Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Största misstaget att sälja?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2002-10-03 16:58

Vilken är den synth ångrar ni mest att ni sålt?
Själv hade jag en Juno 106 som jag var tvungen att sälja. Allt pga. att jag spelade på den mer än jag pluggade på tentor
Nu kostar dom löjligt mycket tycker jag, men en vacker dag ska jag köpa en igen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-03 17:06

Ugh! Listan blir vansinnig!

Roland SH-2, Juno 1, Juno 2 (x 2), Juno 6, Juno 60, Juno 106, JX8P (x 2), JX10, MKS 70, MT32, D-50, D-550, SC-55, JV-1080, Kawai K4, K1m, K100F, Yamaha TX81Z, DX7S, RM1x, Ensoniq SD1, TS12, Korg Polysix, DW-6000, DW-8000, MS-2000 & Wavestation A/D, Triton (w/ MOSS), Casio CZ-101, CZ-1000, VZ-1 & VZ-10m, Clavia Nord Lead II, Nord Modular Key & Nord Micro Modular, Bit 01, E-mu Proteus III & Audity 2000. Ensoniq EPS, EPS 16 Plus, ASR 10, Akai S700, S2000, Yamaha A3000, E-mu Emax.

Nu köper jag tillbaka steg för steg... hårdvaran är liksom alldeles för hårresande trevlig.

Kawai K5000r liiger högt upp på listan. Å andra sidan uppdaterade jag min Micro Modular till en full för pengarn, och det ångrar jag inte.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-03 19:59

Emu-proformance... stygg flygel, liten låda...
Drumatix, liten, snygg i silverfärgad väska...
EPS+ hopplöst interface, ballaljud...
ESQ1... köpte en VFXsd istället, skulle ha behållt båda.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-03 20:00

Proteus 2:an skulle jag behållt med... Proteus 1:an saknar sin kompis...

Wavestation och Juno-106.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 22:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Ugh! Listan blir vansinnig!

Roland SH-2, Juno 1, Juno 2 (x 2), Juno 6, Juno 60, Juno 106, JX8P (x 2), JX10, MKS 70, MT32, D-50, D-550, SC-55, JV-1080, Kawai K4, K1m, K100F, Yamaha TX81Z, DX7S, RM1x, Ensoniq SD1, TS12, Korg Polysix, DW-6000, DW-8000, MS-2000 & Wavestation A/D, Triton (w/ MOSS), Casio CZ-101, CZ-1000, VZ-1 & VZ-10m, Clavia Nord Lead II, Nord Modular Key & Nord Micro Modular, Bit 01, E-mu Proteus III & Audity 2000. Ensoniq EPS, EPS 16 Plus, ASR 10, Akai S700, S2000, Yamaha A3000, E-mu Emax.

Nu köper jag tillbaka steg för steg... hårdvaran är liksom alldeles för hårresande trevlig.

Du är inte riktigt klok du?
Jag förstår verkligen att du köper tillbaka allt godis.. hur mycket har du ´köpt tillbaka´ hitills?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-03 22:14

Saknar min Kawai K5000s... *snyft*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-03 23:32

m.... "pop muzik"!

I´m crazy, man!

Nja, så farligt är det inte - jag har hållt på se´n 1984 så det är klart att det blir en del syntar som åkt in och ut ur de olika hemstudiokonstellationerna. Den värsta psykosen var när jag plötsligt bestämde mig för att enbart, enbart köra Reason. Det började med att jag försökte trappa ned på alla smådroger och gå över till endast EN tung drog. Så jag bytte in en massa prylar på JAM och skaffade en Triton. Magnifik, helt magnifik. Men jag kunde inte sluta droga syntar bara sådär, så jag behöll en del prylar. Se´n kom en dag då jag behövde pengar, det gör ju det när man håller på med droger (observera att detta bara är en liknelse!) så jag sålde Triton´en. Se´n började jag inse att jag inte klarar mig utan mina kära syntar. Så då började jag på ruta ett och skaffade en gammal Atari igen. Kring den har jag nu byggt lite MIDI-nät, och jag är rätt nöjd nu, känner för tillfället inte behov av någon speciell synt, men för bakåtkompabilitetens skull kanske en TX81Z vore bra att ha. Funderar dock på FM7 där i stället. Men det kan vänta, har fullt upp att lära mig Micro Q nu. En K4R har jag precis fått låna av en polare, svinkul att gå igenom alla gamla ljud man gjorde 92-93 sådär. Jag ska försöka lägga upp fler låtar på min mp3-sida så alla de där gamla inspelningarna kommer upp till ytan. Inte för att det är speciellt bra, men det är kul att folk lyssnar...

