Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testar just nu en Korg Wavestation..

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag Vågstationen här hemma. Jag får synthen + massa kort ("time and slice" m.m) för 2500:-, jag vet att det är ruggigt billigt men om jag ska vara ärlig så blev jag inte alls blev kär i denna synth. Första intrycket var faktiskt "vad ska jag med denna till?". Har denna synth en inre skönhet som tar ett tag att hitta?

Vem säljer den då? Om inte du köper den så kan jag göra det. Ärligt!

Och i Skara, det är inte sååå långt från mig. Jag kan hämta den vilken dag som helst.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-08 22:02

Stefan: köp den för 2500kr, editera inlägget så att det står 3500kr å sälj den till Parakeet för 4000kr!!

Har 2500:- som snabbt kan mobiliseras. Och du, Mårre, passa dig så att jag inte säljer min Excel-O-Tone till dig. Dyrt!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-09 09:13

testa den http://www.seriously-productions.freeserve.co.uk/wavestation sidan! Har lektion nu så hinner inte skriva så mycket men där ligger många bra sysex:er som du kan testa, då kommer du märka vad Wavestation:en kan göra, testa speciellt Paul Osborn´s kommersiella (de är gratis idag!) dreamwaves och trancewaves banker, de visar ganska bra vad man kan göra med en Wavestation!

- encore (ska progga java nu...)

Real Parakeet: Jag får den för 2500:- för att ägarens son fick lite trummor av mig. Så du skulle nog få betala en aningen mer för den. Hursomhelst, om jag inte ska ha den så kan jag fixa en deal mellan dig och honom. Dock så tror jag att jag köper den för 2500:- och om det visar sig att jag inte alls behöver synthen så kränger jag den vidare, för 2500:- är som sagt billigt.

Danke för tipset Encore!

För två och fem så tycker jag ärligt talat att du skall behålla den även om du kanske inte använder den så mycket. Det är en jäkligt bra synt men du måste sätta igång med lite "wavesequencing" om det skall bli roligt. Det är en klassiker som än idag höjer sig över mängden vanliga ROMplers. Är det en EX eller "vanlig" Wavestation?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-10 12:02

Apropå Wavestation, har Korg någon sida med deras user-manualer, precis som Yamaha?

Skulle väldigt gärna ha den kompletta manualen till min Wavestation A/D. Har bara någon lätt-översikt manual med inte alltför detaljerad info, dessutom är den inte till A/D:n.

Stefan : Das war doch nichts!

- encore

[ 10 Oktober 2002, 12:04: Meddelandet ändrat av: encore ]

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-10 12:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Real Parakeet:
Mårre, passa dig så att jag inte säljer min Excel-O-Tone till dig. Dyrt!


Jag har fortfarande inte fattat ved denna excel-o-tone e för nåt...en syntplug till Excel??

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-10 15:38

E den så liten att den inte finns med på bild eller e bilden så liten att man inte ser den?

Okej, jag skall fixa en bild. Skall se om jag kan få med en bild på min Yamaha keyboard också - numera ombyggd till en Moog.

  • Medlem
  • 2002-10-10 23:49

Wavestation tips

prova att göra en bra/snygg/cool waveseq.
Gärna rytmisk och inte bara xfadad.
Dra upp releasen så att den klingar ut nån sek. Börja sedan att spela slingor med ljudet.
Man kan få helt fantastiska atmosfärer/collage
som man aldrig skulle gjort annars.

Ångrar verkligen att jag sålde min. iofs
användes den inte speciellt mycket, men
ändå.

/Jens

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Real Parakeet:
För två och fem så tycker jag ärligt talat att du skall behålla den även om du kanske inte använder den så mycket. Det är en jäkligt bra synt men du måste sätta igång med lite "wavesequencing" om det skall bli roligt. Det är en klassiker som än idag höjer sig över mängden vanliga ROMplers. Är det en EX eller "vanlig" Wavestation?

