Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DX7 Expansion - Ett dopp i 1986!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-18 19:38

Min bror prenumererade på X USERS GROUP på 80-talet, en slags bulletinlista med nyheter på Yamaha DX-fronten (som jag har förstått det iaf.) Ur Bulletin 1/86 gick följande att läsa:

Citat:

MX - Memory Expansion.

MX

är ett svenskt expansionskort som utökar internminnet till inte mindre än 512 ljudminnesplatser, fördelade på 16 banker med 32 ljud. Upphovsmannen heter Anders Gustavsson, och förutom att han har en egen firma gör han servicejobb åt DeLuxe Musik i Stockholm. Det är också genom DeLuxe som MX kan beställas.

Med MX kan man lätt arrangera om ljuden i de 16 bankerna och flytta ljud mellan dem. Kortet är vid leveransen fyllt med 512 ljud som är hämtade från USA och England. Till skillnad från E! kräver MX ett ingrepp i frontpanelen i form av en extra 16-läges omkopplare med digital visning som styr valet av bank. MX ger också möjligheten att sända på valfri MIDI-kanal. Minnesexpansionen gäller dock bara ljuddata, inte funktionsdata. Med så många ljud - bra! - och möjligheten att sända på alla kanaler - bra! - är två viktiga önskemål uppfyllda. Det är bara detta tredje som fattas - de bruna knapparna! Blir det åtgärdat så blir en bra sak ännu bättre.

Priset för MX är 3.300 kr inklusive moms och montering. Med tanke på vad RAM-kassetter (inte bara våra egna, faktiskt) borde MX därför vara en försvarbar investering för alla som samlar på ljud. Men glöm inte - och detta gäller förstås inte bara MX - att RAM-kassetter samtidigt har den obestridiga fördelen gentemot inbyggda minneskort att man lätt kan ta alla sina ljud med sig utan at behöva släpa på synten också. För närmare information om MX, kontakta serviceavdelningen på DeLuxe Musik, telefon 08-509140.

Ok, min galna fråga lyder; Tror ni att DeLuxe garvar r*ven av sig om jag ringer och frågar om de fortfarande kan fixa expansionen? Närå, det är egentligen inte expansionen jag vill åt, utan de där 512 handplockade patcharna. Med tanke på att det förmodligen är bra gjorda patchar - skapade av syntpatch-företag osv - så hade det varit kul att ha. Klingar namnet Anders Gustavsson bekant bland er lite äldre syntnissar? Man kanske kan få kontakt med honom direkt?

Känns som att jag famlar i mörkret med den här frågan, men frågar man inget får man inget veta.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-18 20:58

Det finns tusentals DX-7-ljud på nätet, och det skulle förvåna mig om inte många av dem redan finns där ute utan att man kanske vet om det. Det ringer en liten klocka när jag läser detta. Det låter som en konkurrent till Grey Matter E! som jag vill minnas var något liknande, men jag undrar om den inte utökade funktionaliteten också lite. Det var längesedan jag hade en DX-7:a och jag hade den inte länge. Fastnade väl aldrig för färgen...

I ett desperat försök att försöka hitta någon information tar jag fram de första numren av MM från 1986/87. Jag hittar ingenting, men fastnar istället bland begagnatannonserna...

Moog Minimoog 5.000:-
Roland TB-303 1.200:-
Korg Mono/Poly 2.200:-
Korg Poly-800 4.500:-
Roland JX-8P 13.500:-

Och så några priser som faktiskt inte är så orimliga än idag...

Roland Jupiter-8 17.000:-
Sequential Prophet-5 8.000:-
PPG Wave 2.2 14.900:-

Förlåt att jag lämnade ämnet, men jag försökte i alla fall hjälpa dig.

Jag tror i alla fall inte de har en aning om vad du pratar om ifall du ringer. Jag har många gånger funderat på att svara på t ex någon av ovanstående annonser, men man gör sig nog mest löjlig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-18 21:19

Amino : " Det låter som en konkurrent till Grey Matter E! som jag vill minnas var något liknande, men jag undrar om den inte utökade funktionaliteten också lite."

Jorå, den står det förstås också om (Rubriken lyder "Expansionskort för DX7 från fristående tillverkare") och den verkar mycket riktigt vara vassare. Här står det också att läsa om LCD7, Yamaha´s egentillverkade belysta datafönster till DX7:an.

