Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera från DV-kamera - Powerbook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Min far har en DV kamera (Sony HC35E) och vill få över lite film till DVD, jag har ingen aning om hur man gör!?

Jag har en Powerbook G4, vad behövs för att importera?
Vad använder man USB kabeln till? Det finns ju inget memory stick i den? Vad kan man föra över via USB? Inte film va? Kan inte va så enkelt!?

/John

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-25 03:51
Ursprungligen av alomolife:

Tjena,

Min far har en DV kamera (Sony HC35E) och vill få över lite film till DVD, jag har ingen aning om hur man gör!?

Jag har en Powerbook G4, vad behövs för att importera?
Vad använder man USB kabeln till? Det finns ju inget memory stick i den? Vad kan man föra över via USB? Inte film va? Kan inte va så enkelt!?

/John

Precis så enkelt är det. Oftast använder man det (enligt mig överlägasna) gränsnittet Firewire, men vissa billigare DV-kameror använder USB2 istället. Kanske börjar bli standard? (hoppas inte!) Det du gör är att koppla in USB-kabeln mellan datorn och kameran, och startar iMovie, ställer iMovie i "spela in" läge, och kameran i "uppspelings" läge. Lycka till.

Nja, USB-kabeln funkar inte till att importera DV men den kan göra att du ser kameran som en hårddisk och kan föra över stillbilder etc, men jag skulle aldrig använda den.

DV-import sker via FW och inget annat! Du kan använda iMovie till importen och göra lite redigering om du vill. Annars finns ett val att föra över det till DVD direkt. Då importeras filmen till hårddisken, konverteras automatiskt och du behöver bara stoppa in en DVD-skiva så sköter datorn resten.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-25 16:42
Ursprungligen av Svante S:

Nja, USB-kabeln funkar inte till att importera DV men den kan göra att du ser kameran som en hårddisk och kan föra över stillbilder etc, men jag skulle aldrig använda den.

Okej, där ser man. Min DV har bara FW, har aldrig provat någon med USB2, men jag har vänner med USB2-enbart DV kameror, menar du att dom inte kan spela upp streamat som jag kan med FW? Kasst isf.

Ursprungligen av desh:

Okej, där ser man. Min DV har bara FW, har aldrig provat någon med USB2, men jag har vänner med USB2-enbart DV kameror, menar du att dom inte kan spela upp streamat som jag kan med FW? Kasst isf.

Då undrar jag:
Är det DV-kameror och inte DVD-kameror. (Helt olika format)?
Har de missat DV-kontakten på kameran eftersom det inte låg en i kartongen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-26 06:25
Ursprungligen av Svante S:

Då undrar jag:
Är det DV-kameror och inte DVD-kameror. (Helt olika format)?
Har de missat DV-kontakten på kameran eftersom det inte låg en i kartongen?

Är väldigt osäker, men den sparar informationen på ett DV-band. Minns också att kvaliten va riktigt sunkig. Billig skit.

• Oregistrerad
  • 2006-12-26 12:42

fel fel

om kameran är ex en DCR-HC35 Sony så har den dv in och ut med mini DV band vilket lagrar datan digitalt på magnet band (utan förlust på bildkvaliteten då informationen är digital) kameran ska gå att koppla in med firewire eller usb 2..

info från inwarehouse

Sony Handycam DCR-HC35
Extremt kompakt MiniDV Handycam med 2,5-tums LCD-skärm, Carl Zeiss-objektiv och USB-strömning av rörliga bilder! Handycam Station ger dessutom en ständig anslutning till TV:n eller datorn samt laddning av videokameran.
Tekniska specifikationer
Mediatyp miniDV
Manual Tryckt engelsk manual
Upplösning 0.8Mpix
Optisk zoom 20x
Digital zoom 800x
LCD-skärm 2.5tum
3CCD Nej
Sökare Färg
Analog anslutning ut

DV-utgång Ja
DV-ingång Ja
USB 2.0
Minsta belysning 5lux
Bildstabilisator Digital
Fjärrkontroll Ja
Dimensioner 65x79x113mm
Vikt 370g
Handycam

• Oregistrerad
  • 2006-12-26 23:02

Denna 'DV-ingång/utgång' är då en firewireport med annorlunda kontakt? Jag har nämligen en riktigt gammal DV-kamera från sony TRV16E, eller nåt sånt. Den har iofs USB-streaming, men det finns inga drivrutiner till Mac (varken classic eller X). Skulle det fungera automatiskt med en DV/Firewire-kabel?

• Oregistrerad
  • 2006-12-26 23:44

till adm_kenshin.

Du kan inte streama rörliga bilder till denna kamera med usb men gå och köp en iLINK kabel så behöver du bara köra imovie utan några andra program..
Bra att ha en mac ibland...
läs instruktions boken till kameran så har du all info jag tror att det var på sidan 61

http://pdf.crse.com/manuals/2659812911.pdf

Du ska ha en Firewirekabel med 6 pinnar i en änden och 4 i den andra. Det är 4-pin som passar i kameran.
iMovie kommer att hitta kameran direkt.
(Sony kallar Firewire för iLink)

Tack för alla svar, har varit och införskaffat mig en FW-kabel!

Funkar utmärkt!

1
Bevaka tråden