Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa Alias m.m för bla Itunes

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har tagit bort mappen Filmer och Musik från min Home-mapp.
Skapat samma mappar direkt under roten istället då jag har satt FileVault på Home-mappen.

Inne i Itunes har jag satt under avancerat sökvägen till den nya Itunes Musik mappen som jag har under mappen Musik\Itunes\Itunes Musik.

Men varje gång jag öppnar Itunes så skapar den Musikmappen under min home-mapp fast jag har en alias Musik under min home-mapp som går till den under roten.

Gör jag fel eller?

• Medlem
  • 2006-11-10 20:05

Det beror nog på att mappen ifråga egentligen heter "Music", inte "Musik".

Ursprungligen av SirN:

Det beror nog på att mappen ifråga egentligen heter "Music", inte "Musik".

Jo, men varför skapar den mappen "Musik" av sig själv när jag har tagit bort den när jag startar Itunes?

jag har ju som sagt pekat om var den ska spara filer under Itunes.

• Medlem
  • 2006-11-10 21:23
Ursprungligen av Emanuel L:

Jo, men varför skapar den mappen "Musik" av sig själv när jag har tagit bort den när jag startar Itunes?
jag har ju som sagt pekat om var den ska spara filer under Itunes.

Nja, du har sagt åt iTunes var den ska spara musik-filerna. Den kommer fortfarande försöka spara sina biblioteks-filer i din Musik-mapp. Därför måste du göra ett alias, eventuellt då en symlink som Baron säger.

(Du kan även göra ett vanligt alias av mappen iTunes/ i Musik-mappen istället, så slipper du symlinks)

• Medlem
  • 2006-11-10 20:47

Man får göra en symbolisk länk. Läs mer här:

http://www.99mac.se/mac-os-x/37930-dela-itunes-arkiv-mellan-konton.html?

Vet inte varför jag valde sv. som huvudspråk då jag eg. är van med eng.
Så jag byte till Eng. istället. Sen drog jag ner ett program heter Cocktail. Mha den så skapade jag ett symbolisk länk tror jag att det hette. Men nu funkar allt prima!

Tack för all hjälp och länkar

1
Bevaka tråden