Listan blir verkligen vansinnig.

Roland SH-2, SH-101, MC-202, Juno-1, MKS-50, PG-300, Juno-60, JX-8p, TR-606/626/707/727/808/909, TB-303, CSQ-600, Korg MS20, DSS-1, DSM-1, Poly-800, EX-800, nån trummaskin som jag inte minns vad den hette kpr-55 el 77, Monopoly, Doepfer Modular, Nord Modular key och Micromodular, Sequential Circuits Pro-one, Waldorf mw-XT, Casio CZ-1000, FZ-1, Novation Basstation key, Yamaha DX-7.
Plus en mängd andra prylar som jag inte saknar så mycket, men som ändå skulle varit skoj att ha kvar om ekonomin och lägenheten klarade av det. Fan, jag saknar alla prylar jag sålt

Jag vill köpa tillbaka prylarna men tyvärr räcker bara pengarna till typ en tr-626, hur kul är det att ha en sån ståendes för sig själv?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-04 01:20

Den är bra på ett enda sätt. Som sequencer! Koppla en Juno-2´a till den och ändra notnumren i 626´an, se´n är den en svinball bas-sequencer, och man kan leka Om Du Var Här (Ratata). Se´n är väl handklappet halv-okay...

Jag ångrar inte att jag sålt en enda synt tror ja.. skulle väl va juno 106:an som jag hade för en massa år sen som jag "uppgraderade" till en yamaha ex5 som jag fortfarande är väldigt fäst vid ljudmässigt.. synd att den inte fixade midit tillräckligt bra ..det är dom enda 2 syntarna som jag skulle kunna tänka mig ha kvar av dom jag gjort mig av med. En trummaskin oxo förresten! Kawai r100.. den var snäll (ska hämta en r50 imorrn)

  • Oregistrerad
  • 2003-08-10 10:49

PPG Wave 2.2 med Kenton midi...

Minns de den PF?

Det borde bli tb303 och minimoog. Men å andra sidan köpte jag dem dyrt och det var svårt att motivera varför jag skulle ha kvar dem, så på ett sätt ångrar jag det ändå inte...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-10 13:11

Då måste jag ända tillbaka till 1987 och min DX7:a...
Sen skulle jag nog behållit min Supernova II...

Korg MS10....

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-10 22:53

moog Prodigy
micromoog
OSCar
Roland SH-09
EnsoniQ ESQ-M
Yamaha CS-01

Sluta nu ! Jag blir så ledsen......

L

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-10 23:06

Hehe, gammal tråd som väckts från de döda. Jadå, mr superdigital, minns PPGn, tänk om det bara var internbatteriet som strulade trots allt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-11 00:41

Mitt största misstag att sälja. Hmm vet faktiskt inte. Jag säljer inte sånt jag kommer sakna. Om jag inte använder en pryl på t.ex. sex månader ja då kan jag lika gärna sälja den.
Bättre att någon annan musiker kan få nöjet att leka med den. Synthar mår inte bra att stå i ett hörn och sammla dam.

Om jag måste välja nått måste det bli dessa.

Det skulle vara mina två Korg VC10. Kanske inte lät så bra men fan vad snygga. Tror faktiskt min MS20 saknar dom.

Ibland kan jag sakna min Akai AX60. Den låter egentligen ganska kall och klen men fan vilka grymt hårda ljud det går att kräma ur den. Det måste vara nått med filtret Akai använde i AX och VX serien. En annan bra sak med AX60:an är alla dessa sliders.

MVH
Demokid

SY-77... Fan vilken bra synth. Egentligen är det nog Synthen(tm). Förrutom att interfacet kunde varit mer påkostat. Men men... Hade inte plats, behövde pengarna. Fick inte så mycket gjort med den heller för den var så go att bara sitta och pilla med, men åas får jag inget gjort nu heller...

CZ-5000. Grr. Så _SNYGG_ ! Men, tog plats, behövde pengar. Sålde den till några riktiga lirare.

Peavey DPM SP, varför sålde jag den egentligen? Liten, stabil, bra, inget krångel. Riktig pansarpryl som man kunde lita på i alla väder. Tänk om Peavey byggde mer användbara saker, deras qwalität & stunz är obesegrad. Men, behövde pengar, och var tvungen att ersätta min...

