Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ensoniq och 68k

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fel forum antar jag, men: finns det någon här på forumet som både har (och förslagsvis tycker om) en Ensoniq EPS 16+ (eller ASR-10) och kan programmera Motorola 68000? Jag har ett interessant projekt på g...

(Tar gärna emot tips på lämpligare forum för denna fråga)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-14 12:44

Jag betatestar gärna what you might come up with, har ju hört talas om att folk har tweakat EPS / ASR förr. Det sades ju t ex att Autechre använde en hårdtweakad EPS 16 Plus förut. Myt eller sanning är frågan. Rätt eller fel forum, ptja, du kanske får vända dig till Synth DIY-tjosan-gänget och kommunicera på engelska. Men jag lovar att flera här säkerligen är idel öra. Ensoniqsamplers är ju billiga just nu, kan man göra ngt riktigt kul med dem så kanske du kan göra succé.

Bonusinfo: Synten Malström i Reason (short för Magnus Lidström (eller Lindström) är en av de nyare "babys" Magnus kommit upp med. Han och hans bror, tror jag det var, låg även bakom operativsystemet Typhoon till Yamaha TX16W. Det var ju ett riktigt tweak, som gjorde en hopplös sampler rätt underbar, säger de som har jobbat med bägge. Jag minns bara 16W i originalutförande. Den var verkligen hopplös. Hopplöst korkad.

jag är ganska sugen på en 16+.. och isåfall mycket möjligt intresserad även av att mecka med den

säg gärna till om ni hittar en till salu jättebilligt!

TX16W var fö också en 68k. Varenda Amiga-hacker kunde ju programmera dom... Blev aldrig speciellt bra själv, men lite har man ju känt på den.

Jag har kommit en bra bit på vägen i mitt tweakande men nu skulle jag behöva assistans av en 68k-stjärna. Kan du bidra; hör av dig, det krävs dock att du är duktig på 68k-kådning (och framförallt reverse-engineering) och att du har en EPS 16+ eller en ASR (eller att du kan tänka dig att lägga ner massa jobb och hjälpa mig fast du inte själv får nåt ut av det hela...). Det handlar inte om ett Typhoon-liknande experiment - EPS 16+ / ASR har ju redan ett utmärkt gränssnitt, även om en och annan bugg gärna skulle få fixas.

Skall du bygga en dödsstjärna?

Ingen dum idé...

1
Bevaka tråden