Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg Wavestation

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte köpa en beg. Korg Wavestation för 3500:- Jag har testat den och är i bra skick, nånting som jag inte vet är vad den är värd i vanliga fall. Är 3500:- ett bra pris?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-26 22:18

Det är helt okej, särskilt om den är i fint skick. En mycket trevlig synt fortfarande, lite udda programmering, men djup. Saknar resonanta filter men det är inte alltid nödvändigt på syntar som har så intressant oscillatordesign som exempelvis Wavestation och Ensoniq VFX-serien. Personligen skulle jag mycket gärna ha en Wavestation SR.

Absolut ett bra pris. Jag gav 4500:- för min (sålde den för samma pris) med en massa tillbehör. Personligen fann jag den rätt underhållande att programera. Riktigt rolig, faktiskt. Den är inte så krånglig som många påstår. Det surrande ljudet den ger ifrån sig kommer från displayen - det är samma sak på min SY-77:a. Är rätt säker på att det är samma displayer. Belysningen kunde varit starkare då de är lite svåra att läsa av. Det sägs att de har en förmåga att bli suddiga, men det är inget jag märkt.

Hade jag haft några tusen över så hade jag inte tvekat en sekund på att köpa en Wavestation. Antingen älskar man den eller så hatar man den. Vill minnas att man kunde krana ur den rätt schyssta brass- och basljud. Men det är på pads den regerar. Fanihelvete vad jag vill ha en vågstation igen!!!

Håller med dig!, det var just bass, pads ljuden som fånga min uppmärksamhet. På tal om ljud, med Vågstationen så ingick en hel hög med ljudkort, är dessa kort värda mycket?

Om de är värda något..? Jag köpte min för 4500:- med 9 ROM-kort, två RAM-kort och ett PCM-kort med tillhörande ROM-kort ("Synth and Time Slice") samt en mjuk väska. Jag sålde synten med två kort för 4500:- Resten av ROM-korten sålde jag för 200:-/st. Jag fick rätt många svar om man säger så. Jag hade nog utan problem kunnat få en hundring till för korten.

"Synth and Time Slice" sålde jag för 1200:-, enligt vissa kan man få det bubbla om man hittar rätt köpare. Tyvärr är ju vårt land en ganska liten marknad, så det kan vara lite svårt att hitta köpare. Jag har för mig att killen som köpte det av mig sålde det vidare på E-bay. RAM-korten sålde jag för 300:-/st utan problem.

Det roliga är att ROM-korten inte innehåller några nya vågformer. Det är bara patcher med de interna vågformerna, och dessa kan man ladda ned från internet som SysEx. Och "Synth and Time Slice" innehöll inte så där värst mycket intressant. Skulle aldrig betala de summorna för det.

Så mitt tips är: sälj korten om du inte behöver dem. RAM-korten kan väl vara lite synd att sälja, vågstationens minns för egna ljud tar snabbt slut.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-07 18:29

Jag gav 7000 för min Wavestation A/D. De är svårare att få tag på, men sköna som fan! Dels att de är i rackformat, dels att man har ingångar och därmed en vocoder oxå! Har inte någon manual till den ännu så jag har inte programmerat den särskilt mycket, tyvärr.

Förresten, köpte min i affär, så det var kanske ett överpris. Då hade jag redan letat efter en i ett halvår så jag orkade inte vänta på ett billigare kap.

- encore

[ 07 Oktober 2002, 18:32: Meddelandet ändrat av: encore ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-26 20:04

Nu är jag med Wågstation jag med, och det blev ingen SR, utan en med klaviatur. Ingen EX heller, för den delen. Det vore ju att fegköra så att säga. Nu ska här programmeras. Men var börjar man? Har tyvärr ingen manual till den.

Som jag förstår så befinner sig synten alltid i Performance-läge, rätt eller fel? Jag förstår inte riktigt hur den adresserar patcherna som bygger ett performance. Det vore steg ett att lära sig. Någon som kan berätta lite om hur WS ser ut rent strukturmässigt?

Den låter härligt och faktiskt inte alls så långt efter Prophet VS som jag nog påstått förut, i stundens hetta. Snarare är det mer spännande eftersom den inte tillåter att man gör syntljud på konventionell (läs: subtraktiv) väg. Då hittar man nya vägar. Vägstation?

Spännande ska det bli. Den distar inte, och aftertouch funkar + klaviaturen är i gott skick.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-26 22:21

Ah, här har man göttat ner sig i en Keyboard Magazine från Dackefejden där WS testades. Good stuff. Se´n hittade jag den här sajten:

http://music4moment.com/Stan/music/ws-toc.html

Mer good stuff helt enkelt.