Det är en EX! Om det nu är bra eller dåligt har jag ingen aning om

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-12 00:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan:
Det är en EX! Om det nu är bra eller dåligt har jag ingen aning om

Svaret får du här, kolla under Wavestation Compare-O-Matic!

EX:en har 4 MB PCM ROM jämfört med den "vanliga" som har 2 MB, dvs fler samples att leka med, sen har den fler effekter oxå, tex vocodern. Annars skiljer nog inte mycket.

Det står även en annan rolig liten grej på sidan :

Can the original Wavestation keyboard be upgraded to a Wavestation EX?

When the EX was released, Korg also released a kit to upgrade the original Wavestation to the Wavestation EX. The kit included the upgraded operating system ROMs, the additional PCM sample ROMs, a manual addendum, and a cool "EX" sticker. Unfortunately, these upgrade kits are no longer available.

- encore

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-12 16:02

EX-påbyggnaden är för fegisar. Den släpptes för att Wavestation sålde väldigt dåligt. En panikåtgärd för att fylla synten med allt som förväntades, allt som Korg stilfullt nog undvikit med original-Wavestation, alltså pianon och trumljud. Smör och bröd. Fast vocodern är kool förstås.

Om nu en Vocoder utan audioingång är speciellt kool, det är frågan det förstås. Vill man ha WS med allt så får man köpa en A/D.

[ 12 Oktober 2002, 16:03: Meddelandet ändrat av: PF ]

Okej, då är jag en fegis. Men det är inte bara piano å sån smörja. Det är mycket annat också. Många ljud på "nätet" vill att man använder en EX. Vet inte hur jobbigt snedstreck dyrt det är att i dagens läge uppgradera en vanlig wågstation till en dito EX. Skulle gärna byta min knappt använda AN200 mot den där wågstationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-16 20:50

Jag har för allvar suttit och gjort ljud med min Wavestation idag! Den är rätt underbar att editera med, stor display juh och lättöverskådlig. Brytaren till pil-ner är lite sliten på min A/D så det är lite jobbigt att editera ibland men annars är det lätt som en plätt.

Man kan göra rätt mycket roliga grejer på den fast det finns några grejer som drar ner betyget, filtret är väldigt tråkigt, något som den har fått rätt mycket kritik för. Fast man kan göra mycket skoj med WaveSequencing! Till exempel ett beat som man synkar med midiklockan, eller få den att tala genom att länga in vowels och konsonanter efter varandra. Nu när jag fått kläm på hur den funkar (var ju väldigt lätt faktiskt) kommer jag säkert pyssla mycket mer med denna synt och inte bara köra Octave Strings 24/7!! (fast de ÄR härliga!) )

Något som är coolt med wavesequencing och med hela synten överhuvudtaget är att man kan ställa på det mesta och modulera det mesta med det mesta. Tillexempel kan man göra så att den byter aktuellt ljud i wavesequencen genom LFO:n, ett svepande mellan ljuden altså... o sätter man sen LFO:n på random så kan man få skumma grejer. Aja, jag har inte utforskat allt än men just nu håller jag på o försöker få till några sköna syntetiska körer med vowels..

- encore - I´ve got a wavestation, baby!

Ikväll skall jag späka mig själv för att jag sålde min wavestation. Jag skall piska min rygg och sedan rulla mig i glassplitter. Ha det!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-17 15:53

Real Parakeet : Varför sålde du den då, om du gillade den? ...kanske en följfråga också; vad gav du för den när du köpte den och vad fick du för den när du sålde den?

- encore

Enda anledninge till att jag sålde den var att jag behövde pengar till hyran. Det var en tajt månad och jag var student. Köpte den för 4500:- och sålde den för samma pris. Kanske något högt pris men den var som ny. Idag skulle jag inte ge det priset.

Encore

Octave Strings är ljuvliga

1
Bevaka tråden