...EPS 16+ (keyboard) som jag korkat nog sålt, och sen saknade jag den så mycket att jag köpte Parakitens rackversion. Den funkar bra, men varför behöll jag inte keyboarden? Väldigt bra keyboard, min var i bra skick dessutom, det enda den hade behövt var SCSI, utgångar och flashbank, vilket hade kostat mer än en ny sampler iofs, och så tog den ju plats. När jag tänker efter var det råkorkat att sälja EPS:en. Borde ha köpt rustat upp den och köpt en rack också.

Fasen, det här är ju alla synthar jag sålt! Dags att göra en lista på alla synthar man ångrat att man inte köpt?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-11 08:45

Peter H: Köp min då...

Mårre: Köp min K5000R då...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-11 09:01

lasselu:
Hmm...säger inte det också att du kanske bör behålla den?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-11 10:07

Trots den mjukiskille jag är så ägde jag ett par i mina öron goda lekkamrater. Det var pga av längre vistele i USA som jag sålde följande:

En K2000
En Juno 106
En Novation Drumstation
En Casio RZ1
En Samson Mixer... Inte ledsen för det för den lät satans illa

samt en digital effektbox med 4 effekter i ett...har glömt namnet... tror att det var en Quadstudio eller liknande.

Ångrar egentligen inte att jag sålde nåt, men hade ju gärna haft kvar Juno 106:an

Det enda jag saknat är en 303a jag en gång gjorde mig av med som en del i ett byte mot en minimoog. Så jag fixade en igen!

MS-20, men inte för att den gav mig ljud och möjligheter, utan bafatt det vore en kul sak att ha idag. Som att få tillbaka en hund man växte upp med. Nostalgisnyft med andra ord.

Med risk att få kritik i massor så skriver jag ändå följande:
Emuleringen av gamla (och för den delen också konstruktionen nya helomöjliga mjuksynhar) i mjukvara har gått så långt att det inte finns någon anledning att gråta över spilld mjölk.

Visst känns ett original alltid bättre än en ful kopia som bara existerar på skärmen med små pillriga rattar som bara låter sig vridas medelst mus, men är det inte skönt att kunna köpa många leksaker som låter nästan lika bra som originalen än en "skrytig" macapär att visa upp?

Jag skall inte ta detta ämne vidare OT och jag vet att det har diskuterats flitigt i andra trådar, men jag vill bara säga att ju längre tiden går med snabbare datorer, desto mindre kommer vi att sakna våra fysiska trotjänare.
Såvida det inte byggs upp ett slags metafysisk integration mellan synt och ägare, men det är ett helt annat ämne som jag kommer att avhandla i "Anden i synten - hur du blir styrd" :-).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-12 02:55

Jag håller med dig om att diskussionen är tröttsam så därför förstår jag inte varför du tar upp den?

Samtidigt tycker jag det är ett naivt sett att tänka, ungefär som att välja bil bara för att kunna ta sig fram fortast eller något sådant. Min ståndpunkt:

* Att något låter bra är en fråga om smak. Mjukvarusynthar kan därför i någons tycke låta 10 gånger bättre än analoga synthar.

* Att något låter lika är en annan sak. Mjukvarusynthar kan låta lika analoga synthar på vissa typer av ljud, men inte alla.

* En synth är så mycket mer än bara ljud. Skulle jag t ex lista upp de 100 synthar som har bäst användargränssnitt skulle inte en enda mjukvarusynth platsa på listan.

Average price of the Roland MPG-80 (Roland MKS-80 programmer) the last six months on eBay: 859 Euro

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-12 08:25
Citat:

citerar: Skulle jag t ex lista upp de 100 synthar som har bäst användargränssnitt skulle inte en enda mjukvarusynth platsa på listan.

Åhhhh...jag kunde inte hålla med dig mera!!!

Jag börjar bli trött på alla mjukvaru-synthar som öppnar i ett litet fönster med fast storlek som innehåller en exakt efterapning av frontpanelen på nån hårdvaru-synth...
Helt klart är att Steinberg/NI och grabbarna saknar folk som kan gränssnittsdesign...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-26 17:21

Visst ångrar jag min Prophet 5, TR-808, TR-909, MS-20 etc men de fick jag i alla fall ordentligt betalt för. Värre var det på 80-talet då jag sålde en Pro-One och en OSCar med MIDI för 1500:- styck :-(. Mono/Polyn gick för en tusenlapp! :-(. OK, jag fick ju en ny tjusig D-50 istället :-(.

drglas

Min Novation Nova, den va sur att sälja

Jag undrar om det inte var Juno-106'an. Den låter förbaskat mycket oldskool och saknas en hel del nu

/Fredrik

Bevaka tråden