Att ljuden säkerligen finns med bland de miljoner-miljarder DX-patchar som finns tillgängliga på nätet stämmer säkert, men där finns så otroligt mycket skit också. Och så många ljud att gå igenom! Man hinner tröttna på blajiga FM-ljud innan man hunnit igenom 1 procent av ljuden.

Dessa 512 stycken håller förmodligen högre kvalitet. Att jag vill ha tag på dessa beror också på att brorsan fick tag på några av dessa ljud genom just en MX-modifierad DX7:a, och de patcharna har gjort stort intryck på mig. (genom hans melodier och så) Oftast lät patcharna inte särskilt mycket typisk DX-ljud heller, utan snarare åt sampler och PPG-hållet.

Aja, får väl ringa DLX och höra om de har numret till Anders iaf. Tack ändå!

Ingen aning Encore ang. mannen du söker, men
bakgrundsbelyst LCD hade jag velat investera i
till min dx7:a.. Någon som har tips på hur det
kan kirras? Kanske finns någon schyst modsida
på nätet där man kan kolla... Måste genast googla
fram lite info....

På tal om galna gamla priser................
Här i Malmö fanns under 90-talet en välsorterad
musikaffär vid namn Keyboard Mania som pysslade
mycket med synthar.. De hade ganska ofta annonser
i MM och ur nr. 5 1993 utannoseras bla följande:

MS-10 1900:-
MS-20 3500:-
Prophet 10 m.midi 13000:-

Det var tider det....

Förlåt Encore om vi sabbat din tråd,
blev bara lite nostalgisk....

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-18 22:00

Ingen fara.

Ska själv fixa bakgrundsbelyst display till DX7:an. Info till mod:en finns på nätet har jag sett, bara att googla på!

På högskolan såg jag - i en "Allt om Elektronik" eller liknande tidning - en display som jag tror skulle passa perfekt. Den hade "rätt" färger, behagligt gröna nyanser, men minns inte om det var en 16x2 tecken´s display. Ska kolla upp vart man kan beställa den, och återkommer med mer info när jag återvänder till skolbänken om en vecka.

Och så skickade jag just ett mail till DeLuxe Music.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-02 12:41

Uppdatering : Jag skickade ytterligare ett mail till DeLuxe men utan svar. Fan vad trist att de inte har orken eller lusten att kolla lite i kontakt-kartoteket och se om de kan hjälpa mig. Kanske kontaktade jag fel person. (jag tog bossen) Volle, är det inte du som brukar besöka DeLuxe? (jag kanske har fel för mig) Du kanske kan höra med dem?

jorå.. det brukar ja! PF bor annars runt knutn' till dlx.. så han kanske kan ta det på vägen hem från plugget?

vet inte när jag ska dit nästa gång.. men får se om jag kommer ihåg att fråga då!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-02 19:28

Problemen med musikaffärer är konstanta.

Typ så här... känns det, i alla fall:

1. De kan inte konsten att betala ut vettiga löner.
2. Personal som blir "bra" kommer därmed alltid sluta så fort de hittar något bättre att göra, som ger mer betalt än bara till hyran och ett par plektrum.
3. Kvar i butikerna hamnar wannabes utan vare sig gedigna kunskaper eller gediget intresse. Kundvård eller vad man nu kan kalla det, existerar knappt på musikaffärer. När du väl har köpt din vara så är du ointressant. Då är det bara ditt nästa inköp som räknas. Annars behöver du inte bemöda dig med att komma förbi.
4. De som tjänar vettiga pengar, dvs ägarna och cheferna, går in i något slags melankoli och bryr sig inte så mycket om den dagliga driften, eller att brinna för att hjälpa någon med en udda fråga.
5. Inga regler utan undantag, men undantagen är rätt få.
6. Det finns många som är trevliga, men de kan inte det du behöver få hjälp med.
7. Om du ber om hjälp med något och lyckas få butiken att vara med på noterna - "kan ni beställa hem en sådan [insätt valfri pryl här] ?" - "visst!" - så kommer de undantagslöst alltid glömma bort att höra av sig till dig när prylen väl anlänt - om den ens beställdes över huvud taget.

7'an är klassisk... Förutom två undantag har jag *aldrig* blivit meddelad när saker & ting har kommit, eller är klara... Vill dom inte ha pengarna eller?

Undantagen:

Musikbörsen har numer ett automatiskt system som skickar SMS. Bra!