  • Medlem
  • 2003-05-26 22:26

Nån annan som är sugen på en WS EX. Har en till salu, 3500:- låter som ett bra pris. Har tyvärr inga möjligheter att skicka den så ni får hämta den i Hässleholm (Skåne).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-26 22:34

Klistrar in fler grejer som "personligt komihåg" för mig själv när jag fipplar runt. Här är en sida som beskriver hur man nollar synten + testar OS-version osv.

http://webhome.idirect.com/~nebula/faq.html

Hs ha ha! Du har verkligen åkt dit på hårdvara igen, Pf. Visst är det härligt?!

Jo, den verkar alltid jobba i performanceläge, på gott och ont. Den är som gjort för helt otroligt maffiga intron. Jag har fått ett uppdrag att göra några riktigt sataniska och belebubsaktiga hårdrocksintron åt en polare. Kul, kul och kul!

Jag har en gammal MM där de testar Wågstation. Kan scanna det om det blir akuta problem får någon.

Vad fick du ge för den, om man får vara nyfiken och fråga?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-26 22:45

Jag betalar i hårdvara!

Jag gav en Proteus 2000 + fick 1000:- och en WS. Försökte sälja Proteusen ett tag men det finns för många, så det var svårt. Men så föreslog jag detta byte för allas vår Volantiz, som behövde smör å bröd till bandet å hade en WS for sale, se´n var det bara att åka till Söder å byta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-26 23:42

Blä. Håll inte på att fippla runt i de där serviceteknikerfunktionerna. Det gjorde jag. Synten hängde sig kapitalt, så nu har jag tvingas skruva upp den + plocka ur batteriet för "low level format" så att säga.

PF sitter nu och rabblar ett mantra av svärord, gamla klyschor ("Snålheten bedrar visheten.", "När huvudet är dumt får kroppen lida.", "Man lär av sina misstag.", "En gång en klant, alltid en klant", "Sju års olycka", "Sju svåra år", etc) och försöker se det ljusa i tillvaron samtidigt som IKEA-stolen vid skrivbordet också just pajat och numera har dynan 16 cm över golvytan. PF sitter i en motorlös Ferrari utan skaft. Men skrivbordet är alltjämt flera hundra meter över havet. Isn´t life just wonderful.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-27 01:50

Nå! Kom på fötter efter en kvart å nu har man rattat Wågljud mest hela kvällen. Trevligt, trevligt. Man får lära sig släppa subtraktiv-syntes-ljudpreferenserna bara; har nu gjort en massa analogliknande ljud och det var ju inte meningen, men sparade inte tweakandet. The search goes on. Visste ni att den även har samplingar från PPG Wave? Jodå, vågformstabell 13. Det är allt både lite XTk å lite Prophet VS över den här zynten! Inte illa alls. Dock är den lite åt tråkigt Lo fi-håll i basregistret ibland. Exciter-funktionen i filtret... vad är den mest effektiv till?

När du skruvade ihop den, blev den skev då? De tre wågstationer jag skruvat bort underdelen på har alltid blivit skeva efteråt. Då får man läga den på rygg igen, lossa alla skruvar ett par varv, lägga den till rätta men med en skruvrad över bordskanten så att man liggandes på golvet kan komma åt skruvarna underifrån. Då blir det bra.

På samtliga wågstationer jag stött på så har frontpanelen varit förskjuten någon millimeter åt ena hållet, kommer inte ihåg vilket.

Excitern är lite mysko. När man drar upp den tycker jag att det låter fränt, men när man sedan dra ned den igen så inser man att det lät bäst utan den. Filtrena är rätt kassa, jag fattar inte varför man över huvud taget har gjort filter utan resonans! Men vi får väl skylla på Yamaha (som äger största delen av Korg).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-27 14:08

PF : Grattis till köpet! Testa "Stereo Phaser 2" på "Octave Strings", det låter inte dumt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-27 14:33

Fast det ljudet är så himla lofi bara. Andra syntar gör sån´t bättre. Mina favoriter i ROM-banken blir ljud nummer 33: Wave Tables och 43: Digital Touch. Klockljuden är fina också.

Allt det här pratet om wawestation, ack jag blir så sugen på en igen, fanns speciellt ett lead ljud jag diggade hårt tror det var nr 44 om jag inte minns fel.
Finns det ingen mjukvara som emulerar en ws ?
Hade varit ganska smidigt faktiskt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-27 18:15

Jo, det kommer, från Korg å allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-28 22:09

PF : "Visste ni att den även har samplingar från PPG Wave? Jodå, vågformstabell 13."

Jaså det säger du? Menar du den som heter *FolowMe* eller? (jag antar att du menar rom-waves:en) Ljudet består ju av en wavesequence som använder sig av lite olika VS-samplingar. Ett övertonsrikt ljud som är statiskt i några sekunder och som sen kör lite soft arpeggio. Det är det ljudet du menar va? Lite svårt att beskriva sådär.

