit ethernet och bakgrundsbelyst tangenbord. Å andra sidan får man en större och klumpigare dator. Hmm...

MacBooken har också gigabit ethernet. Fördelar med MB är att den, som du sa, är mindre, har lätt utbytbar hårddisk, har magnetlås (jag tycker det är en fördel ) och bättre WiFi-mottagning (?). Kanske glömde jag något, men det kan i alla fall vara värt att tänka på.

Ursprungligen av annan:

MacBooken har också gigabit ethernet.

Ja, jag såg att Dj Leafer påpekade det också, jag hade missat den biten. Inte den viktigaste skillnaden dock, men alltid något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 17:38
Ursprungligen av Adrian B:

För det får man bättre grafik, större skärm, expresscard, fw800, gigabit ethernet och bakgrundsbelyst tangenbord. Å andra sidan får man en större och klumpigare dator. Hmm...

För mig är grafik, skärm och belyst tangentbord de saker som gör att jag nog kommer att köpa nästa version av MBP. Om de har adderat magnetlås och utbytbar HD vid det laget förstås.
Grafikkortet i MB är den absolut största anledningen till att jag inte ens överväger den längre. Synd på en annars så fin liten dator.

Ursprungligen av Adrian B:

Om jag skulle pensionera min iBook G4 så vet jag faktiskt inte riktigt vad jag skulle välja av MacBook och MacBook Pro. Om man jämför MacBook 2,0 GHz med MacBook Pro 2,16 GHz och lika mycket minne och hårddisk:

MacBook 13" 2,0 GHz/2 GB/120 GB: 16.015 kr (inkl moms)
MacBook Pro 15" 2,16 GHz/2 GB/120 GB: 21.315 kr (inkl moms)

Skillnad: 5.300 kr inkl moms.

För det får man bättre grafik, större skärm, expresscard, fw800, gigabit ethernet och bakgrundsbelyst tangenbord. Å andra sidan får man en större och klumpigare dator. Hmm...

Hej Arian, har du kommit fram till något vettigt?
Sitter lite i samma sits, fast jag tänker mellan dessa:

MacBook Pro 15" 2,33GHz / 2GB RAM / 120GB HDD
MacBook 13" 2,0 GHz / 2 GB RAM / 120 GB HDD

Jag kommer mest koda lite hemsidor, pilla lite i photoshop (inget jättetungt).

MVH,
manne

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 15:42

man köper väl en mac book för att man har lite begränsad budget och inte behov av det värsta? så om man maxar minne och HD i en mac book, så hamnar man ju tillräckligt nära en pro, så då är det ju bara att hosta upp pengarna.

däremot, 1GB RAM och 80GB HD, blir ca 13,000kr, mot ca 20-21,000kr. då blir det ju större skillnad. dessutom 1500kr för uppgradering från 80GB till 120GB... för dom pengarna får man en riktigt fet extern hårddisk.

mac book har gigabit ethernet, men fw800, tangentbordet och större skärm är faktiskt värt en hel del.

Ursprungligen av Dj Leafer:

man köper väl en mac book för att man har lite begränsad budget och inte behov av det värsta? så om man maxar minne och HD i en mac book, så hamnar man ju tillräckligt nära en pro, så då är det ju bara att hosta upp pengarna.

För en del är det så. Men för andra kan den smidiga storleken vara ett värde i sig och då behöver man bara lite mer minne och hårddisk så är man nöjd. 1 GB minne är i minsta laget skulle jag säga, jag har 1,5 GB i min iBook redan nu. Vill man dessutom köra Windows samtidigt (genom Parallells lösning), vilket är smidigt om man är webbutvecklare, så är nog 2 GB minimum. Vad gäller hårddisk så gillar iaf jag att ha ordentligt med utrymme internt, jag har 160 GB i min iBook idag. Men MacBook har ju en föredömligt enkel lösning för att byta hårddisk så det är inte lika givet att låta Apple byta (som det är i MacBook Pro).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 15:44

Min flickvän köpte en Macbook 1.83 GHz i förra veckan. Litet snopet att de så snart uppdaterar samma modell, så nu undrar jag: kan man på något sätt få stålar tillbaka, gratisuppgradera till den nya modellen eller på annat vis bli 'kompenserad för köp i fel vecka'?

Ursprungligen av mrkz:

Min flickvän köpte en Macbook 1.83 GHz i förra veckan. Litet snopet att de så snart uppdaterar samma modell, så nu undrar jag: kan man på något sätt få stålar tillbaka, gratisuppgradera till den nya modellen eller på annat vis bli 'kompenserad för köp i fel vecka'?

