Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI clock startar sequencer på Waldorf Q?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-19 14:20

Jag kör Cubase VST/24 och bl.a. en Waldorf Q Rack. Jag vill att Q ska ha samma tempo som jag har i Cubase och därför har jag satt Cubase att sända MIDI Clock och Q att ta emot den ("auto" under de globala inställningarna).

Problemet är att så fort jag trycker på play i Cubase så sätter den inbyggda sequencern i Q igång och spelar. Det blir kakafoni och jag vet inte hur jag ska lösa det.

Tacksam för svar! Är DESPERAT!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-19 14:50

Aj, det låter inte så kul. Kan du inte tömma sequencerdatat i Q´n då, som "workaround" ? Eller är det nå´n Midi-parameter i Q´n som måste slås av? Problemet med extremt gedigna och komplexa syntar är ibland tyvärr att de är så... komplexa...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-20 16:28

Jag kollade upp detta på Waldorfs user-mailinglista och det som du rekommenderar var det förslag som dök upp. Problemet är att när man trycker på start i Cubase så sänder programmet startkoden för sequencern och eftersom Q också är en sequencer så startar även den.

Nu vet jag i alla fall vad felet är.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-20 18:55

Tänk om fabrikanterna kunde enas om ett MIDI 2 någon gång, som var bakåtkompatibelt naturligtvis, men som hade bättre specifikationer så man lättare kunde använda det. Eller hur? Det kan va´ ett himla strul å pul ibland.

1
Bevaka tråden