Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS Office 2007 blir oläsbart på mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det tycks som om MS office 2007 kommer att använda andra filformat och konverterare för mac dröjer

http://apcmag.com/node/4755

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-05 19:16

Nästa Office för mac ? - sedan så borde det också kunna dyka upp möjlighet att öppna i Openoffice.

Sedan så kommer nog byte till office 2007 dröja för företag/oganisationer - Office är dyrt. Låt oss bara hoppas att M$ inte kommer att behöva modifiera office formaten på ett antal år framåt.

• Medlem
  • 2006-12-05 19:41

Jag misstänker att jag kommer se någon köra Vista under nästa år, men det lär dröja innan man gör det på företagen. Och innan dess byter man knappast till nya Office. Det kan nog dröja upp till fyra år innan det är vanligare med Vista än XP. Hur som helst kan man alltid ringa upp och be den som skickar filen att spara ned den i ett allmänt läsbart format. Det känns inte särskilt allvarligt.

Nej. Det är felaktigt. I alla fall om man frågar Mac Business Unit på Microsoft: De utvecklar nämligen stöd för det nya formatet. Och har gjort det i flera månader redan.

Det borde inte vara några som helst problem att utveckla läsare till Office 2007:s format. Det är faktiskt hyfsat lättöverskådligt och ser enkelt ut att hantera.

En fil (t.ex. .docx eller .xlsx) är egentligen en mapp (som sedan är komprimerad till ett zip-arkiv) vari det ligger ett antal xml-filer med tillbehör. Själva textinnehållet ligger i en fil, t.ex. "word/document.xml", och redan nu är det enkelt att extrahera ut texten.

Jämför gärna med hur Apples filyper .pages eller .rtfd är uppbyggda.

Jag bifogar en fil så den nyfikne kan se strukturen. För att kunna skicka upp den så zippade jag den.

//Mikael

1
Bevaka tråden