Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

knasig xp-60

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min xp-60 har blivit knasig.
Om man tar en paus i musikskapandet och kommer tillbaka efter en timme eller så. Då vill den inte ta emot MIDI signaler eller ens skicka igenom dom genom MIDI trough..

Om man gör en omstart av XP-60:n så blir den normal igen.

Vad är detta för tokerier?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-05 15:14

Säker på det är XP60:n det beror på? Gör den så om du stänger av ditt sequencerprog? Så gör JX-10:an t.ex, jag får sätta på "local on", som av någon orsak resettas när jag stänger av cubase. Måste va någon midi-signal som gör det.

Kan datorn generera någon "skit" när den går ned i viloläge? Testa och koppla ur alla sådan funktioner på den.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-01-06 02:22

Viloläge på en dator? Kör du med skärmsläckare oxå Para?

Nä fyfan, stäng av allt som inte behövs (meddelande om diskinmatning på CDn å klockan som aldrig går rätt ändå e små prylar som kan spara resurser).

jag har liknande problem med dx7an.. junon vet jag inte.. ibland så blir det stopp. Jag kan inte ens ändra patches.. det fixar sig genom att starta om programmet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-06 03:09

Det är inte syntarna som strular, det är era datorer. Koppla ur MIDI-sladdarna & prova att lämna syntarna på i 40 dagar ska ni se, de kommer att vara i oförändrat läge när ni testar igen se´n. Sätt i stället MIDI-filter i era sequencerprogram som håller reda på vad som skickas in och ut.

mmm... det är nog datorn som skickar ut nåt skit.
Ska testa att stänga av "viloläge" och se om det hjälper.

Man varför skickar den midisignaler när den går i viloläge? verkar ju inte riktigt klok.

I cubase finns någon slags midifiltrering... men inte så mycket att välja på. Sysex är iklickat från början.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-06 13:06

mechatronic : Jag tror inte det är någon dedikerad midisignal som datorn skickar när den går i viloläge. Det är kanske så att det blir nån peak eller liknande och då tolkar synten det som en felaktig midisignal. Min DX7 brukar skriva "MIDI DATA ERROR" om den är igång när jag startar min dator. Det påverkar den inte på något speciellt sätt, bara att den fick MIDI-data den ej kunde hantera.

1
Bevaka tråden