Jam har faktiskt ringt upp ett par gånger.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-04 14:13

psyjazz : Nu har jag besökt biblioteket på högskolan efter den där "Allt om Elektronik"-tidningen där det fanns en grunka med passande bakgrundsbelyst display, men jag lyckades inte hitta den. Irriterande. Jag ska research:a vidare. Borde ju inte vara så svårt att hitta något med passande färger.

Här är i alla fall sidan med installationen av den bakgrundsbelysta display:n till DX7:an.

Edit :

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6470.htm

Den här tror jag ska vara rätt. Finns två olika storleksmodeller av 16x2-displayerna och jag minns inte vilken storlek som DX7:ans har. (sitter i skolan just nu) I databladet står det iaf "DISPLAY MODE : STN-TRANSFLECTIVE-POSITIVE-YELLOW-GREEN" så den lär väl se ut som D-10:ans display. 340 spänn för 1 styck är dock rätt saftigt. Kanske kan beställa från en billigare leverantör?

ENCORE:
Det ser verkligen fint ut, men elfa är ganska så dyra, tänkte jag skulle
köpa mig ett gummikontakts repairkit av dem till P6:an men det blev för
dyrt. Har pratat med feedback här i Malmö de kan kanske fixa alla
gummikontakterna för 400-500 spänn.. Men hittar du en billigare
display på något annat ställe säg till, det behövs verkligen när man ska
spela live..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-05 14:27

psyjazz : Jag mätte på DX7:ans display nu och kom fram till att det var fel display jag hänvisade till. Det ska vara den andra, nämligen den här :

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2332.htm

"Fönsterstorlek (B×H): 62×16 mm" stämmer bra överens med de mått jag fick när jag mätte. Så lite billigare blir det, 237 pix exkl. moms och frakt.

Hoho, man kanske skulle slå till med två stycken och LEDifiera CZ-101:ans display också! :kaaaka!: Frågan är då dels varifrån man skulle ta strömmen till LED:en, och även hur bra den skulle funka på batteridrift efter ingreppet. En annan fråga är givetvis om det är värt jobbet. Förmodligen inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 22:24

Hej!

Kan berätta lite mer om det ni diskuterat i denna tråd.

1. Anders Gustafson jobbade mycket riktigt på Deluxe i tidernas begynnelse. Han är en mycket duktig tekniker, men egentligen är han musiker, nämligen saxofonist och keyboardist. Han var med i det smått legendariska Funkbandet "Shine" i början av 80-talet. Jodå han moddade både den ena och andra synthen, däribland just DX7:an. Sist jag hörde talas om honom så arrangerade och producerade han reklam- och filmmusik i egen studio.

2. E! fanns till både den klassiska DX7:an och till DX7II:an. Jag hade ett E!-kort i min DX7II:a, vilken jag sålde förra året, efter mycket lång och trogen tjänst. E! gjorde DX7II:an till en multitimbral synth med upp till 16 olika kanaler samtidigt (från början endast två), samt innehöll 4 banker med ljud och dessutom en 16-spårs sequencer. Funkade fantastiskt bra.

3. Beträffande ljud till DX7II:an så sparade jag själv (och de flesta andra) sina ljud på Atarin på den tiden, och jag hade mängder med disketter med tusentals ljud från olika håll, både egna och andras. jag sparade också en del på minifloppys med Yamahas egen MDF-1:a. Det finns garanterat hundratusentals olika ljud ute på nätet om man letar runt.

4. Ljuden är kompatibla mellan såväl DX7 som DX7II, TX816 och TX7, men de funktioner som tillkom i de nya generationernas synthar (t ex microtuning) funkar förstås inte med äldre modeller.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-09 09:50

rasta : Tack för informationen! :kaaaka!:

Tänkte som vanligt att "det här är det nog ingen som vet nått om", men det gjorde du ju! Intressant verkar också en DX7II med E!-expansion vara. Så man kan verkligen splitta den upp till 16 olika ljud på 16 kanaler på en gång? Coolt!! Multitimbralitet vore klart något för mig, som gärna använder mycket DX7-ljud.

Apropå ljudbanker; jo, det finns horder med banker out there. Mycket är dock duplikationer och det har ju gjorts några försök på att filtrera ut de vettigaste också. Bland annat Stephen Ibsen collection, som omfattar en massa sorterade sysex-filer. Själv har jag gått igenom en hel del ljud, man tröttnar lätt ut öronen på att höra 300 fattiga "bweeoopp!"-ljud i rad. Jag förvånas när jag bläddrar igenom en massa sunkiga basar, klockor osv när jag hört betydligt bättre grejer på plattor. Sen har jag kommit fram till att ett bra reverb hjälper mycket på klockor & liknande, men också att man faktiskt får sitta och mecka en del för att det ska bli bra ljud av det. Hursomhelst tror jag att det skulle finnas ett och annat i Anders gamla samling som gör det värd mödan att få tag på banken.

