Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Triton.. karma.. å såna dära saker

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

mm.. vad är egentligen skillnaderna mellan triton och karma? Karma har ju en lite coolare arpe, mindre display å väger inte lika mycket(eller?). Vad är då så knäckande med triton förrutom skärmen (å färgen enligt många.. själv så gillar jag röda syntar)?

Hur är dessa att lira med live annars? Bra klav på karman? Bra seq? MOSS e bra.. men hur är de övriga ljud-expansionerna? Går det att progga karmans arpeggiator så att man kan få den att lira sina egna arps med "förvrängningar" live?
Hur är samplern i dessa maskiner!!?

Jag är ganska stenhårt ute efter att liveisera delar av min utrustning.. en sån här pryl borde kunna förenkla rätt mycke känns det som om allt är så bra som det står på reklamen om dom

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-22 16:11

Skillnaderna... tja, en Triton kan sampla t ex. Det är bara att stoppa i minne och köra. Se´n har Triton bättre klaviatur än Karma. Den serie som heter just "Triton" är utgången nu, nu heter de Triton Studio och är champagnefärgade, fulla med features och alldeles svindyra. Karma och Triton LE är väl rätt OK storleksmässigt, så man får ned dem i en gigbag som normala personer orkar bära. Triton är lite på gränsen, mer åt det släpbara hållet. Jag skulle ta en titt på Triton LE om jag var du, är på något vis inte riktigt imponerad av Karma´n.

joo.. men karman har flera effekt-delar och innehåller samplerdelen (tror ja?).. + att MOSS-expansionen fungerar på den men inte på LE.. vilket är lite synd. Iofs så är det ett rätt rimligt nypris på LE.. men karmorna ligger nu runt 12-13000:- beggade.. så prismässigt så är det typ vilken som känns det som. Jag kommer antagligen köpa beggat om det blir en karma iaf.

Hur är kvaliteten på dess effekter annars då? Är dom värda att nämnas?

..jag har pluggat på lite om dessa iaf

[ 22 Oktober 2002, 17:58: Meddelandet ändrat av: volantiz ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-23 00:46

Jag tror inte Karma har samplingsdelen faktiskt, men ta en peek på Korg för säkerhets skull. Effekterna är helt fantastiskt bra, rena och fina.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-23 00:48

Den här länken är bättre: http://www.korg.com

KARMA är en Triton utan samplingsoption,
men med en helt sinnesjuk arpeggiator/sequencer med alldeles för mycket parametermöjligheter som känns ungefär som KOAN om nån känner till det MAC programmet? Det är en sån där Brian Eno grej, världens största självspelande matematiska polyfoniska arpeggiator

Triton LE är inte helt identisk med "stora" Triton, men nästan. Den har fler presetpatchar, och bara en inserteffekt (stora har fem). Men den har fortfarande två mastereffekter.

ja ska kolla upp karman nan dag.. var inne pa jam i mandags for att tjacka lite stuff.. men hade tyvarr inte tid att satta mig in i hur den fungerade da

Sjuka matematiska brian eno grejer e helt underbart ju.. maste va nice att gora pads med massa blippiga saker i va?

Nat som jag glomt fraga.. som jag var typ mest intresserad av att veta med dessa leksaker: Hur ar dom att gora nya ljud pa? Jag ar lite smatt allergisk mot att anvanda andras patchar (med undantag for realistiska pianon/strakar a sana patchar). Ar dom feta att gora pads pa? Om jag skaffar nan av dessa sa maste en eller tva andra syntar aka ut ur studion.. typ my loved little paddy(jd)800

Alltså, de är ju ganska lätta att göra ljud på, och arkitekturen är ju riktigt schysst så man kan göra ganska avancerade saker. Men jag menar; JD800an har ju sliders... Du vet vad jag menar.

Jag tycker att Karman känns som FSOL-grejor de bra stunderna, och som världens största självspelande keyboard vid de dåliga....

Jag testade karman idag.. lekte även med moss-expansionen på en triton. Jag är ganska oimponerad av ljudet i karman. Jag hittade t.ex. inte ett enda piano som lät bra (letade mest efter olika flyglar) :(. Stråkarna lät iofs riktigt maffigt.. å moss-expansionen gillar jag fortfarande skarpt!
Det var nog mest pga dåliga patchar om jag inte gillade den kändes det som (mm.. lyssnade bara på färdiga patchar samtidigt som jag testade igenom alla effekter.. hittade inte funktionen för att byta vågform).. en annan sak var nog dåliga lurar.. men det får man väl räkna med om man sitter å testar på en så öppen musikaffär som estrad där dom antagligen inte vill ha bra lurar liggandes "ute".

Jag får nog ge den en revansh efter att ha läst lite i manualen om hur man gör egna patchar... fortsättning följer kanske.. måste ge mig på arpeggiatorn oxo

I ärlighetens namn är ju pianona i Triton och Karma inte sådär helvassa: de bra sitter på PIANO expansionskortet, vilket brukar vara det första folk skaffar (vintage keyboards är tvåa....).

Sen tycker jag väl egentligen inte att Karman är synthen man köper om man vill ha bra pianoljud överhuvudtaget, känns väl lite mer synth-nichéad, men det är klart - kan ju vara kul att ha när man lägger ut så mycket pengar på en sån burk.

Jag håller med om att vissa av de presets som sitter i dem från början är ganska småtråkiga - lite åt M1 hållet.....

precis.. om jag köper en sån kraftig och dyr sak så vill jag även ha bra pianos. Kanske får kolla in piano-kortet då. Det bandet som jag lirar mest med kör ganska lugn och lite smådeppig rock.. känns rätt bra att ha med en massa akustiska ljud då också.
Karman har definitivt sina fördelar.. lätt att byta patchar (tänkte inte på hur snabbt den verkligen byter patch.. vilket är väldigt viktigt), den väger inte mer än 10,xkg (lite mer än vad jag hade velat.. men helt farligt är det inte), 4 ut (hade gärna haft fler.. men det räcker för att ha iaf minst 2 olika externa effektuppsättningar nära till hands)

Hur är det egentligen med sampler i karman? Jag hittar ingen info om nåt sånt alls

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-30 20:48

PF skrev "Skillnaderna... tja, en Triton kan sampla t ex."

j antoni skrev "KARMA är en Triton utan samplingsoption"

Så det är kanske inte så konstigt att du inte hittar nåt om samplern i Karman? Eller tolkar jag fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-30 21:25

Triton LE kan expanderas med sampleroption, men Karma kan inte sampla. Vet inte om den kan spela upp samplingar inlästa från diskettstationen, typ AIFF å WAV, det kanske den kan?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-30 21:28

Tycker för övrigt det är tunnsått med kommentarer från ägarna av dessa instrument. Finns inga Karma-ägare där ute som vill berätta hur synten är att jobba med? Karmafunktionerna är ju rent teoretiskt otroligt spännande, just att man nu med en PC eller Mac kan programmera egna... finns det ingen svensk som gör sån´t? Karma Chameleon...

jag tänkte att det kanske är precis som i triton le.. man får trycka i ett samplingskort.. men verkar tydligen inte som det :(. Det tycker jag är en ordentlig miss isåfall. Iofs så har dom nog kunnat sänka priset en del pga det... aja

Nix, Karman kan inte läsa samplingar eller nåt sånt alls.

Karman är ganska enkel att jobba med, men det blir mycket flumm..... Enkel att editera och kraftfull syntes.

1
Bevaka tråden