Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg Wavestation

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 22:20

Jeje, nu har jag fått in fabriksljuden i RAM-bankerna. Har inte lyssnat på dem sedan WS var ny. Det var ju lite gulliga ljud, t ex "ScrittiFunk", testat det, Encore?

En annan grej. För er som har en WS. Det finns lite TX816-liknande patcher märkte jag. TX816 var ju mastodonten med 8 st DX7or. Kolla in ljudet "Soft EP w/Tine" och framför allt "Rock Tine Piano". Kanske mesigt med pianoljud, men ändå. Väldigt TX-igt.

ZZlead är skoj också. Det här att hitta fabriksljuden var ju i alla fall ett litet pluspoäng i dagens WS-manöver, som ju började så risigt...

Eh... så heter inte mina fabriksljud. Jag har bara de vanliga "Octav strings" och så vidare. Va ä dä fö ljud ni menar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 22:53

Hmm. Hittade en bank som hette Factory liksom. Och så har jag ju en WS som inte heter något annat än WS. Du kanske är EXpert?

Känner igen flera av de "nya" ljudnamnen från då det begav sig så det bör vara något åt fabrikshållet, helt klart.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-01 23:00

PF : Testade själv att lägga in fabriksljuden ikväll. Jojomän, där var en hel del riktigt snygga ljud bland fabriksljuden. Det tog sin lilla tid men nu har jag förstått det. Wavestation är ingen allroundsynt. Det den gör sig bäst är ambienta ljud, gärna med en massa glittrande smådetaljer. Vill jag göra billiga och "rena" ljud ska jag gå till LA-syntesen istället, den funkar bättre till det.

Ännu har jag inte gjort mitt första ljud på vågstationen. En syntetisk kör har jag iofs knappat fram, men jag lyckades aldrig spara patchen ordentligt via sysex så den är borta nu. Men de här fabriksljuden visar (till skillnad från ROM-banken är jag nog benägen att säga) hur en WS kan låta, och hur en WS *ska* låta.

Ska försöka återskapa körerna igen inatt tror jag!

Näe Amino, den här juvelen säljer jag inte!

Har någon av er hört dom där körljuden på benhall´s sida o herregud vad en synth kan låta

Bevaka tråden