Kul att prata med en annan DX7-entusiast.

encore: ...du behöver en tx-816

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-09 13:06

Volle : Nej, det är just det som är grejen. Jag skulle vilja utnyttja de röster man har istället för att ösa på ett rejält dussin till. Multtimbralitet, det e grejer det.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 13:59

Det coola med E!-kitet till DX7:an är att multitimbraliteten kan ställas dynamiskt, dvs att de ljud som används för tillfället får de antal röster som finns tillgängliga. Dessutom kan man låsa antalet röster till vissa ljud, t ex en bassline med 1 röst, så att denna inte "snor" röster i onödan av andra ljud som kräver polyfoni. Detta gör ju att behovet av en TX816 minskar lite

(Har turnerat med endast en DX7II:a + några andra synthar, och det fungerar, ja!)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-09 14:17

Coolt! Blev mäkta sugen faktiskt! Hur är det... DX7II har väl stereoutgångar? Hur funkar det i samband med E!-multitimbraliteten?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 15:00

Ja, det är stereoutgångar. vet att det går att styra röster till endera utgången, men kommer inte ihåg exakt hur det är upplagt. En annan cool detalj med E!-kortet är att synthen får 16 virtuella kanaler, där synthen kan fungera som ett mycket bra modertangentbord, du kan styra transponeringar, splitpunkter, MIDI-kanaler , velocity m m och även filtrera bort olika MIDI-controllers.

Dessutom är Sequencern helt OK, 16 spår, ca 20.000 toner har jag för mig. Den går att synka med MIDI-clock och är blande de absolut mest driftsäkra sequencers jag använt live.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-09 15:21

Det låter minst sagt imponerande! Snor ett passande uttryck som Waveterm-Lasse använde en gång: En bra synt har blivit bättre!

Tycker du det finns några nackdelar då? Halva 99-gänget vet väl vid det här laget att jag är en sucker för gamla syntar med snabb MIDI-respons. När man kör större arrangemang med många röster och kanaler, blir det problem då med otajthet och dylikt? Även via MIDI och inte bara via den interna sequencern? Något annat som irriterar dig?

Många frågor, jag vet.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 15:39

Som du säkert redan vet så har alltid Yamaha varit bra på låga MIDI-fördröjningar. I mitt tycke är DX7II:an ett praktexempel på en "Tight" synth. Roland har alltid haft klister i sin MIDI-implentation, pröva att slå på AT, en massa controllers, volumeinfo, några pedaler, PB-info osv och köra en äldre Roland-synth via sequencer så förstår du vad jag menar.

Eftersom jag i princip lagt av att spela så är jag ju inte alls uppdaterad i dessa frågor, men när jag höll på som mest så körde jag alltid med MIDI-temp patchbay för att få så låg "MIDI-latency" som möjligt. Mig veterligen den enda lösning som fixar att mergea 8-16 kanaler utan någon hörbar fördröjning.

I en livesituation kan ju kopplingarna mellan olika synthar, Masterkeyboards, sequencers och trummaskiner bli rätt krånglig, och då funkar endast en riktig patchbay.

Vad jag har förstått så kör moderna keyboardister med en stor andel mjukvarusynthar, och då är ju å andra sidan inte detta något problem.

Men - MIDI thru är IMHO totalt oanvändbart om man inte bara tänker lira pads hela aftonen?;-)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 15:41

Ett kortare svar på din fråga blir ju - Nej, faktiskt inga nackdelar jag kan komma på. När E!-kortet från Grey Matter lanserades så fick det högsta betyg i alla keyboardtidningar och liknande.

Citat:

Som du säkert redan vet så har alltid Yamaha varit bra på låga MIDI-fördröjningar

Nja, om du menar har , så är jag med. På senare år har det ju ballat rejält... EX-serien, Motif Rack, tex. A3000 sades också vara tung med många röster igång (märkte aldrig nåt själv iofs).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-09 17:23

Ok, rasta. Kan säga att jag blev jäkligt sugen faktiskt. DX7 har alltid legat mig varmt om hjärtat och de här möjligheterna gör den sannerligen inte sämre. Kanske dags att byta ut mörkbrunt till svart.

1
Bevaka tråden