Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobiltelefonen påverkar styrplattan

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-11-21 15:52

Idag pratade jag i mobiltelefonen (högtalarläge) och la ifrån mig mobilen precis bredvid musplattan på min PowerBook samtidigt som den skickade och tog emot signal (3G).

Döm av min förvåning när jag upptäckte att datormusen blev trög att styra på grund av att mobilen låg nära styrplattan!

Jag flyttade mobilen och då var det som vanligt med datormusen igen. Flyttade tillbaka mobilen varpå musen blev trög att styra via musplattan!

Varför blir det så? Anyone, tekniknörd eller ej, som kan ge mig en förklaring?

Hmm... vad har du för PB? Är det en sån där solid-state scrolling trackpad?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-21 15:58

En vild gissning, magnetfältet?

Ni kan få samma erfarenhet av mig ;). Fick ett sms när telefonen låg framför datorn (PB) och helt plötsligt slutade trackpaden att svara men så fort jag flyttade bort telefonen en halv meter eller så så började allt funka igen. Detta var först gången det hände, sen fick jag svar på smset två minuter senare, då hände SAMMA sak igen. Aldrig hänt förut, på vilket sätt kan en trackpad egentligen störas av en mobiltelefon, det förstår jag inte??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-11 22:04

Jag hade en mus från MacMice förut som fick spatt och körde rally med markören på skärmen när mobilen ringde.

1
Bevaka tråden