Läs i den här tråden: http://www.99mac.se/mac-mini/107307-mac-mini-med-core-2-duo.html
Han fick beskedet idag från Apple att man har 2 veckors öppet köp.

MEN, jag skulle tro att det bara gäller köp hos AppleStore. Om din flickvän köpte datorn i en butik, så tror jag att möjligheten till byte eller kompensation är ganska liten.

Ett tips till dig är att göra som i den tråden: Ring till Apple och fråga!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 16:10

vad du menar är att du saknar en mac book pro 12"?

jag resonerar lite så att mac book är så pass bra, att jag inte tror att jag behöver något värre. vi ska testa den här, funkar den bra blir det en till, annars blir det en mac book pro.

Ursprungligen av Dj Leafer:

vad du menar är att du saknar en mac book pro 12"?

Njae, jag menar mera att MacBook är en värdig ersättare till PowerBook 12" ur en prestandasynvinkel. Men jag vet många som har våta drömmar om en ultraportabel MacBook Pro 12", så det finns utrymme för en sådan också. (Apples gamla PowerBook Duo var en väldigt lyckat och extremt smidig liten dator.)

Ursprungligen av Dj Leafer:

jag resonerar lite så att mac book är så pass bra, att jag inte tror att jag behöver något värre. vi ska testa den här, funkar den bra blir det en till, annars blir det en mac book pro.

Ja det är väl ett ganska sunt sätt att resonera.

För mig är, som idag sitter på en iBook, är steget till en MacBook större än mellan den och MacBook Pro, prestandamässigt. Vad jag än väljer blir det en mycket snabbare dator. Fördelen med MacBook Pro är till 95 procent den större skärmen som jag trånar efter. De övriga fördelarna är inte så viktiga (men bättre grafik är aldrig fel då allt mer arbete läggs ut på GPU:n av olika program och av operativsystemet). Men en större skärm ger också en större dator och jag gillar verkligen hur smidig iBooken är. Så det här är egentligen en intern fråga som jag borde älta med mig själv...

WTF gick butiken ner nu igen?

Ursprungligen av Calleponken:

WTF gick butiken ner nu igen?

Udda, USA:s butik är nere igen, men inte den svenska.

Ursprungligen av Adrian B:

Udda, USA:s butik är nere igen, men inte den svenska.

Förmodligen tittade Apple in i den här tråden och beslöt att släppa en 12" Macbook pro

Nätbutiker är skyldiga att erbjuda två ångerveckor eftersom man som kund har rätt att få se varan i verkliga livet innan man bestämmer sig. I en butik får man ju se varan innan köpet och butiker har därför inga skyldigheter att erbjuda öppet köp. Man har som kund därför ingen "rätt" att lämna tillbaka något man köpt i butik, så de butiker som har öppet köp gör det som en ren goodwillgrej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 16:44

Alltså detta är ju riktigt sjukt vad obalanserad MacBook blir. Den var riktigt obalanserad tidigare och blir bara värre. Bättre grafikkort NU så är maskinen perfekt. X1600 skulle sitta i denna (eller kanske en modell under, om inget annat som ett tillval). MacBook pro skulle ha ett X1900-mobility liknande kort.

Trevligt med uppdates, men maskinen var i behov av bättre grafikkort. Inte bättre CPU.

Gällande Rosetta måste jag säga det verkligen märks att man kör det när man kör det. Filemaker går segt på min MacBook (har ej skaffat Universal versionen ännu, det får man väl ta och göra kanske). Detsamma gäller vårt ekonomisytem (Marathon). Framför allt tar PPC program extremt långt tid att öppna och så slukar de minne. Men som en tillfällig lösning funkar det.

Ursprungligen av Erik.dv:

Trevligt med uppdates, men maskinen var i behov av bättre grafikkort. Inte bättre CPU.

Det kanske är en design-/tillverkningsfråga? En höstuppdatering som denna medför väldigt få interna justeringar, bytet av processor är ju smärtfritt då det bara är att sätta in en annan. Att gå från integrerade grafikkretsar till ett grafikkort är ju en riktigt stor ändring och en sådan brukar inte komma såhär snabbt. Men till våren så kanske...

Eller finns det interna grafikkretsar som är mycket bättre än de som används i MacBooken som Apple enkelt skulle kunna byta till?

Bevaka tråden