Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drivrutin för grafikkort följer inte med vid kloning Cube->Mini

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-10 13:49

Jag gjorde en diskimage på min gamla Cube (system 10.4.5) och installerade den på min macmini G4:a.

All fungerar bra förutom att drivrutinen för grafikkortet i macminin inte verkar vara korrekt. Jag får märkliga "spårningar" och "fladder" framförallt i svarta områden.

Jag har prövat att uppgradera till 10.4.8 för att se om någon ny, korrekt, drivrutin för macminins grafikkort skulle slinka med, med negativt resultat.

Startar jag ifrån Cuben så funkar det, finns det något sätt där man enbart kan installera drivrutinen för grafikkortet sittande i macminin separat?

Har ingen lust att ominstallera allt i första taget...

Det bör vara ett ATI Radeon 9200-kort i din Mini, så du kan ju testa med den drivrutinen.

http://ati.amd.com/support/drivers/mac/jan2005updater.html

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-10 15:09

Tack, det hjälpte dock inte...

Hur hittade du den förresten, när jag kollade så hänvisade dom bara till Apples support?

Jag gick till http://ati.amd.com/ och klickade på Drivers & Software....

Hur ansluter du skärmen? Via DVI eller VGA? Det rapporterade tidigare mycket om folk som hade problem med platta skärmar anslutna via DVI i upplösningen 1280*1024.

Om du ansluter via DVI idag prova VGA istället och se om problemet kvarstår.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-10 18:08
Ursprungligen av Rickard A:

Hur ansluter du skärmen? Via DVI eller VGA? Det rapporterade tidigare mycket om folk som hade problem med platta skärmar anslutna via DVI i upplösningen 1280*1024.

Om du ansluter via DVI idag prova VGA istället och se om problemet kvarstår.

Aaahhh, japp jag kör med DVI, skall testa med VGA och se vad som händer...

En fråga, skiftar problemet beroende på vilken skärm man använder?

Jag testade först på jobbet med en Apple 20" Cinema Display med original OS:et. Inga problem. Åkte hem och körde över diskimagen och startade upp med min Formac skärm. Då kom problemet med skärmen. Kan det bero på vilken skärm man använder och dens upplösning?

Om jag minns det hela rätt gällde det skärmar anslutna via DVI i upplösningen 1280*1024. Och tydligen funkade det bra med en del skärmar men sämre med andra.

Men kolla först om det blir bättre via VGA. Då har du iaf utslutit en felkälla.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-10 20:18
Ursprungligen av Rickard A:

Om jag minns det hela rätt gällde det skärmar anslutna via DVI i upplösningen 1280*1024. Och tydligen funkade det bra med en del skärmar men sämre med andra.

Men kolla först om det blir bättre via VGA. Då har du iaf utslutit en felkälla.

Skall testa, tack för tipset!

Här hittade jag en tråd på detta forum:
http://www.99mac.se/mac-mini/74167-problem-med-macmini-och-tft-skaerm.html

Läser man första inlägget där låter det precis som felet du har.

1
Bevaka tråden