Vill också ha en Wavestation! (fast bara i rack)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-07 00:59

Att väva med en station. Jag har börjat leka lite, och nu plötsligt låter de gryniga stråkarna jävulskt snyggt. Spelar på Warm Strings med enormt mycket reverb. Multiläge - leker lite. En fråga: Hur (om man nu kan?) bestämmer jag hur mycket av varje multiljud som ska doppas i effektenheterna? Eller ligger alla effekter på, alltid, på allt? Skön synt det här, otroligt schysst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 18:10

BACKSTABBING WAVE OF THE STATION

Jaha ja, jag tänkte börja göra mina egna ljud. Så jag har just suttit och programmerat in ett härligt sprött / fett Vince Clarke-inspirerat superschysst ljud och namngett det å allt, och sparat två gånger. Spelar på ljudet i över två timmar och är helnöjd, tänker att jag måste göra något seriöst med detta balla ljud.

Sedan byter jag till ljud nummer 2 - fortfarande i banken "RAM1", och vad händer då? Ja, ljud nummer 2 ljuder förstås. Och sedan tillbaks.

Pang.

Mitt ljud är borta. Namnet är kvar men ljudet är fett borta. Trycker på Compare-knappen. Inte min Compadre må jag säga. Ingenting händer.

Helvetiskt! Jag måste alltså ha gjort fel - även om mitt ljud VAR lagrat, allt såg rätt ut och... fan fan fan... det är borta.

Varför, varför?!

Lika bra att jag programmerar in ljudet igen medan jag minns hur jag gjorde, men jävlar vilket CP-bök... FAN och hans JAPANER! Gosh!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 18:28

Jag studerar runt i ljudet och misstänker att det är "förstasidan" jag inte hajat, dvs den sida som dyker upp när man trycker på EDIT första gången:

EDIT PERFORMANCE||||||||||||||||||||||||& #0124;|
..Performance: RAM1 0 Ljudnamn
PART#....PATCH#......PART#....PATCH#......
1:RAM1....0 Touch Tone 5:......--.........
2:........--.......... 6:......--.........
3:........--.......... 7:......--.........
4:........--.......... 8:......--.........
DETAIL..PATCH...SOLO..NAME..EFFECTS..WRITE

Beklagar om detta ser konstigt ut med vårt proportionerliga typsnitt, men här:

Ljudet Touch Tone; är det inte detta jag redigerar om jag trycker på PATCH-knappen och börjar programmera runt? Det var nog så jag gjorde nämligen. Jag måste ha missat det här fullkomligt. Måste försöka hitta en manual på nätet. Men om någon kan ge en ledtråd om hur man gör så vore det grymt. Snällt.

Man måste ju spara i tre steg om man har ett ljud med en wågsekvens. Först måste man hitta en plats att lägga wågsekvensen i. Sedan bygger man vidare på sin patch. När man är nöjd med den så sparar man den på någon av de 32 programplatserna i RAM-bank 1 eller 2.

Nästa grej är att man lägger int sitt feta ljud i ett performance. Man måste även spara detta. För att krångla till det ytterligare så kan man också ha 32 olika "multiset" - alltså upp till 16 performances på olika MIDI-kanaler. Glöm ej att spara dessa när du gjort ett. Det brukar jag glömma.

WS är lite knölig att använda, det är så mycket man måste ta hänsyn till och den är inte klockrent logisk. Varför kan man inte ha lika många wågsekvenser som patcher som performances? Jag har manualen om du undrar något.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 19:02

Fan, det här var krångligare än jag trott. Otroligt vänligt att du svarade! Jag hittar ingen gratiseditor heller, så det verkar bli svårare än svårt. Multipatchen jag har jobbat med är glüchligtvis sparad och safe. Men ljudprogrammeringen... ja, tack då KORG. THANK YOU, THORN! Ett kanonbra gränssnitt var precis vad jag behövde... och inte fick. Attans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 19:02

Elakt av Korg att inte ha släppt några screenshots på deras VST-version av ´Wavestation´ än

.. för den tycker jag skulle kunna vara något att ha.

Okej, nackdelen är ju att den käkar massa CPU vilket suger med VST - men jag tror ändå på att skaffa VST-varianten jämför med en A/D eller SR.

Jag vill ha en Wavestation igen *saknar*
Hade en EX för lääänge sedan men var tvungen att sälja på grund av plats brist

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 19:03

Den låter skitballt...

Har kollat på dessa men inte fått dem att lira. Men jag suger på det där med musikprogram. De är TRÅKIGA! Är det bara jag som tycket att WS faktiskt inte är så jobbig att editera?

Fast så blandar jag bananläsk med mineralvatten också...

Bevaka tråden