Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krunchig sampler ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-10-31 21:41

Jag undrar om någon här är haj på samplers? jag vill ha en sampler som kan fetta-till och kruncha sönder trummor och annat. Jag har nu en Akai S2000 och den går inte att ställa ner bit-antalet den är 16/44 ljud i och då kan man ju lika gärna köra pluggin-samplers. Men det går att "skabba till" med filtret i Akaien. Jag är ute efter en skräpig sampler men med mkt minne och scsi så man kan arbeta som med s2000. Emulatorerna kan uteslutas p.g.a. attt de kostar mer än min s2000 som jag tänkte byta/sälja för att skaffa en "smutsig+koolare" sampler är kanske s900 eller fz1 ngt för mej............... hjälp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-31 22:56

Du bör ju kunna sampla på lägre frekvens än 44.1 khz med din S2K, om inte annat har väl den nå´n resamplefunktion? Ballaste samplern annars är väl Yamaha A3K/4K/5K - de har svinbra effekter mm.

I den prisklassen är det nog bara A3k som kan göra det... De nhar riktigt bra "smuts"-effekter. Att köpa en jättegammal sampler är nog att måla in sej i ett hörn... Då kan du *bara* göra krunchtrummor...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-11-01 19:46

om man ställer ner sampler-raten så förlorar man diskant, bitarna har med singnal/brusförhållandet så vitt jag har fattat. om man resamplar till lägre rate och lägger ett filter med mkt resonas blir det skitigt men inte på det sätt jag är ute efter.... sampler bytardagz? jag ska forska om Yamaha samplers!

Har en kompis som ska sälja sin EMU E6400 ULTRA för 5.000...

Tror det var 5 papp, det kanske t.o.m. var billigare...

Det låter *väldigt* billigt... Brukar man inte ens få en E5000 för.

Själv tycker jag att Emu´s effekter brukar vara rätt traditionella, lite "safe". Men jag tror dom har bitreducering bland icke-realtids-verktygen?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-04 10:09

enapa : Kan du inte bara behålla din Akai sampler och köpa en effektbox som gör krunscher istället? Jag menar, that´s what outputs are for!

Nu vet jag iofs inte om din S2000 är uppgraderad med fler utgångar än vanliga left/right men så hade jag gjort.

En Yamaha Tx16w med typhoon OS, och man har fet
krush a´la SP-1200

Har haft en TX16W, och den låter faktiskt lite för bra för att ha som krunch-sampler. Hörde sällan skillnad på 16-bitars ljud, efter att dom laddats i samplern...

Prophet 2000!
Grym krunschhh....

profeten ser iaf riktigt cool ut.. racker inte det?

.. aldrig testat en san.. kanske ar dags?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-05 17:27

Finns det inte ett antal bit-reduceringsfunktioner i gratisprogramvaror?

I SoundForge kan man iaf komma ner 8-bitar. Den är inte gratis iofs.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-05 19:37

Jag formulerar om mig :
En lättarbetetad sampler med grafisk display, gärna med bra prestanda(minne utgångar scussi etc)
Vad finns det som är mera lätt jobbad än s2000? hur är EPSen angåenda displayen och användandet?

EPS:en är lite industriel. Har man väl lärt sig att navigera den så är den bra. Den har en stor och tydlig display av samma typ som sitter på Rolands JX-serie. Stora blågröna tecken med andra ord. Det blir en del bläddrande mellan menyer, men man vänjer sig.

Den låter hårt och krunchigt och man kan i efterhand ställa ned samplingsfrekvensen. Jag vet inte hur det är på andra maskiner, men EPS:en är begåvad med en otroligt smart funktion, man har nämligen möjlighet att provlyssna ljudet innan man gör en ändring permanent och dessutom jämföra mellan den nya och gamla inställningen. Klockrent!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-05 21:53

Enapa: Koppla annars en distbox eller overdrivebox mellan din ljudkälla och samplern, så spelar du in krunch´et från början. Kombinera även med att köra in det genom din Mono/Poly (den har audio in va?) för att med hjälp av dess filter göra ljuden både kruchiga och mjuka på en gång. Eller hur du vill. Eller mik´a upp trumljuden i en gitarrförstärkare och sampla den. Det finns "workarounds". S2000 är ju en rätt pålitlig sampler annars, liksom. Komplettera den med en extern SCSI-hårddisk så har du en bra lösning.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-06 19:59

Visst är s2000 bra man kan göra balla grejjor med den!, jag tror jag är lite "pryl-nödig" och tar ut det över den "opersonligaste" snubben i studion. Det är ju inte så att man kommer att sakna den om man träffar en annan samplerrackare, jag har funderigar på en s-612a att sampla med sen sampla in det i den andra som är kraftfullare.
...............eller så köper jag en synth ......

Jag har en S612:a som står och skräpar.
Kom med ett vettigt bud och den är din.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-07 12:18

Har du diskdrivern till den? isåfall börjar jag bli intreserad.

Fegis!

1
Bevaka tråden