Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bitcrusher i hårdvara?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det några bra bitcrushers (digital effekt) i hårdvara? Det råkar vara en av mina absoluta favvo-effekter.. å vore inte helt fel att köra med i t.ex. pedalformat. Jag vill främst kunna crusha ner till olika värden mellan 1.4 och lite under 1.

Öh, under 1 är rent brus...

En Micro Modular kanske kan funka?

nästan rent brus Kanske beror på vilken box/plugin man använder. Micromodularen ja.. att jag inte tänkt på det :|

Tack för det förslaget!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-28 18:37

BitBucket i OASYS-kortet från Korg e bland det värsta jag hört! GRYM! Dock vet jag inte om den klassas som hårdvara...

mårre: nja.. det är väl typ semi-hårdvara? Enkla bitcrusher pluggar som finns i logic och cubase sx skulle jag mycket väl kunna använad.. men jag har inte riktigt lust att släpa med mig en dator så fort jag ska repa/lira nånstanns

oasys.. men då borde väl den finnas i deras karma och tritonLE?
Idag tror jag att jag har tid över för att dra å testa en!

  • Medlem
  • 2002-10-29 16:02

Roligast borde vara att bygga en själv. Det där med 1,4 bit låter lite lurt, kan någon förklara det?

Samplingsratereducerare borde inte vara så svårt att bygga i alla fall. Klocka en S/H-krets (sample&hold). Variera klockningsfrekvensen med ratt/cv. Voila! Det som kan bli lite jobbigt är att få rätt nivåer på in/ut.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-29 17:32

BitCrushern till OASYS e tillverkad av Dan Philips å e en tredja partspryl (även om Mr Philips jobbar på Korg och var den som tog fram OASYS å ett gäng annan skit på Korg).

jgb: sampleratereduserare e ascoolt ju.. det kanske man skulle slänga ihop en! Jag lekte med en yamaha rs7000 idag.. den hade en sån effekt. Det var för övrigt det enda på den maskinen som jag vart imponerad av (OT: gillar iofs sequensern skarpt för livebruk..)

Sen det där med 1.4bit.. visst låter det lite sjukt. Nu vet jag inte hur man "ska" göra det egentligen.. men man borde ju kunna köra med antialiasing för att få fram det mer rätt.

Mårre: mm.. jag var å testade karman idag.. hittade ingen sån effekt

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-29 20:02

Känn på den här du Volantiz!
Bit Bucket Screenshot

EDIT: Bilden blev nog för tung för modem users...

den ser skoj ut
fast man ser inte på bilden vilka steg som finns på själva bit-knapraren
Å nästa problem är att jag inte har ett oasys.. å kommer nog aldrig skaffa ett

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-30 06:26

...angående det där med 1.4 bit så har jag 2 teorier på hur man kan lösa det :

1. Man kör en variation mellan dom, säg att man har 1.2 bit så bryter den ner till 1 bit 80% av tiden och till 2 bit 20% av tiden. Och såklart inte i någon speciell ordning utan varierat, ungefär som s/hold funktionen. På det sättet kan man ju svepa på bitcrushervärdet och få en mjukare övergång än om man t.ex bara ändrade mellan 1 och 2 bit.

2. Andra teorin är att man producerar både 1 och 2 bits versioner av ljudet (i 1.2 bit exemplet) och x-fadar mellan dom, dvs 80% av 1 bit ljudet och 20% av 2 bit ljudet. Samma här, det blir en snyggare övergång mellan de olika bit:arna när man sveper på bitcrushervärdet.

- encore

encore: alt 2 är typ det jag nämde.. fast mer utförligt . Alt 1 gillar jag ännu mer.. den borde låta skitigare =).. borde ju egentligen testa att koda dessa nån dag

Vi kanske borde lägga upp en underkatalog på forumet där vi slänger ur oss idéer om olika effekter och synteser med mera.. både för lödare och kodare

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-30 20:54

Volantiz : håller med om att alt.1 borde låta skitigare! Båda effekter borde inte vara så svåra att koda, det är nog mer jobb med allting runt om. Ladda wav-filer osv....

njoo.. iofs.. men mitt lilla tears sound system får sköta den biten

Det är ett portabelt ljudbibliotek för spel.. väldigt lättanvänt och kommer fungera asbra när jag orkat koda vidare på det

1
Bevaka tråden